| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
orange
|
Skrivet: Ons Okt 07, 2009 19:32 Rubrik: SvS 0,50/1 SEK NL SH |
|
 |
Här kommer en hand, som jag funderat en del över.
Hero (Qr, Qh):101 BB,
Fi: 98 BB.
Fi limpar in från lilla mörken, och Hero höjer 5 BB från stora mörken. Endast Fi synar.
Flopp; 6r, 2k, 9k.
Fi betar 14. Hero höjer till 28 (känns otänkbart att bara syna floppen). Fi: Återhöjer till 93 (all-in)!
Visserligen är floppkorten ganska låga...men ska man därför utan vidare sätta Fi på (10, 10)/(J, J)? Hade inte en återhöjning pre från Fi:s sida känts troligare då? Sedan är förstås (A, 9) möjligt iofs, men vågar han ställa med så pass lågt par?
Hur "ska" handen spelas? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
only_bridge
|
Skrivet: Ons Okt 07, 2009 21:30 Rubrik: |
|
 |
För det första vad vet du om motståndaren, hans spelstil, tells mm.
Är han passiv/aggressiv.
Ju mer du vet om honom, desto enklare är det att hitta hans handintervall.
När du har satt honom på ett handintervall, så använder du pokerstove, eller någon annan oddskalkulator, så får du reda på om du har rätt odds för att syna eller ej. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tor Okt 08, 2009 00:12 Rubrik: |
|
 |
Nej, jag vet inget om Fi - därför inget skrivet i posten.
Jag känner väl till Poker Stove. Men nu ville jag ha en diskussion angående hur man bör spela handen, inte hur jag själv kan ta fram odds, genom att själv sätta Fi på ett handintervall.
Själva huvudfrågan är ju, vilket handintervall det är rimligt att sätta Fi på - utan reads. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
only_bridge
|
Skrivet: Tor Okt 08, 2009 02:15 Rubrik: |
|
 |
Hm svårt, kan vara bluff, om han är en total galning. Vad jag har hört om SvS är att folk antingen är jättetighta eller helt galna.
Det normala är väl dock att ett donkbid i 90% av fallen visar 2-par eller bättre, så det är väl det mest troliga. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tor Okt 08, 2009 10:13 Rubrik: |
|
 |
Njae, helt galna är det ytterst få som är på SvS. Med galna menar jag här personer, som ställer preflop eller post- med skräp etc.
Däremot är många löspassiva, eller lösaggressiva. Men det finns också en del TAGs, även på lägsta nivån. SvS var betydligt roligare för några år sedan, men det gäller väl alla pokersajter.
I den aktuella handen foldade jag. Jag tror det var ett vettigt beslut. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tor Okt 08, 2009 20:18 Rubrik: |
|
 |
Jag skulle sätta en okänd på typ den här HD:n
Text results appended to pokerstove.txt
74,250 games 0.001 secs 74,250,000 games/sec
Board: 6d 2c 9c
Dead:
equity win tie pots won pots tied
Hand 0: 52.677% 52.04% 00.64% 38640 472.50 { QdQh }
Hand 1: 47.323% 46.69% 00.64% 34665 472.50 { 99+, 66, 22, AcTc, A9s, Ac8c, Ac7c, Ac5c, Ac4c, Ac3c, KcQc, KcJc, KcTc, QcJc, QcTc, JcTc, 87s, 7c6c, A9o, 87o }
Och därmed naturligtvis gärna syna. Jag tycker du väljer en alldeles för tight linje. Gillar heller inte minihöjningen; jag tycker att antingen ska du bara syna för att kontrollera potten och hålla hans HD vid. Pga att brädan är såpass dragig är det förmodligen en betydligt bättre idé att höja, men vi måste bestämma oss för varför vi höjer. I mina ögon finns det bara en anledning att höja i det här fallet och det är för värde. En höjning blir i mina ögon pottcommitande och jag skulle aldrig ha lagt mig. Tänk också på pottoddsen:
På floppen innehåller potten 10, fi överbetar 14, du minihöjer till 28 och fi ställer för totalt 98.
10+14+28+70=122 och det kostar dig 70 att syna, vilket innebär att du får ca 1,75:1 och kan därmed tighta till HD:n ovan avsevärt utan att det skulle bli inkorrekt att syna. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tor Okt 08, 2009 23:05 Rubrik: |
|
 |
Jo, min linje är nog för tight för den här handen. Till mitt försvar kan jag säga, att jag stekfoldade (och dessutom var på väg att känna mig ngt tiltad efter att ha förlorat ett par potter med KK mot skithänder) .
Så det var inte alls någon enkel fold. Kul med input på en hand, som jag i efterhand funderat lite över. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Fre Okt 09, 2009 11:53 Rubrik: |
|
 |
Ja, den återkommande frågan är ju, hur vid range ska man sätta en okänd på? Bara för att han är okänd, tycker jag dock inte att man ska ta i för kraftigt,
Du, 98suited, har hittat en bra range, som nog dock är lite för vid, vid närmare eftertanke. Att Fi skulle svara på en flopphöjning med att ställa med färgdrag - eller stegedrag - håller jag inte för vidare troligt.
Allt är givetvis möjligt med en okänd, men, nej, det verkar inte sannolikt. Det är väldigt, väldigt sällan man ser sådana spel på denna nivå, och när det inträffar, så brukar det handla om sådana Fi, som bara har en 30 BB kvar i stacken. ta dessutom bort QQ från rangen, då jag själv sitter med det.
Då skulle Fi:s range bli sisåhär:
KK+, JJ-99, 66, 22, A9s, 96s, A9o.
Det tycker jag är en ganska skapligt bred range i alla fall. Och då tar jag ändå med KK+ med viss tvekan, som handen spelats.
Men med denna range är det ändå rätt att syna floppstället! Det är faktiskt ganska exakt 50-50-chans att vinna potten.  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Lör Okt 10, 2009 19:34 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | Ja, den återkommande frågan är ju, hur vid range ska man sätta en okänd på? Bara för att han är okänd, tycker jag dock inte att man ska ta i för kraftigt,
Du, 98suited, har hittat en bra range, som nog dock är lite för vid, vid närmare eftertanke. Att Fi skulle svara på en flopphöjning med att ställa med färgdrag - eller stegedrag - håller jag inte för vidare troligt.
Allt är givetvis möjligt med en okänd, men, nej, det verkar inte sannolikt. Det är väldigt, väldigt sällan man ser sådana spel på denna nivå, och när det inträffar, så brukar det handla om sådana Fi, som bara har en 30 BB kvar i stacken. ta dessutom bort QQ från rangen, då jag själv sitter med det.
Då skulle Fi:s range bli sisåhär:
KK+, JJ-99, 66, 22, A9s, 96s, A9o.
Det tycker jag är en ganska skapligt bred range i alla fall. Och då tar jag ändå med KK+ med viss tvekan, som handen spelats.
Men med denna range är det ändå rätt att syna floppstället! Det är faktiskt ganska exakt 50-50-chans att vinna potten. :) |
Nej, du har nog rätt att vi kan plocka bort en del ur den HD jag gjorde, men att helt utesluta färgdrag tror jag vore ett misstag. Det finns ju två andra damer så de måste också vara kvar. Det blir hur som helst korrekt att syna, precis som du kom fram till så då vet du till nästa gång. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Sön Okt 11, 2009 11:13 Rubrik: |
|
 |
Bra, om du verkligen tror att jag kan lära mig något...
Btw, satte du in den där yuppie-bilden i syfte att stärka din pondus?  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Sön Okt 11, 2009 18:44 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | Bra, om du verkligen tror att jag kan lära mig något...  |
Jodå, det tror jag faktiskt
| orange skrev: | Btw, satte du in den där yuppie-bilden i syfte att stärka din pondus? |
"Yuppien" är Ari Gold ffs, ser du inte på entourage? I så fall går du miste |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|