Nybörjarkurs i Texas Hold ’em
Av: Lou Krieger

Översättning av Tomas Peszlen
Korrigering och formatering av Mathias Ohlsson
Tillhandahållen av Royal Vegas Poker

Denna kurs är riktad helt till nybörjare i hold’em. Målet är att introducera nya spelare i detta spännande spel och att ge tillräckligt med grundinformation, så att spelare skall kunna känna sig hemma i vilket casino som helst. Du kommer inte att vara någon expert vid kursens slut, men du kommer att kunna tillräckligt för att delta vid dom flesta bord med låga insatser, utan att känna att du inte räcker till.

Del 1


Texas Hold’em är ett av dom mest populära spelen i ett casino. Även om det krävs mycket skicklighet för att spela på topp hela tiden. Är Hold’em lätt att lära och bedrägligt enkelt. Det är ett obestämbart och komplext spel, oftast spelat med nio eller tio spelare vid ett bord, det är snabbare och mera action-fyllt än t.ex. sjukortsstötpoker. Texas Hold’em är också det spel som breder ut sig snabbast i världen och är det spel som används för att avgöra vem som blir världsmästare i ”The World Series of Poker”.

Om du aldrig spelat Hold’em förut

Även om Hold’em kan likna sjukorts stötpoker är det ett helt annat spel. Hold’em spelare skapar den bästa handen genom att kombinera öppna gemensamma kort i mitten av spelbordet med två gömda egna kort, Det är mycket svårare för en motståndare att ”dra ut” dig än det är i ett spel som sjukorts stötpoker. Till exempel, du får par i knektar och din motståndare par i nior på given, närvaron av ett par i femmor bland dom gemensamma korten gör att ni bägge har tvåpar, men du har fortfarande den bästa handen. Om inte en av femmorna har hjälpt någon motståndare att forma en stege, är den enda som kan ha nytta av ett par i femmor någon som är tursam nog att ha en femma på handen.

Satsa mörkt

Före några kort blir utdelade, är dom två spelare som sitter närmast till vänster om ”given” tvungna att ”satsa mörkt”, detta används istället för insatser för att stimulera action i spelet. I ett $10-$20 Hold’em parti, är mörkarna vanligtvis $5 och $10. Varje mörk satsning är ansedd som deltagande. Eftersom mörkarna är en slags påtvingad första satsning, kan båda mörkarna höja (men bara under första satsningsrundan) när alla insatser är gjorda runt bordet och det är deras tur att agera. Olikt stötpoker, där positionen är bestämd av korten som syns på bordet, är det spelaren med ”delarknappen” som agerar sist varje satsningsrunda – med undantaget för den första rundan.

Giv och insatsstrukturen

Två kort delas ut mörkt till varje spelare, därefter följer en satsningsrunda. Under den första rundan kan spelare antingen syna eller höja den mörka satsningen, annars är det enda alternativet att lägga sin kort. Dom flesta casinon tillåter en satsning och därefter tre eller fyra höjningar per satsningsrunda, med ett undantag. När endast två deltagare spelar om potten finns det inga restriktioner mot hur många gånger man får höja. När den första satsningsrundan är avklarad delas tre gemensamma kort ut – kallat floppen – med framsidan upp i mitten av bordet. Sedan följer ytterligare en satsningsrunda. Under denna och följande omgångar kan varje spelare passa eller satsa när det är deras tur att agera. Om någon däremot har satsat innan finns inte möjligheten att passa kvar, enbart syna, höja, höja en höjning eller lägga sin kort.

Ett fjärde gemensamt kort läggs sedan upp. Ytterligare en satsningsrunda börjar. När den är avklarad läggs det femte och sista kortet upp och följs därefter av den sista satsningsrundan. Därefter används dom fem gemensamma korten och spelarnas två egna kort för att forma den bästa möjliga fem-korts handen.

Så enkelt är alltså spelet. Men i all dess enkelhet vilar det en elegans och sofistikering, som gör Texas Hold’em till den mest populära formen av poker i världen.

Att veta när man ska lägga sina kort eller ej

Även om hold’em är spännande, upplivande och underhållande, bör du ha kunskapen om ett par saker innan du börjar spendera din surt förvärvade pengar, även om det är det lägsta insatsspelet i casinot. Här är ett par av dessa ”saker” som jag önskar att jag hade haft kunskapen om, innan jag gjorde övergången från sjukorts stötpoker till Texas Hold’em.

Hold’em liknar bara stud. Det spelas annorlunda

Med totalt sju kort. Några som delas öppet och andra som delas ut mörkt har Hold’em en likhet med sjukorts stötpoker. Men denna lömska likhet är bara en ”det smakade som kyckling” parallell. En stor skillnad är att 71 procent av din hand är definierad i floppen. Som ett resultat av detta, finner du den bästa delen av din hand uppvänd på bordet, du får se 71 procent av din hand för endast en satsningsrunda. Det krävs antingen en stark hand eller ett drag till en potentiellt vinnande hand för att stanna kvar tills det fjärde och femte kortet vänds upp, en annan orsak kan vara att du misstänker att dina motståndare kommer att lägga sig om du höjer efter fjärde eller femte kortet. På grund av att det bara är två kort till som delas ut efter floppen, tillsammans med det faktumet att dom fem gemensamma korten är ”allas hand” gör att det är svårare att ”dra ut” någon i Hold’em än i sjukorts stötpoker.

Dom två första korten är avgörande

Frekvent kommer du få höra av andra spelare att vilka två kort som helst kan vinna. Även om det är sant är det inte hela sanningen. Hela sanningen är: Även om vilka två kort som helst kan vinna, kommer dom inte att vinna tillräckligt för ett befogat spel med dom. Likt alla andra former av poker, behöver du en form av standard för starthänder. Spelare som saknar standarder, går alltför ofta med alldeles för långt med för dåliga startkort.

Position, position, och position

Det finns ett talesätt som säger att dom tre viktigaste faktorerna vid husbygge är: ”position, position, och position.” I Hold’em, är det detsamma: position, position, och position. Det är så betydelsefullt att vissa händer som du inte ens överväger att spela med i tidig position, kan vara händer du höjer med i sen position. I ett typiskt niomannaspel, inkluderar tidig position bägge mörkarna och två spelare till efter dom. Den femte, sjätte och sjunde spelaren är i mittposition, åttonde och nionde är i sen position.

Floppen skall passa din hand

Oavsett hur bra dina två första kort än är, kan en ogynnsam flopp göra dom näst intill värdelösa. Ett nyckelkoncept är att floppen måste passa din hand. Om inte floppen stärker din hand eller erbjuder ett drag till en verkligt stark hand bör du överväga att lägga dina kort. Anta att du synade den första satsningsrundan med Ruter Knekt och ess Och floppen ger ruter dam och fem samt spader tre. Du har då ingen stark hand vid detta tillfället, vad du har är emellertid en hand som är extremt potentiellt vinnande Om ytterligare en ruter kommer som fjärde eller femte kort, får du färg, inte vilken färg som helst, utan den bästa möjliga eftersom du har esset, vilket omöjliggör för alla andra att få en bättre färg. Även om du inte får färg, kan en knekt eller ett ess vara tillräckligt för att vinna potten.

Bortom floppen

Som regel skall du inte fortsätta efter floppen, om du inte har ett hyfsat par, ett hyggligt sidokort eller det högsta ”oparade” sidokortet, samt ett steg eller färgdrag med minst två motståndare kvar i spelet för att potten skall bli värd att spela om.

Spelets struktur

Avslöjande aggressivitet eller passivitet från andra spelare är också viktigt att väga in i spelet, för att avgöra om du skall syna satsningar eller höjningar. En känsla för spelets struktur och för hur det kan/skall påverka ditt spel kan endast erhållas genom erfarenhet. Innan du skaffat dig denna erfarenhet, spela försiktigt, det kostar mindre.

För att lyckas i Hold’em krävs det att du har tålamod, är uppmärksam på vilken position du spelar i, samt har vetskapen om att bra händer oftare vinner, än dom bästa händerna i sjukorts stötpoker.

Del 2 


Hold’em på djupet

När det bokstavligen finns miljontals kombinationer av pokerhänder, finns det i Hold’em enbart 169 olika tvåkorts starthänder. Det antalet är under antagandet att hjärter kung och dam har samma värde som kung, dam i ruter. Om tre ruter kommer upp i floppen, är givetvis kung, dam i ruter mer värda än kung, dam i hjärter, men framtiden kan inte förutses, därför är dessa två händer likvärdiga innan floppen.

Start händer

Vart och ett av dessa 169 unika starthänder passar in i endast fem kategorier: par, sekvenskort, hålkort, kort i sekvens och i samma färg eller hålkort i samma färg. Det är allt. Fem kategorier. Det är allt du behöver bry dig om.

Om du inte får ett par, är dina kort antingen i sekvens eller hålkort, dom kan också vara av samma färg eller inte. Exempel på sekvenskort är: K-D, 8-7 och 4-3. Icke sekvenskort kan ha ett-, två-, tre-, eller flera kort som fattas ”emellan” och inkluderar händer som: K-Kn, 9-6, 5-2 eller 9-3.

Små gap ger flera stegar

Som regel, ju mindre gap desto lättare är det att få stege. Anta att du har 10-6, då är dom enda korten som ger dig stege: 9-8-7. Men har du 10-9 får du en stege med: K-D-Kn, D-Kn-8, Kn-8-7 eller 8-7-6.

Till varje regel finns det undantag, En hand som E-K kan bara forma en stege med hjälp av D-Kn-10. E-2 har samma förutsättningar, där krävs 5-4-3 för att bilda en stege. Även om dessa kort är i sekvens kan dom bara skapa en form av stege beroende på att dom är i ytterkanterna av kortlekens spektrum.

Det finns andra undantag också, K-D kan bara bilda stege på två sätt, genom att paras ihop med E-Kn-10 eller Kn-10-9, samma gäller för 3-2. Dom enda kvarvarande undantagen är – Ja, du gissade rätt, D-Kn och 4-3. Dessa två varianter kan skapa tre stegvarianter. D-Kn behöver E-K-10, K-10-9 eller 10-9-8. Den fjärde varianten kan inte bildas på grund av att inget kort är högre än esset. För 4-3 varianten gäller det samma principer, då inget kort är lägre än esset, då det används lägst i en stege 5-4-3-2-E. Alla andra sammanhängande sekvenser kan bilda fyra olika sorters stegar, vilket är ett stort övertag gentemot en, två eller trehåls sekvenser.

Om du inte får fyra kort som passar ihop med ett av dina i en 4-håls sekvens, finns det inte en chans att du kan bilda en stege. Men oroa dig inte för det. Om du följer mina råd, kommer du sällan om någonsin att spela fyrhåls sekvenser eller mer, om dom inte är i samma färg -och då endast under verkligen välvilliga omständigheter.

Hålkort

Hålkort, i allmänhet, är inte lika värdefulla som kort i sekvens, beroende på svårigheten att bilda en stege. Men om du är ute efter att bilda en färg, behöver du inte bry dig om att korten inte är i sekvens. En färg skapad från E-K är lika god som en skapad med E-6, men E-K är mer värdefull på grund av andra orsaker. Anta att du inte bildar din färg, då kan du kanske få ihop till en stege med E-K, det kan du inte med E-6.

Möjligheten finns att du kanske vinner med hjälp av endast en kung eller ett ess till. Om ett ess kommer upp i floppen, har du med E-6, ett par i ess med sexan som sidokort och du kan lätt förlora mot en motståndare med ett ess och ett högre sidokort. Men vilket par du än skapar med E-K, kommer att vara det högsta, med det högsta sidokortet.

Det är ett stort övertag att agera sist

Eftersom det är ett stort övertag att agera sist så kan du se floppen med svagare kort än du normalt skulle göra. Om du är sist att agera, har du fördelen av att veta hur många spelare som fortfarande är kvar i potten, samt att du sett hur dessa agerat under den senaste satsningsrundan. Det är en stor fördel, beroende på att vissa starthänder står sig bättre mot många motspelare, medan andra gör sig bättre mot ett mindre antal spelare.

I sen position vet du också vilken av dina motspelare som visar styrka, ju senare du agerar, desto mera information kan du inhämta, och poker är ett spel baserat på information, ofullständig information förståss, men likafullt är det ett spel där information är oerhört viktigt.

Starthänder

Vissa starthänder är så starka att dom kan spelas oberoende på position. Du får inte sådana händer ofta, men när det händer, är du en trolig vinnare redan från början. Bägge mina böcker innehåller starttabeller som beskriver sambanden hos olika starthänder. Dessa samband är också beskrivna i tabellform nedan. I ett typiskt låglimit spel kan du vanligtvis spela vilket par över sjuor som helst, liksom 12 kombinationer med två kort i samma färg, samt 6 kombinationer som ej är i samma färg

Spelbara händer i tidig position
Par:Sjuor till ess
I samma färg:Ess med kung, dam, knekt eller 10Kung med en dam, knekt eller 10Dam med en knekt eller 10Knekt med 10 eller 910 och 9
Ej i samma färg:Ess med en kung, dam, knekt eller 10Kung med dam eller knekt

Kung med en dam eller knekt när du är femte, sjätte eller sjunde spelare att agera, du är i mittposition, och säkert kan spela låga par som sexor och femmor. Du kan också lägga till 10 ytterligare händer i samma färg, samt fyra i ej samma färg till din repertoar av spelbara händer, under förutsättning att det inte har förekommit några höjningar.

Spelbara händer i mittposition
Par:Femmor och sexor
I samma färg:Ess med 9,8,7 eller 6Kung och 9Dam med 9 eller 8Knekt och 810 och 89 och 8
Ej i samma färg:Kung och 10Dam med en knekt eller 10Knekt och 10

I sen position har du fördelen av att agera sist eller nästan sist. Resultatet av detta blir att du kan lägga till ytterligare ett antal starthänder till din arsenal. Dom flesta är något du endast går med på i ”nödfall” och endast om det inte förekommit några höjningar. Du måste också ha disciplin nog att kunna slänga dessa kort, om inte floppen medför en kraftig förbättring av din hand.

Spelbara händer i sen position
Par:Fyror, treor och tvåor
I samma färg:Ess och 5,4,3 eller 2Kung och 8,7,6,5,4,3 eller 2Knekt och 710 och 79 och 7 eller 68 och 7 eller 67 och 6 eller 56 och 55 och 4
Ej i samma färg:Kung och 9Dam och 9Knekt och 9 eller 810 och 9 eller 89 och 8 eller 78 och 7

Om du är nybörjare, har spelat omdömeslöst eller har en vilka-två-kort-som-helst-kan-vinna filosofi, tycker du antagligen att dessa rekommendationer är för stränga. Det är dom inte. Faktum är att dom är en aning för slapphänta.

Även om en hand som Kung och tvåa i klöver är spelbar, är det en dålig ursäkt för en hold’em hand, Om en kung kommer upp i floppen och det är den minsta action i spelet innan dig, då är det högst troligt att någon annan sitter med en kung ihop med ett högre sidokort än ditt. Om en tvåa kommer upp i floppen har du garanterat det lägsta paret vid bordet. Även om du har en otrolig tur och floppar en färg är det ingen garanti för att det är den bästa färgen. Den bästa floppen du kan önska dig är klöver ess, hjärter 2 och ruter/spader 2, vilket ger dig triss i tvåor med ett starkt sidokort. Då har du också ett svagt drag till en färg. Vad som är mera viktigt, ett ess på bordet garanterar en syn eller två från de motståndare som har ett ess på handen.

Ändå, klöver kung och 2 samt många av de händer som är spelbara i sen position, är sårbara ur många synpunkter, Och det krävs en viss skicklighet att navigera genom dom dunkla Hold’em-vattnen med en vinglig kanot som detta.

Del 3 


Du har blivit höjd

Om någon har höjt innan det är din tur att agera måste du omvärdera korten ordentligt. En del spelare kan höja i sista position med vad som helst på hand om endast dom bägge mörkarna är kvar i spelet, men om en spelare höjer i tidig position, utgå från att han har en stark hand, och gå endast med om du själv har en mycket stark hand.

Kom ihåg att du behöver en starkare hand för att syna en höjning, än vad du behöver för att höja själv. Trots allt, om du höjer finns möjligheten att dina motståndare lägger sig och låter dig vinna potten osynad. Om du synar en höjning får du vara beredd på att din motståndare har en stark hand, du bör följaktligen endast syna om du tror att din hand är starkare.

När någon höjer efter att du synat

När en motståndare höjer efter att du har synat, har du i huvudsak ett val, syna, se vad floppen har att erbjuda och agera därefter. Men när du finner din syn höjd, samt höjd av ytterligare en spelare, bör du slänga dina kort, om dom inte är extremt starka.

Anta att du har synat med hjärter 9 och 10, bara för att dessa kort duger i ett tämjbart spel, betyder det inte att du måste spela dom. Det ideala sättet att spela spekulativa händer som denna, är från sen position med ett stort antal motspelare. Samt att det inte har förekommit några höjningar. Det är vid sådana tillfällen som en hand som denna är värd att spela. Glöm ej att du kan slänga dina kort om inte floppen förbättrar dom.

När ska du höja?

Hold’em är ett spel som kräver att man spelar både aggressivt såväl som selektivt. Du kan inte vinna i längden genom att bara passivt syna. Du måste också ta initiativ till din del av höjningarna. Här är ett par händer som det är värt att höja med.

Du kan alltid höja med ett par i ess, kungar, damer, knektar eller tior. Faktum är, har någon höjt innan dig och du sitter med ett par i ess, kungar eller damer, kontrahöj. Du har troligtvis den bästa handen ändå. Kontrahöjningen skyddar din hand genom att tunna ut bland motståndarna, samt minimerar chansen att någon har tur med floppen.

Du kan också höja om du sitter med två kort i samma färg, så som ess med kung, dam eller knekt eller kung och dam i samma färg. Om du har två kort i olika färger, höj om du har ess och kung eller kung och en dam.

Om du sitter i sen position och ingen har synat mörkarna kan du höja med vilket par som helst, ett ess med ett högt sidokort, en kung med dam, knekt, 10 eller 9. När du höjer i denna situation, är målet att förmå mörkarna att lägga sig. Även om dom inte gör det, är det troligt att ditt ess / kung är den bästa handen ändå, om ingen förbättrar sin hand.

Att spela floppen

Särskilda ögonblick är förevigade för alltid i tiden, för alltid bevarade i minnet, inpräntade i det undermedvetna, oförglömliga, likt Armstrongs månvandring, som din första home run i ungdomsligan. Dessa magiska ögonblick, formar sättet du ser på världen omkring dig och hur du uppfattar den.

Hold’em har också sina särskilda ögonblick, ett av dom är floppen. Olikt sjukorts stötpoker, där du efter dina tre startkort blir tilldelad korten ett och ett med en satsningsrunda mellan varje kort. När du får se floppen i hold’em tittar du på 5 sjundedelar av din hand. Det är 71% av din hand för kostnaden av endast en satsningsrunda.

Innebörden av detta borde vara solklar: Om floppen inte passar din hand, lägg dig. Att spela efter långsökta förbättringar efter floppen är ett säkert sätt att förlora pengar på. Efter floppen är förhållandet mellan satsningen och de kort som följer omvänd, Nu förväntas du spendera 83% av den potentiella kostnaden för en hand, för att få se dom återstående 29 procenten av korten!

Förbättra eller lägga sig

Det är konceptet. Förbättra kan man gör på tre sätt: Floppen förbättrar för att den passar din hand; Du får ett drag som ger en klart godkänd avkastning om du får rätt kort; Eller om du har ett högt par redan innan floppen.

Om du inte förbättrar din hand genom att du får en stark hand redan i floppen, eller ett drag till en riktigt stark hand, lägg dig — och gör det nu!

Floppar som du kommer att älska

Trots att du för det mesta inte kommer att gilla floppen, finns det dom sällsynta ögonblick när den passar som en skräddarsydd kostym. När du är lyckosam nog att med floppen kunna bilda en straight flush (färgstege), ett fyrtal, en kåk, eller den högsta färgen. Då är inte ditt största problem om du kommer att vinna eller ej, utan hur du skall kunna få ut så mycket pengar som möjligt från dina motståndare.

Din första åtgärd är att värdera sammansättningen av floppen. Baserat på satsningsmönstret som föregått floppen skall du försöka avgöra om en eller flera av dina motståndare har, eller kan dra, till en hand som är näst bäst efter din egen.

Floppar att älska
FärgstegeSatsa huset, gården och pantsätt din själ. Den här förlorar du inte.
FyrtalOm det är två par på bordet, och du har den lägsta av det två, det är möjligt, men väldigt osannolikt, att du kan förlora denna handen. Om det bara är ett par på bordet och du har det matchande på hand, så så har du det högsta möjliga. Du kan inte förlora.
KåkEn sagolik hand, men du måste studera bordet så att du har den bästa möjliga kåken innan du satsar gården. Var dock inte rädd att höja med en kåk, det är antagligen vinnaren.
Högsta möjliga färgenOm du har en ess-hög färg när alla korten har blivit utdelande, och inget par finns på bordet, vilket visar att det går att få en kåk eller fyrtal, så har du den bästa handen. Bara att fortsätta satsa eller höja och sluta inte.
Högsta möjliga stegeOm du har den högsta möjliga stegen, och det inte finns någon möjlighet att få en färg eller kåk, så har du den hösta handen. Satsa och höj för allt du är värd.
Floppar att gilla
Triss med par på handenOm du har tur nog att sitta med 8c8d och floppen är 8hKs2d så har du floppat ett ”set”, och det är inte mycket att vara orolig för. Det finns ingen färg eller stegchans och någon som sitter med en kung kommer att betala dig.
TrissOm du har Ah8s och floppen är 8c8d7s så har du triss. Det är inte riktigt så bra som om du satt med paret på handen, för om det är någon som sitter med 8-7, så har dom en kåk. Men det kommer inte att hända särskilt ofta, så det är bara att sätta igång att satsa och höja så länge inte bordet blir skrämmande.
Bra floppar
Två parDet högsta två paret är oftast den vinnande handen, så länge inte bordet har ett par, tre kort av samma färg eller är i stege. Om ditt två par inte är det högsta, så har du en bra hand, men en som är farlig. Stanna i handen tills det är uppenbart att du är slagen.
Högsta paretMånga av potterna i Hold’em vinns med ett par, och det paret är oftast det högsta paret på bordet. Din största oro med det högsta paret och ett tillsynes säkert bord är att bestämma om din kicker är högre än din motståndares.
ÖverparOm bordet visar 8h-7s-3c och du har 10d-10s så har du ett överpar. Det är bättre än det högsta paret, och oftast en hand som du ska överväga höja med.
Farliga floppar
Kicker problemÄven om du floppar det högsta paret, så är din hand bara så stark som din kicker. Det är mycket trevligare att få det högsta paret med ett ess som kicker än en svag.
Klätt bordEn flopp där alla kort är av samma färg, eller är i stege, som 10-9-8 är farliga. Någon kanske redan har en färg eller stege och även om du är lycklig nog att ha floppat ett set, så har du mycket mot dig och behöver antagligen ha ett par på bordet, som ger dig en kåk, för att vinna. Med högsta paret, eller till och med två par, försiktighet är antagligen bäst.

Del 4


”Överkort” – Höga kort

Skall du spela höga kort eller ej? Många av dina motståndare synar rutinmässigt med höga kort. Anta att du har synat före floppen med K-Kn, det är tre motspelare kvar, och floppen kommer upp med 8-6-3 i olika färger. Vad skall du göra om någon satsar? Skall du syna, i hopp om att nästa kort som kommer upp är en kung eller knekt – Ett av dom sex återstående korten i leken som förmodligen ger dig en vinnande hand? Eller, är det bättre att du lägger dig och väntar på en flopp som passar din hand?

För att göra den rätta bedömningen krävs det att du känner dina motspelare, samt är medveten om vilken typ av händer dom kan tänkas spela. Sen skall du undersöka floppen, är det den typ av flopp som är trolig att ge ett flertal spelare bra händer? Eller är floppen så splittrad att den troligtvis inte passar någon? Du bör också vara medveten om hur många spelare du har kvar emot dig. Desto mer motståndare, desto troligare är det att minst en av dom har förbättrat sin hand med floppen. Om du är osäker över hur du bör agera, agera med försiktighet, tills du fått mer erfarenhet och känner dig säker i sådana här situationer

Floppa ett drag

När du floppar ett drag till en stege eller en färg, måste du bestämma dig för om du skall fortsätta för att försöka få in draget. Du skall basera ditt beslut så här: Du behöver ett flertal motståndare för att storleken på potten skall erbjuda dom bästa matematiska oddsen, under förutsättning att du får in draget. Hur många spelare krävs det? Om det är tre eller fler är det värt att chansa på draget. Om du sitter med två höga kort, så som E-D, är du troligen vinnaren i mötet med en ensam spelare, vare sig du får in draget eller ej. Du har också möjligheten att vinna, om du bildar ett par med fjärde eller femte kortet ihop med något av dina kort. Ibland är två höga kort tillräckligt för att vinna potten.

Multipla chanser

Vid vissa tillfällen erbjuder floppen ett överflöd av chanser. Anta att du sitter med 8 och 7 i hjärter, och floppen kommer upp med klöver 7, ruter 6 och hjärter 5. Du har då det högsta paret, så väl som ett stegdrag, samt ett litet drag till en färg.

En hand med ett flertal vägar till vinst är en mycket stark hand. Ditt par kan ensamt räcka till vinst. Din hand kan förbättras till en triss eller tvåpar. Du har möjligheten till en stege på fjärde och femte kortet, eller en färg om bägge korten är hjärter.

Här är ett annat exempel: Du har ess och knekt i klöver och floppen är: hjärter ess, klöver 9 och klöver 4. Chansen är stor att du sitter med den bästa handen redan, och att du vinner även om du inte förbättrar den. Du kan också ha tur och förbättra din hand till en extremt bra hand. En knekt till ger dig ett tvåpar, ett ess ger dig tre ess, och en klöver ger dig den högsta färgen.

Med en så lovande hand vill du ha action vid bordet. Få mer pengar i potten genom att satsa eller höja. Och tror du att en av dina motståndare tänker höja, försök med att passa och höj därefter hans satsning.

Sex tips för vinnande spel under floppen

Här är sex tips som hjälper dig att spela framgångsrikt under floppen:

  1. Om floppen inte passar din hand bör du mestadels slänga dina kort. Floppen definierar din hand.
  2. När du floppar en stark hand, ge motståndarna en chans att få ihop till den näst bästa handen, men undvik att ge dom ett gratiskort så dom får möjligheten att slå dig.
  3. Om du är nybörjare i Hold’em, Spela med försiktighet. Det kostar mindre.
  4. Om du har en hand med multipla chanser, spela den bestämt. Dess värde överstiger alla motståndarnas möjligheter.
  5. Var selektiv med de händer du planerar att spela, både före och efter floppen, men var aggressiv när du har en hand som tillåter det.
  6. Om du floppar ett drag, håll fast vid det så länge som potten ger en högre utdelning, än vad oddsen är, för dig att få ihop till din hand.

Spela fjärde kortet

Några poker orakel har föreslagit att fjärde kortet spelar sig självt. Men du inte kan spela fjärde kortet på autopilot. Du bör du inte försätta dig i mer trubbel, om du nu inte redan har gjort misstaget att se fjärde kortet trots att du inte borde. Om så är fallet, kastar du troligen bra pengar efter dåliga.

Mestadels stannar du inte för att se fjärde kortet. Du kastar dina flesta händer före floppen, och andra när du insett att floppen inte passar din hand. Om du inte kan finna någon logisk anledning till att vara kvar vid fjärde kortet borde du ha lagt dig. Det är väldigt lätt att slösa bort sin spelkassa en satsning i taget. Dåliga spelare gör just så, synar en satsning, och sen en till. Att syna en enstaka satsning är obetydligt i sig självt, men sammantaget kan detta knäcka dig.

Om du är kvar vid fjärde kortet bör du ha en stark hand, ett lovande drag, eller tro att en bluff kan ge dig potten.

Vad bör du göra om du förbättrar din hand?

Din hand kan förbättras på två sätt. Det första och bästa sättet är när fjärde kortet stärker din hand. Men du tjänar också på att ha en stark hand före fjärde kortet, när detta kort inte hjälper dig att förbättra din hand men ej heller förbättrar dina motståndares.

Om du har det högsta tvåparet vid fjärde kortet, och en motståndare satsar, bör du vanligtvis höja. Om du är i sen position och ingen av dina motspelare har agerat, sätt igång och satsa. Om du är i tidig position, passa med intentionen att höja om du är tämligen säker på att en av dina motståndare tänker satsa. Om du tror att dina motspelare tänker passa, glöm checkhöjningen och satsa direkt. Om du har den bästa handen, så får dina satsningar följden att det blir mer pengar i potten, samt att det blir dyrt för någon att försöka dra ut dig. Men det är inte en helt riskfri strategi. Om din motståndare har triss eller fått ihop till en stege, kan du räkna med att bli höjd eller kontrahöjd.

… och när du inte förbättrar din hand?

Det är tråkigt men sant: Mestadels av tiden hjälper inte fjärde kortet dig. Vad skall en spelare göra? Om du har ett öppet stegdrag eller färgdrag, samt är uppe mot två eller flera motståndare, syna varje satsning vid fjärde kortet. Är det däremot ett par på bordet, samt att det har förekommit en satsning, samt en höjning fram till dig, var vaksam. Det kan betyda en kåk. Du kanske står emot en triss eller ett tvåpar. Återigen, att känna dina motspelare hjälper dig att avgöra vad dom kan ha på hand. Om du är uppe mot en spelare som aldrig höjer när det ligger tre kort i samma färg på bordet, utom när han har möjlighet att slå den förmodade färgen, lägg dig.

Om fjärde kortet inte hjälpte dig, och du har en höjning före dig, då har inte bara kostnaden gått upp, utan antalet framtida satsningar har minskat. Du har sämre möjlighet att straffa dina motståndare om du får ihop till din hand. Vad mer är, ett flertal av dom kommer troligtvis att lägga sig efter fjärde kortet, och lämnar dig därmed med färre motståndare att straffa, om du skulle vara lyckosam med femte kortet.

Del 5


Skall du fullfölja ett drag?

Att floppa en fyrkortsfärg eller en öppen stege är en vanlig situation. Om det är relativt billigt, stannar du undantagslöst kvar för att se det fjärde kortet – särskilt när du är säker på att din hand blir den bästa om du får ihop den. Men mestadels av tiden kommer inte det fjärde kortet att vara till någon förbättring. Om du har floppat en fyrkortsfärg finns det trots allt endast nio kort kvar i leken i samma färg.

Även om du inte kompletterar din hand till en stege eller färg med hjälp av det fjärde kortet, lönar det sig vanligtvis att stanna och se det femte, i hopp om att då få ihop till en vinnande hand.

Skall du passa, i hopp om att kunna höja, eller skall du satsa direkt?

Anta att du har D-Kn, och med floppen har fått ett öppet stegdrag med 10,9,5 på bordet. Och sen får ihop till en stege med en 8 på fjärde kortet. Om du har tur, har en motståndare 7-6 eller Kn-7 och har således fått ihop till en lägre stege, du ska älska sådana sitsar, för han kan omöjligt slå dig.

Om du försöker med en checkhöjning och alla dina motståndare också passar efter dig, har det kostat dig en del pengar. Ska du satsa i hopp om att utöka potten? Eller är det bättre att försöka sig på en checkhöjning i ett försök att få en ännu större pott, med vetskapen att om dina motspelare också passar blir det inga pengar alls?

Det är dags att ta på dig din Sherlock Holmes hatt och utföra lite detektivarbete genom att rekonstruera spelet. Var det mycket action före floppen, kan det tyda på att dina motståndare sitter med höga kort eller höga par. Höjde dom efter floppen kan det tyda på att dom försöker få möjliga stegdrag att lägga sig. Eller passade och synade dom bara, kan det tyda på att dom också hade ett drag och nu har fått ihop till sina händer – låt vara mindre än din egen hand?

En motståndare som sitter med ett högt par kan också passa, eftersom fjärde kortet avslöjar stegmöjligheter. Om du tror att så är fallet, är det bättre om du satsar, han kanske går med, men om du höjer honom skulle han troligen lägga sig. Om din motståndare också hade ett drag är det kanske läge att passa, i hopp om att han försöker stjäla potten med en bluff.

En annan möjlighet är att han har fått ihop till en lägre stege än din och kommer att satsa från sen position. Om så är fallet kan du lugnt höja honom, med vetskapen att han inte kommer att lägga sig – även om han misstänker att du har den högsta stegen.

Detta är fall när det är viktigare att erinra sig spelets gång, än att känna till anlagen till spelsätt hos dina motspelare. Om du kan dra slutsatser om vilken hand – eller händer – dina motståndare sitter med, kan du besluta om det är korrekt att satsa eller försöka med en checkhöjning. Kom ihåg, det bästa agerandet är att satsa, undantaget är, när du tror att din motståndare kommer att satsa och därefter syna din höjning

Bluffa vid fjärde kortet

Anta att du höjde med E-K före floppen, och sedan satsade före två motståndare när floppen var Kn-7-3. Du misstänker ingen styrka, samt du vet att dom är solida spelare som lägger sig när dom tror sig vara slagna.

Dina motståndare måste överväga möjligheten till att du sitter med ett högt par, eller en knekt med ett högt sidokort. Då blir det svårt för dom att syna med något som är sämre än t.ex. kn-8. Om dina motståndare är den typen som synar med vad som helst, är det viktigt att du är vaken nog, samt känner till deras böjelser, så att du inte försöker dig på en bluff mot någon som aldrig släpper en hand.

En duktig spelare förstår möjligen att du kanske satsar med en hand som E-K. Men även om han sitter med 8-7 är det troligt att han lägger sig, då han inte kan vara säker på om du bluffar eller ej. Samt att han blir slagen om hans indikation om en bluff visar sig vara ett misstag.

En satsning kan få en motståndare att lägga den bästa handen. Även om han synar finns möjligheten att du får ett ess eller en kung på femte kortet, och därmed vinner potten i alla fall. Om du däremot satsar och någon höjer, lägg dig. Okej, det kan vara ett försök till en bluff det med, men det händer inte tillräckligt ofta för att du ska bekymra dig, särskilt i spel med låg limit är det ovanligt. Dom flesta gånger någon höjer dig förlorar du.

Skall du bluffa vid fjärde kortet?

Att veta om man skall bluffa vid det fjärde kortet är ett svårt beslut att ta. Dessa fem tips kan hjälpa dig att avgöra.

  1. Bluffa inte dåliga spelare. För att slå dåliga spelare, måste du helt enkelt ha den bästa handen.
  2. Känn din motståndare. Kommer han att lägga sig, eller synar han?
  3. Tror du att din motspelare sitter med en dålig hand, och kommer han att lägga sig om han inte förbättrar den med fjärde kortet?
  4. Hur mycket pengar ligger det i potten? Desto större pott, desto troligare är det att någon synar enbart på grund av storleken på potten. Dom flesta spelare överger en liten pott betydligt lättare än en större.
  5. Minns spelets gång. Har ditt satsningsmönster inverkat till att få en bra spelare, att tro att du sitter med en stark hand? Om han inte tror att du sitter med en mycket bra hand, bluffa inte.

Sju smarta tips för att förbättra ditt spel vid fjärde kortet

Även om det inte är lika svårt att fatta beslut vid fjärde kortet som det är vid floppen följer här några tips för dom kritiska avgöranden som du kan ställas inför.

  1. Höj om du sitter med det högsta möjliga tvåparet vid fjärde kortet, om det inte finns något uppenbart hot, som t.ex. tre kort i samma färg.
  2. Om du sitter med ett öppet stegdrag eller ett drag till en färg, samt att det är två eller flera spelare kvar i potten, syna varje satsning vid fjärde kortet. Emellertid, om det ligger ett synligt par på bordet och någon har satsat och sedan blivit höjd, var vaksam. Du kan ställas inför en kåk.
  3. Satsa, eller passa (med avsikt att höja), när du är säker på att du har den bästa handen. Gör det dyrt för spelare som sitter med mediokra kort att komplettera sina händer.
  4. Om du sitter med en draghand skall du vanligtvis försöka se kommande kort så billigt som möjligt.
  5. Om du har en hand som du skulle syna med, satsa – istället för att syna – det är en överlägsen strategi om du tror att din satsning kan få din motståndare att lägga sig.
  6. Var försiktig med att gå vidare om du får en draghand på fjärde kortet, det kan göra att du tillåter dig gå vidare med en hand som du normalt skulle kasta.
  7. ”Skall jag passa och sedan höja eller satsa direkt?” Denna frågeställning uppkommer ofta. Om du inte tror att din motståndare kommer att satsa och sedan syna din höjning, bör du satsa direkt.

Spela femte kortet

Om du fortfarande är med och slåss om potten i väntan på det femte kortet bör du sitta med en stark hand, eller en draghand till vad du tror blir den bästa handen om du får in draget. Om du spelar mot relativt förståndiga spelare, har kanske det som började med en drabbning mellan fem eller sex spelare, reducerats till två – kanske tre – när alla korten på bordet har blivit synliga.

Verkligt kontra potentiellt värde

Före det sista kortet finns det många strategiska överväganden du bör göra, hur stor är chansen att kortet ger en förbättring. Du kan t.ex. sitta med en hand som innehåller ett par, samtidigt som du har ett drag till en färg. Sammantaget gör paret och potentialen för att få en färg, samt möjligheten att förbättra handen till ett tvåpar eller en triss, att det är värt att spela den. Dess värde är bestämt både av verkligt såväl som potentiellt värde.

När det femte kortet väl är synligt har din hand inte längre något potentiellt värde. Nu är det dess verkliga värde som gäller – i nöd och lust. Om din färg inte blev verklighet sitter du där med ett par som kanske inte räcker till att vinna potten med. Vad som är än mer viktigt, du måste ändra ditt strategiska tänkande. Du har nu bara den återstående potentialen att basera ditt beslut på.

Del 6 


Vad skall jag göra när jag får in mitt drag?

Många nybörjare i Hold’em passar automatiskt ner en stark färg i tidig position i hopp om att få checkhöja, och på så sätt försöka få ut en extra satsning från sina motspelare. Andra satsar direkt. Det är dom två strategierna som finns med denna typ av hand. Vilken är korrekt?

Generell regel vid checkhöjning

Här är regel nummer ett vid checkhöjning: Gör det när du tror att du vid dom flesta tillfällen kommer att ha den bästa handen vid en syn.

Regel nummer två vid checkhöjning: Du bör vara ganska säker på att din motståndare kommer att satsa om du passar. Det är inte kul att passa ner en stark hand, för att sen få se sina motståndare också passa, speciellt inte om du vet att dom skulle ha synat om du hade satsat.

Om du inte är säker på att du har den bästa handen vid en syn, eller om du är osäker på om någon kommer att satsa om du passar, använd inte checkhöjning.

Högsta paret vid femte kortet

Ett ständigt återkommande problem är hur du ska agera när du sitter med det högsta paret, samtidigt som du har en eller flera motståndare kvar emot dig, samt att hela bordet är synligt. Nu måste du fatta beslutet om du skall passa eller satsa, eller om du är sist att agera, om du skall syna, lägga dig eller höja.

Om du är observant har du säkert lagt märke till, att vissa spelare nästan alltid satsar när dom sitter med det högsta möjliga tvåparet vid sista kortet, om det inte föreligger ett tydligt hot från en färg eller en stege. Andra satsar inte ens på ett högt par, ej ens när bordet inte är hotande. Dom flesta dock, befinner sig någonstans mitt emellan. Detta är en bedömningsfråga. Det finns ingen formel till hjälp för att avgöra vilket sätt som är det rätta, men det finns ett par saker som kan hjälpa dig till ett beslut.

Anta att du är först att agera och höjer med E-K före floppen. Två motståndare synar. Du satsar efter floppen och vid fjärde kortet. Nu ligger det E-D-4-7-9 i blandade färger. Alla korten är utdelade, ingen har lagt sig, och det är din tur att agera. Bör du satsa eller passa?

Du vinner over vilket par som helst, men förlorar mot ett tvåpar. Om inte en av dina motståndare har ett par i nior och i så fall fått ihop till en triss med det sista kortet, kan du troligtvis utesluta chansen att du har en triss emot dig. Om någon hade fått en triss antingen vid floppen eller vid fjärde kortet skulle denne troligen ha satsat vid fjärde kortet när limiten dubblas.

Ditt största bekymmer är om någon har ett tvåpar. Om en motståndare har E-D skulle denne troligtvis höjt före floppen, synat efter floppen och därefter höjt din satsning vid fjärde kortet. En motståndare som sitter med E-7, E-4, D-4, eller D-7 skulle troligtvis höjt vid fjärde kortet.

Om dina motståndare skulle höja med tvåpar, men syna med lägre händer, så som E-8 eller D-Kn, då bör du satsa. Om någon hade fått ett tvåpar vid fjärde kortet hade dom troligtvis höjt. Förutom vid möjligheten att någon sitter med E-9, D-9, 9-7 eller 9-4, kommer din satsning vid femte kortet att framkalla en syn, och du vinner.

Föreställ dig nu samma scenarion, men denna gången är det din motståndare som agerar först. Om han satsar, skall du då lägga dig, syna eller höja? Och om han passar, skall du satsa?

Om det är en aggressiv spelare du har emot dig, som har en tendens att överspela svaga händer, då bör du höja om du tror att han sitter med en svagare hand än din. Om det är en tajt spelare, syna. Om han är rena klippan och sällan, om någonsin bluffar, lägg dig, såvida han inte satsar vid det femte kortet och du sitter med det högsta paret ihop med ett riktigt högt sidokort.

Nyckeln till det hela är såklart att känna dina motspelare och deras tendenser till spelsätt. Att sitta med det högsta paret vid femte kortet är en vanlig situation, och det är väldigt viktigt att du lär dig agera rätt.

När potten blir stor

Ibland växer potten och blir riktigt stor, speciellt när det har förekommit en höjning före floppen. Detta kan knyta ett flertal spelare till potten, och om floppen erbjuder färg eller stegdrag till dina motståndare, kan du vara säker på att dom är kvar till slutet.

Om färg eller stegdragen misslyckas får en satsning vanligtvis bort dom som satt med en draghand. Vanligtvis är det endast två eller tre spelare som kämpar om en väldigt stor pott vid femte kortet.

Du kanske sitter där med det näst högsta möjliga paret, eller det högsta paret med ett dåligt sidokort, och din motspelare satsar. Du sitter med ett par som du skulle slängt om potten vore liten, men med alla dessa pengar i potten, vad skall du göra? Anta att du spelar 30kr-60kr Hold’em och potten är uppe i 900kr före det femte kortet. Om din motståndare satsar är den uppe i 960kr, vilket erbjuder dig 16 mot 1 i odds. Om du synar och blir slagen kostar detta dig endast 60kr extra. Om du lägger dig och upptäcker att du har åkt på en bluff har du gjort ett misstag värt 960kr.

Svaret torde vara självklart. Om du tror att detta är en situation där din motspelare försöker sig på en bluff mer än 1 av 16 gånger, syna. Bara om du är helt säker på att din motspelare aldrig skulle bluffa, då kan du lugnt kasta dina kort.

Det är alltid bättre att begå det lilla misstaget att syna med en förlorande hand, än att begå det katastrofala misstaget att slänga en vinnande hand. I den nyss beskrivna situationen är det bättre att syna, än att lägga sig, även om din motspelare bluffar endast 1 av 10 gånger.

Om du synar 10 gånger kommer du att förlora 60kr vid nio tillfällen och förlora 540kr. vid det tionde tillfället vinner du 960kr i potten, med en förtjänst på 420kr. Om du dividerar den förtjänsten med de tio gånger du synar, ser du att ditt beslut att syna är värt 42kr varje gång du synar, oavsett om du vinner eller ej.

Om du är andre man att agera, samt att du tror att det finns en liten chans att du sitter med den bästa handen, även om du inte ser dig som favoriten till att vinna potten, bör du kanske höja din motståndare. Genom detta kan du kanske få den tredje spelaren att lägga sig. Om den spelare som satsade först, satsade med en svag hand i hopp om att du skulle lägga dig. Kan din höjning få även honom att lägga sig om han misstänker att du sitter med en stark hand. Detta agerande lägger till ett vilseledande spel i din arsenal, men använd ditt vilseledande spel sparsamt.

Fem tips för navigering vid femte kortet.

Att navigera vid femte kortet kan vara svårt. Följ den här kartan så undviker du fällorna längs vägen.

  1. När väl alla korten blivit exponerade har din hand inte längre något potentiellt värde, dess värde har nu blivit reellt.
  2. Ditt beslut att passa eller satsa om ingen har agerat, eller lägga dig, syna, höja eller höja en höjning om någon agerat innan dig, kan bara baseras på dina hands reella värde.
  3. När du får ihop till ett tvåpar är det oftast den bästa handen. Men var försiktig om det sista kortet gör att det ligger tre kort i samma färg på bordet- din motståndare kan ha fått ihop till en färg.
  4. När du är ensam kvar med en motståndare och potten är stor, då är det bättre att syna med den värsta handen, än att slänga den vinnande handen
  5. En översyn kräver en hand som är stark nog att slå legitimt synande händer.

Fem tips till ett vinnande hold’em spel.

Om du spelar hold’em korrekt, har du infört alla dessa tips i ditt spelsätt.

  1. Spela få händer från tidig position. Du kommer att slänga många händer, men du kommer att spara pengar.
  2. Positionen är avgörande i Hold’em. Vissa händer som du skulle slänga i tidig position, kan vara händer du höjer med i sen position.
  3. Om floppen inte hjälper din hand, överväg att lägga dig, oavsett hur bra dina kort än verkat före floppen.
  4. Många av dina motspelare kommer att spela E-K lika starkt som E-E eller K-K, men det är inte lika starka kort. E-K är en stark draghand, men kräver oftast hjälp vid floppen för att bli en vinnande hand.
  5. Hold’em ser bara ut som sjukorts stötpoker. I verkligheten är det helt annat spel, tack vare dom gemensamma korten, vikten av positionen man har, samt det faktum att vid floppen får du se 71 % av din hand, för endast en satsningsrunda.