| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
orange
|
Skrivet: Tis Aug 26, 2008 00:41 Rubrik: Shorthanded NL |
|
 |
Jag har testat en del shorthanded spel, efter att tidigare nästan bara spelat fullring. En viss svårighet kan vara att bedöma händernas styrka preflop, där är ju en klar skillnad. Jag tror att jag spelar lite väl tight preflop.
Finns någon bok att rekommendera - eller kanske artiklar eller liknande som närmare går in på vilka händer man bör syna/raisa med i SH? Helst då för micro/låglimitnivån NL, skall tilläggas.
Nu är det ju lite vanskligt att läsa in sig alltför mycket på pokerböcker, då mycket av det som står inte passar in i verklighetens onlinespel, men tips mottages med intresse. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tis Aug 26, 2008 18:38 Rubrik: |
|
 |
| 2+2 är iofs en bra site, så tack för tipset. Men tyvärr hittar jag ingen generell information angående spelbara/raisebara shorthanded-händer där. Får leta vidare. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tis Aug 26, 2008 20:08 Rubrik: |
|
 |
Kan bjussa på mina HD:s så länge. Har iförsig inte skrivit någon bok, men lite SH erfarenhet har jag iaf
Öppenhöjning:
UTG: Alla par, A10+, KQ
MP: KJ
CO: Axs, alla broadwaykombos, SC:ors 54+
BTN: Axo, suited 1-gappers 64+, connectors 45+, suited 2-gappers 74+
SB: Se CO
Tänkte skriva ner alla händer jag synar/3betar etc med från varje position när folk i olika positioner höjt, men jag kom på att det blir mycket att skriva och jag är för lat nu. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tis Aug 26, 2008 21:20 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | | 2+2 är iofs en bra site, så tack för tipset. Men tyvärr hittar jag ingen generell information angående spelbara/raisebara shorthanded-händer där. Får leta vidare. |
Satt och läste några av artiklarna i länken och upptäckte att du inte letade tillräckligt noga. Följande innehåller det du efterfrågade samt mycket mer därtill:
http://s3.amazonaws.com/ryanfee/2p2pdf.pdf |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tis Aug 26, 2008 21:37 Rubrik: |
|
 |
Ok, tack för tipsen..
Undrar dock vilka händer du limpsynar med? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tis Aug 26, 2008 21:54 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | Ok, tack för tipsen..
Undrar dock vilka händer du limpsynar med? |
Noll och inga; inget rekommenderat spel..Om du läser pdf-artikeln (väldigt lång, jag vet, men det verkar vara värt det från det jag har sett) kommer du märka att det inte finns några sektioner som heter "open limp" eller "limp call" åtminstonde inte utan ett don't-prefix |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tis Aug 26, 2008 23:34 Rubrik: |
|
 |
Intressant! Det kan ju också förklara varför variansen blir högre i Sh..
Aggressivt m.a.o. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Ons Aug 27, 2008 09:44 Rubrik: |
|
 |
| Nja, variansen blir större för att man spelar fler händer och får fler beslut. Jag vet inte varför den skulle bli större för att man inte öppenlimpar, är det ens en bra strategi i FR? Vad limpsynar du där? Små par? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Ons Aug 27, 2008 11:01 Rubrik: |
|
 |
Nej, små par brukar jag raisa, utom möjligen i tidig position. Men jag har som sagt inte utarbetat någon riktigt klar preflop-strategi för SH ännu.
Det är också lite knepigt; jag tror nog det kan vara rätt med ett aggressivt preflop-spel enligt din modell. Jag har också märkt att skillnaden mellan spelare och bord kan vara stor - på vissa bord limpas det väldigt mycket, på andra raisas var och varannan hand. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Ons Aug 27, 2008 11:50 Rubrik: |
|
 |
Kul att du också verkar titta in och skriva ofta! Blir lite roligare när man inte måste vänta på svar till nästa dag.
Visst är det stor skillnad mellan olika bord. Det är ju helt klart att föredra ett löspassivt bord där folk sitter och limpar och limpsynar skräp och i stort sett aldrig 3-betar. Svs är ett utmärkt exempel på detta. Har nog spelat 5-6k händer de senaste veckorna och blivit 3-betad ca 5ggr
På titan poker har jag tappat räkningen för bara senaste sessionen. Visserligen ser jag långt fler händer där eftersom det är mer multitable-vänligt, men det är definitivt en markant skillnad. Spelar 0,5/1:- på svs och $0.10/0.20 el $0.25/0.50 på titan så ganska jämförbara nivåer. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Ons Aug 27, 2008 19:44 Rubrik: |
|
 |
Det finns ju två viktiga skillnader mellan SvS och många andra siter: 200BB-stackar och 5-mannabord hos SvS jämfört med 100BB och 6-manna.
Högre möjliga inköp behöver dock inte nödvändigtvis göra det mer lukrativt att spela, som jag ser det. Men en intressant fråga är hur stor skillnad 1 man mindre vid borden gör? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tor Aug 28, 2008 09:09 Rubrik: |
|
 |
Jo det blir ju lite skillnad, men det är ju inget som säger att man måste köpa in för 200bbs. Jag kör lite olika, med 200bbs inköp kör jag bara två bord eftersom det är svårare att gå på autopilot då. Kör jag fler bord håller jag mig till 100bbs-inköp.
5-mannaborden gör ju att man kan spela ännu fler händer givetvis, men det borde också resultera i att man blir 3-betad oftare. Eftersom motsatsen gäller, kan man dra slutsatsen att majoriteten är dåliga. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|