| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Macess

|
Skrivet: Tor Feb 21, 2008 00:45 Rubrik: Tankar kring en hand i Omaha Hi/Lo.. |
|
 |
Sista veckorna har jag börjat spela rätt så mycket Omaha PL. I början var det bara Omaha Hi som gällde, men på senare tid har jag upptäckt hur kul det är med Omaha Hi/Lo, och hur fel mina motståndare ibland verkar resonera (enligt min åsikt).
Jag hoppas alla är införstådda i hur Omaha fungerar, denna hand som jag vill ha åsikter om är alltså från ett parti Omaha Hi/Lo. Jag kommer inte berätta hela handen utan jag vill veta hur ni skulle ha agerat.
Bakgrund: Har precis satt mig ner vid ett full bord (10 spelare) Omaha Hi/Lo PL, Blinds 0.10 - 0.20. Sätter mig med max dvs 20 dollar, har turen att hamna vid knappen direkt, men postar ändå givetvis BB.
Korten jag får är: . En riktig "skithand".
UTG (har ca 25 dollar) synar BB
UTG + 2 (har 20 dollar) synar BB
Jag checkar
SB (10 dollar) synar BB
BB (10 dollar) checkar.
Potten: 1 dollar
Resten har lagt sig.
Flopp:
SB: Check
BB: Check
UTG: Satsar 1 dollar
UTG + 2: Synar
Vad gör jag (eller du om det var du som satt i min pos)?
Foldar, Synar eller höjer
Min åsikt kommer längre fram i veckan...om jag får några tankar från Er vill säga.
//Macess _________________ Finns även på facebook:
http://www.facebook.com/Macess |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tor Feb 21, 2008 12:27 Rubrik: |
|
 |
Är själv en enorm motståndare till att posta BB i förväg, är väl ok på knappen kanske; trodde inte att man kunde det utan att knappen automatiskt hoppar över en och så får man posta i co om man vill, men w/e.
Är inte någon särskilt slipad Omaha8 spelare direkt, men jag har svårt att se något annat spel än att potta om. Du har inget lågdrag (som är värt nåt iaf), din höghand är nötterna, men många lågdrag har även stegdrag så det är väl bara att försöka ta betalt. Vet inte hur dumma folk är online på omaha8, men i mitt homegame hade jag fått action av överpar utan lågdrag . 222/333 hänger väl säkert på iaf. Det finns inte särskilt många blanka kort som kan landa på turn. A,4,5,6 ger möjlig stege samt möjlig låg (även 7,8 för låg), J, Q, K, A möjligt överset (ja jag vet, men va fan det är ju omaha )
Bästa kortet förutom en 10a lär väl vara en 9a. Får jag syn pottar jag turn igen om den är en 10a, 9a, J, Q, K eller ev 7, 8 annars lugnar jag ner mig och hoppas på parat bord på rivern |
|
| Till överst på sidan |
|
|
GorgarXL
|
Skrivet: Tor Feb 21, 2008 17:15 Rubrik: |
|
 |
Lirar gärna lite Omaha Hi/Lo (Hellre än Omaha hi) som omväxling. I höstas blev det endel (även RAZZ och HORSE).
I din hand skulle jag nog satsa pott. Allt limpande innan flop tycker jag tyder på draghänder och de enda draget är lågstege som kanske ger både hög och låg handen. Om någon synar dig så sitter du ju i position på turn och får fatta nytt beslut då. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Tor Feb 21, 2008 22:44 Rubrik: |
|
 |
Först lite korrigering av mina uppgifter: Givetvis så har du 98suited helt rätt när du skriver att knappen hoppar över en. Så var det här också, men poängen var ju att jag hade pos på alla som var med i handen, knappen la sig alltså.
Så här gick mina tankar: Först och främst så gillade jag inte handen innan flopp, nu så ser den ut att antingen kunna vinna en hyfsad pott, eller bli en ganska dyr hand.
Det finns två val här: Antingen som ni bägge är inne på, gå och satsa pott, vilket inte behöver vara fel.Det kan också vara helt rätt med tanke på att om det kommer ett kort på turn som jag inte gillar, så kommer jag förmodligen (beror på motspelarna) få se river gratis (om jag vill det).
Nackdelen med att satsa pott här är just att potten blir onödigt stor, min hand är väldigt sårbar, och har någon av mina motståndare (eller bägge) drag till låghand, så lär jag inte kunna skrämma bort dem.
Så här gjorde jag: Jag såg min hand som en drag hand, och ville gärna se 2, 3, 9, T, J, Q eller K på turn innan jag satte press med handen, är inte rädd för ett överpar som kanske träffar set (that's poker).
Alltså synade jag bara (Men är absolut inte övertygad om att jag "gjorde rätt")
SB och BB lägger sig. Potten: 4 dollar.
Turn:
UTG: Satsar 4 dollar.
UTG + 2: Satsar 12 dollar.
På bordet ligger alltså:
Vad gör jag nu? _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
GorgarXL
|
Skrivet: Fre Feb 22, 2008 03:00 Rubrik: |
|
 |
Ja, jag håller med om att potten blir stor om du satsar pott på flop, om dem synar dvs. Men din hand är ju just sårbar mot fler spelare så även om en spelare foldar mot din pott bet så är väl det bra för dig? Annars möter du ju två spelare på turn och det låter inte kul med den handen.
Sen ser jag inte riktigt din hand som en draghand. Du har en hand nu som är bra men som troligtvis bara blir sämre ju fler gator vi ser.
Hur som helst kommer vi till turn nu och nu får man nog allvarligt fundera på vad kan dem andra två sitta med? UTG bet 4$ & UTG+2 bet 12$. Total pott 20$.
Som den pessimist jag är så kan man kanske anta att du har emot 2st överpar och 2 bättre låghänder med chans på stege och ett färgdrag.
Nu kanske vi inte får se rivern ens med 12$ då UTG kan höja ytterligare en gång och vi då borde bli all in i en trevägspott som vi dessutom med största sannolikhet bara kan vinna hög potten på.
60% att vinna hög och 0% låg, vad vet jag. Man kan ju laborera lite med en kalkylator på internet.
Fold?
Nu är jag trött..... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Mån Feb 25, 2008 04:15 Rubrik: |
|
 |
Gorgar har alldeles rätt. Jag foldar bästa handen.
Jag kommer att bli tvungen att gå all in här om jag vill fortsätta, dvs satsa 19 dollar för att i bästa fall få 30 dollar.
Tycker det är ganska intressant att man ibland hamnar i sådana här situationer. _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
tanten
|
Skrivet: Mån Mar 10, 2008 21:23 Rubrik: |
|
 |
Jag pottar flop.
På turn får du ta och vika. Du har inte tillräckliga odds helt enkelt. |