| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
orange
|
Skrivet: Lör Maj 09, 2009 20:11 Rubrik: Störande riverkort...hur spela? |
|
 |
Här är en hand jag spelade idag.
Hero (UTG, 96BB): QkQh...Raise 4
Fi1 (159BB): Syn
Fi2: fold
Fi3, SB (58BB): Syn
Fi4, BB: fold
Flop: 6h, 9r, 3r
SB: Check
Hero: Bet 9,75
Fi1: Syn
SB: fold
Turn: 10k
Hero: Bet 24,37
Fi1: Syn
River: 10r !
Här kommer det knepiga riverkortet...här är det väl svårt att inte checkfolda, eller?
Hero: Check
Fi1: Bet 60,93......Går det verkligen att syna på den brädan?? Eller given instafold? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Kimble
|
Skrivet: Sön Maj 10, 2009 23:36 Rubrik: |
|
 |
Klart att det går och syna, beror vad han är för typ och vad han ser dej som!
Mest troligt att han har dej slagen, men, kan ju vara att han kände svaghet när du checkade och köpte ut dej.
Jag spelar inte kontant spel eftersom jag SUGER stort på det, men, som handen har spelats tror att jag skulle försökt mej på en stoppsatsning för att få en möjlighet att se vad han hade. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Mån Maj 11, 2009 08:26 Rubrik: |
|
 |
Ganska svår hand, tror att det är väldigt read-beroende här. Du slår inte mycket: 87 träffade på turn, T9 likaså, färg på river. Enda draget som missade är 45, men det är nog knappast nog stor del av hans HD för att motivera en syn utifrån. Det skulle kunna vara en 9x-hand som han inte förstår är en bluff utan bara skeppar för att du checkade. JJ hittar väl en höjning nånstans så det verkar väl inte så troligt. Skulle vara intressant med lite timing tells; de flesta synar ganska fort med sina drag eftersom det inte är så mycket att tänka på. Särskilt turn känns intressant i det avseendet då 45 och 9x borde fått tänka till lite iaf.
Egentligen är väl enda anledningen att syna detta att många inte vet hur man checkar bakom utan promt ska beta sina händer med showdown-värde trots att inget sämre kan syna. Tror dock inte att du får rätt pris. Gjorde en tänkbar HD som skeppar river som eventuellt är för snäll; innehåller en JJ-kombo. Tog dock med ett par 33+66-kombos så det kanske jämnar ut sig. Vi behöver 71% equity, vilket vi knappast får även om vi skulle justera HD:n lite:
Text results appended to pokerstove.txt
47 games 0.005 secs 9,400 games/sec
Board: 6h 9d 3d Tc Td
Dead:
equity win tie pots won pots tied
Hand 0: 31.915% 31.91% 00.00% 15 0.00 { QcQh }
Hand 1: 68.085% 68.09% 00.00% 32 0.00 { JdJs, 6d6s, 6h6s, 3d3h, 3h3s, AdJd, A9s, Ad8d, Ac7c, Ad7d, Ad6d, Ad5d, JTs, T9s, 87s, 5c4c, 5d4d, A9o, T9o, 87o }
---
Är han en överaggro tomte så vi skulle kunna lägga till en massa bluffar, kanske det går att få det till en syn, men det kommer att vara marginellt som bäst.
Jag gillar hur du spelade handen, inkl betstorlekar. Jag hade lagt mig på river om det inte fanns tydliga bevis för ovanstående.
Gillar inte riktigt blockbet som föreslogs pga stackdjup: potten är på drygt 80kr och hero har knappt 60 kvar, det går nog inte att hitta en betstorlek som 1. garanterat inte bluffhöjs/höjs av sämre och som 2. inte ger nog bra odds för att syna ett ställ: en tia uppfyller inte nr 1 och en tjuga ger bättre än 4:1 på en syn om han skulle ställa dvs vi skulle bara behöva stå mindre än 25% av gångerna för att motivera en syn. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Mån Maj 11, 2009 13:43 Rubrik: |
|
 |
När jag spelade den här handen, så tog jag time-bank på riverkortet. Naturligtvis är det irriterande, när brädan dels parar sig, dels tre kort i samma färg kommer upp.
Jag uteslöt dock att Fi skulle sitta med triss i tior; det verkade för långsökt och osannolikt, då hade han knappast varit med och synat floppen t. ex. Ett set, d.v.s. kåk, trodde jag inte heller på. AA eller KK hade han nog skeppat med för längesedan.
Återstår då att han fått in färgen...men, nej, det trodde jag inte på. Det var något i hans sätt att spela handen, som gjorde att jag tvivlade på det. Sedan är det väl ofta så, att har man satt färgen, brukar man inte beta så pass hårt som han gjorde; hade han betat 30, så hade jag nog blivit mer orolig.
Men jag stekte länge, och bestämde mig för att han hade ett halvdant par, knektar eller nior....och synade.
Fi visar JhJs.
Jag kände mig ganska nöjd med den synen. Sean kan man ju invända , att det var på tok för riskabelt, men jag tror att just sådana här händer kan vara ganska viktiga när man ser till totalresultatet. Jag tyckte inte alls, att det var för riskabelt.
Jag tror man kan vinna mycket värde på att gå igenom sådana här händer, där färgen kommer på river t. ex. Det är långt ifrån alltid som det är givet att folda. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Mån Maj 11, 2009 14:00 Rubrik: |
|
 |
Snygg syn.
Förstår inte hur han kan spela sina knektar sådär....
Själv skulle jag varit nöjd med (om jag satt med JJ) att få till en billig showdown...det enda läget där man verkligen skulle försöka sig på en bluff, är om han VET att du sitter med QQ, KK, eller AA..
Sjukt //Macess _________________ Finns även på facebook:
http://www.facebook.com/Macess |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Mån Maj 11, 2009 14:37 Rubrik: |
|
 |
Ty.
Det stora felet Fi gör, är att inte reraisa pre, till minst 15 BB. Genom att bara kallsyna med JJ, får han ingen info om styrkan i min hand.
När floppen kommer, fortsätter han mycket riktigt och synar - att ställa känns ju fel för honom, eftersom det är jag, och inte han, som höjt preflop. Han sitter hela tiden och är orolig för att jag har QQ eller bättre. Först på river vågar han sig på att beta kraftigt; min rivercheck gör att han närmast eliminerar QQ eller bättre, troligen. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Mån Maj 11, 2009 19:25 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | Jag kände mig ganska nöjd med den synen. Sean kan man ju invända , att det var på tok för riskabelt, men jag tror att just sådana här händer kan vara ganska viktiga när man ser till totalresultatet. Jag tyckte inte alls, att det var för riskabelt.
Jag tror man kan vinna mycket värde på att gå igenom sådana här händer, där färgen kommer på river t. ex. Det är långt ifrån alltid som det är givet att folda. |
Kul att det gick bra. Jag tror inte att det var en profitabel syn utifrån den info jag har, av de anledningar jag skrev i ovanstående inlägg. Möjligtvis kan det bli det med rätt fi, men det blir nog ändå ganska marginellt. Jag håller med om att det finns en del värde att få genom att check/syna på river mot bluffbenägna fi:s, dock gillar jag det bättre när det finns flera troliga drag som missat. Det finns egentligen bara JJ som kan gå för tunt värde och skeppa river om inte fi förvandlar 9x till en bluff.
FWIW, tycker jag inte att han spelade sin hand så särskilt illa (förutom riverstället). Jag 3-betar inte JJ 100% av gångerna pf och skulle inte höja varesig på flopp eller turn, skulle förmodligen hitta en check bakom på river dock. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
SP_Mike

|
Skrivet: Mån Maj 25, 2009 11:00 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | När jag spelade den här handen, så tog jag time-bank på riverkortet. Naturligtvis är det irriterande, när brädan dels parar sig, dels tre kort i samma färg kommer upp.
Jag uteslöt dock att Fi skulle sitta med triss i tior; det verkade för långsökt och osannolikt, då hade han knappast varit med och synat floppen t. ex. Ett set, d.v.s. kåk, trodde jag inte heller på. AA eller KK hade han nog skeppat med för längesedan.
Återstår då att han fått in färgen...men, nej, det trodde jag inte på. Det var något i hans sätt att spela handen, som gjorde att jag tvivlade på det. Sedan är det väl ofta så, att har man satt färgen, brukar man inte beta så pass hårt som han gjorde; hade han betat 30, så hade jag nog blivit mer orolig.
Men jag stekte länge, och bestämde mig för att han hade ett halvdant par, knektar eller nior....och synade.
Fi visar JhJs.
Jag kände mig ganska nöjd med den synen. Sean kan man ju invända , att det var på tok för riskabelt, men jag tror att just sådana här händer kan vara ganska viktiga när man ser till totalresultatet. Jag tyckte inte alls, att det var för riskabelt.
Jag tycker att det var en bra syn, även om jag själv troligen skulle försöka med en stoppbet. Fi spelade verkligen sina knektar märkligt. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Mån Maj 25, 2009 23:59 Rubrik: |
|
 |
| stoppbet är inte bra där. Fi spelade handen helt ok förutom på river |
|
| Till överst på sidan |
|
|
SP_Mike

|
Skrivet: Tis Maj 26, 2009 19:16 Rubrik: |
|
 |
| 98suited skrev: | | stoppbet är inte bra där. Fi spelade handen helt ok förutom på river |
Jag håller inte med. Jag tycker att ett stoppbet vore ett bra sätt att försöka komma till showdown med handen som har ett bra showdownvärde, och jag tycker att Fi spelade sin hand allt för passivt. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tis Maj 26, 2009 19:55 Rubrik: |
|
 |
| SP_Mike skrev: | | Jag håller inte med. |
ok, vilken betstorlek och vad gör du om fi ställer aka varför betar du? Skrev följande lite tidigare i tråden:
| 98suited skrev: | | Gillar inte riktigt blockbet som föreslogs pga stackdjup: potten är på drygt 80kr och hero har knappt 60 kvar, det går nog inte att hitta en betstorlek som 1. garanterat inte bluffhöjs/höjs av sämre och som 2. inte ger nog bra odds för att syna ett ställ: en tia uppfyller inte nr 1 och en tjuga ger bättre än 4:1 på en syn om han skulle ställa dvs vi skulle bara behöva stå mindre än 25% av gångerna för att motivera en syn. |
| SP_Mike skrev: | | och jag tycker att Fi spelade sin hand allt för passivt. |
Förutom att möjligen 3beta pf, något som är situations/fi-beroende, skulle det vara intressant vart du tycker att fi borde spelat aggressivare och framför allt varför |
|
| Till överst på sidan |
|
|
SP_Mike

|
Skrivet: Tis Maj 26, 2009 22:38 Rubrik: |
|
 |
[quote="98suited"] | SP_Mike skrev: | | Jag håller inte med. |
ok, vilken betstorlek och vad gör du om fi ställer aka varför betar du? Skrev följande lite tidigare i tråden:
[quote="98suited"]
Jag påstår mig inte lämna några proffsanalyser, dessutom sägs det inget om motståndarnas spel, men iaf: stoppbet på 15 bb, för att slippa check-folda,och för att inte inbjuda till bluff. Jag har svårt att sätta Fi på en riktigt stark hand. Ställer Fi här blir synen naturligtvis ännu svårare än med check-syn, riktigt svår faktiskt. Då skulle jag bara gå på reads/känsla. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
SP_Mike

|
Skrivet: Tis Maj 26, 2009 22:46 Rubrik: |
|
 |
| 98suited skrev: |
| SP_Mike skrev: | | och jag tycker att Fi spelade sin hand allt för passivt. |
Förutom att möjligen 3beta pf, något som är situations/fi-beroende, skulle det vara intressant vart du tycker att fi borde spelat aggressivare och framför allt varför |
Jag tycker att Fi spelar handen för passivt före floppen, framförallt med tanke på att det bara är five-handed. Jag skulle dessutom lagt in en raise på floppen, eftersom det inte kom några överkort och öht inte så farlig bräda. Exakt vad han hade för avsikt med synen, och vad han sätter Fi på har jag svårt att förstå. Han ger Hero en chans att dra ut, och låta skrämkort komma. Han tycks helt helt enkelt sakna en plan för resten av handen. Men, jag delger bara mina spontana reaktioner baserat på informationen som givits, kunde vara helt annorlunda om jag suttit vid bordet.
Turn och river har jag svårare att säga något om, eftersom jag skulle spelat handen så annorlunda (ser allt ur Fi:s perspektiv nu alltså.) Troligen ok spelat, med tanke på spelet preflop och på floppen.
Bara mina två cent, jag har inget mera att bidra. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Ons Maj 27, 2009 12:23 Rubrik: |
|
 |
Jag säger inte att fi:s sätt att spela handen nödvändigtvis var det "korrekta" eller det enda sättet, jag vet inte nog mycket om situationen vid bordet för att säga något säkert om det. Däremot tycker jag att ni som tycker att fi var helt ute och cyklade (ignorerar hans river-spel), själva är helt ute och cyklar.
Jag orkar inte gå in på några djupa grejor, men jag kan säga så mycket som att det finns väldigt många spelare som betar och höjer antingen för info, vilket är förkastligt, eller bara för att de tror att de har den bästa handen, vilket inte är skäl nog att beta; vi är endast intresserade av att hitta den linje som vinner så mycket som möjligt när vi leder (och nu pratar jag sklansky-$ dvs +EV) och som förlorar så lite som möjligt när vi ligger under.
Det gäller mao att tänka ett steg längre; vilka del av hans HD synar om jag betar/höjer och hur agerar jag om turn är x, y el z, vilken del av hans HD höjer tillbaka/ställer och hur svarar jag på det; vad har jag för equity mot den HD:n etc. Det finns inget värde i "att avsluta handen här och nu" i cashgames, som min donkamentspelande bekant säger. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Ons Maj 27, 2009 13:23 Rubrik: |
|
 |
Kul att det blivit så pass mkt diskussion kring denna hand.
Jag anser dock stoppbet på säg 15 BB på river helt olämpligt. Dels är brädan alltför farlig, dels annonserar ett bet av den storleken ut svaghet alltför tydligt. Det blir som ett bet, som inte alls får någon stoppande funktion, om man säger så...ingen idé.
Däremot håller jag med om att Fi spelat sina knektar alltför passivt. En höjning preflop hade varit att förespråka. Och varför skulle informationshöjningar vara så förkastliga? Som fi nu spelat sitter han ju mer och synar i blindo, och hoppas att knektarna håller, ända till river, då han betar ut. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|