| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
orange
|
Skrivet: Lör Nov 22, 2008 16:38 Rubrik: QQ-strategi, SvS microlimit NL SH, mot 200BB stack |
|
 |
Jag fortsätter här strategidiskussionen från gårdagen. QQ är ju en trevlig hand, men emellanåt också lite knepig att spela preflop och postflop- om en annan spelare höjt tidigare.
Här är ett tänkt scenario:
Jag sitter i sista position. Jag har QQ. En annan spelare har höjt 5 BB, två andra synar. Med QQ återhöjer jag alltid pre - att syna känns som att vandra på tunn is. Man behöver öka värdet - och om möjligt få info.
Jag återhöjer till 20. Om nu den ursprunglige höjaren 4-bettar till 70, ja, då lägger jag mig i regel. Risken för KK/AA är för uppenbart stor.
Men om han synar, säg att de övriga lägger sig: Nu kommer kruxet att spela floppen. Fi kan ju sitta med allt möjligt; 22, 33,...AA, eller K,10 t.o.m. på dessa nivåer.
Säg att floppen kommer fri från överkort, och regnbåge; t. ex. 10, 5, 2. Att bara checka är nog lite vekt, eller? Dock har ju Fi höjt ursprungligen! Säg att jag betar lite drygt halvpott - och Fi synar. Sedan kommer turn blank: 7.
Det är nu problemen börjar på allvar! I detta läge tror jag faktiskt att jag checkar och avvaktar. Visst är det frestande att beta ut rejält, chansen finns ju att Fi foldar, äntligen. Men om han synar än en gång?
Beta ut på river igen - med en uppenbar risk att jag sitter och betar rakt in i KK?
Ser fram emot synpunkter på denna typ av hand och scenario!  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Sön Nov 23, 2008 03:32 Rubrik: Re: QQ-strategi, SvS microlimit NL SH, mot 200BB stack |
|
 |
Ok, innan JJ, TT-tråden etc kommer skulle jag vilja påpeka att det faktiskt är ganska svårt att svara generellt på dessa scenarion eftersom det är extremt fi-beroende hur man spelar. Visst, man kan väl säga att vi antar att man möter en okänd, men vanligtvis har man åtminstonde fått något sorts intryck av hur fi spelar.
Rent generellt kan jag säga att jag betar 2/3-full pott beroende på flopptextur på floppen. Om turn är blank gör jag samma sak igen. Jag har heller inga problem att stoppa in på river om jag tror att det finns värde. Blir jag höjd någonstans får jag ta det därifrån. Det är omöjligt att säga generellt.
| orange skrev: |
Jag sitter i sista position. Jag har QQ. En annan spelare har höjt 5 BB, två andra synar. Med QQ återhöjer jag alltid pre - att syna känns som att vandra på tunn is. Man behöver öka värdet - och om möjligt få info.
Jag återhöjer till 20. Om nu den ursprunglige höjaren 4-bettar till 70, ja, då lägger jag mig i regel. Risken för KK/AA är för uppenbart stor. |
Höj mer oop, särskilt med djupa stackar. 25 känns bra. Fold mot 4-bet är nog bra som standardlinje.
| orange skrev: | Men om han synar, säg att de övriga lägger sig: Nu kommer kruxet att spela floppen. Fi kan ju sitta med allt möjligt; 22, 33,...AA, eller K,10 t.o.m. på dessa nivåer.
Säg att floppen kommer fri från överkort, och regnbåge; t. ex. 10, 5, 2. Att bara checka är nog lite vekt, eller? Dock har ju Fi höjt ursprungligen! Säg att jag betar lite drygt halvpott - och Fi synar. Sedan kommer turn blank: 7. |
Vad är problemet? Vill vi inte spela poker post-flop eller? Check är lol; värdebet är standard
| orange skrev: | Det är nu problemen börjar på allvar! I detta läge tror jag faktiskt att jag checkar och avvaktar. Visst är det frestande att beta ut rejält, chansen finns ju att Fi foldar, äntligen. Men om han synar än en gång?
Beta ut på river igen - med en uppenbar risk att jag sitter och betar rakt in i KK?
Ser fram emot synpunkter på denna typ av hand och scenario! |
Jag förstår inte problemet. Varför ska vi checka en blank turn? Och varför vill du att fi ska lägga sig, bluffar du eller? KK är inte sannolikt. Det vore ett dåligt spel att bara syna din 3-bet pf och han har inte odds att jaga set (åtminstonde inte om vi använder min 3-bet storlek). Värdebeta, värdebeta och värdebeta och ge upp detta vektighta tänkesätt är mitt råd. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Sön Nov 23, 2008 11:05 Rubrik: |
|
 |
Det är faktiskt ganska vanligt att man inte hunnit bilda sig en uppfattning om hur Fi spelar. Så många nya alias som poppar upp.
Varför återhöja till just 25 pre? Varför skulle inte 20 räcka?
Fi kan mycket väl sitta med KK/AA. Visst, det vore ju ett dåligt spel - men många ä r just dåliga på denna nivå, glöm inte det! Sedan finns det pokerteoretiker som anser att det faktiskt är ett helt OK spel att bara syna en höjning/återhöjning med KK/AA, om man är heads-up. Det skulle då vara en chans att extrahera bra värde ur ett lägre par. Observera att det inte är en linje jag går på.
I det här tänkta fallet, med floppens utseende - vad kan Fi ha, som jag kan slå? A,10? Verkar väl inte så troligt; just TPTK brukar medföra en återhöjning. JJ? Kan vi ju hoppas på..99 eller sämre PP? Verkar väl mindre troligt som spelat, 99 är ju iofs möjligt, men då vore väl fold från Fi troligare.
Jag tycker du gör det väl lätt för dig om du avfärdar min tveksamhet inför turn/riverbet som vektight i detta fall. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Sön Nov 23, 2008 14:14 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: |
Varför återhöja till just 25 pre? Varför skulle inte 20 räcka?
|
Därför att vi har djupa stackar och en höjning till 20 ger fi nästan 14:1 i implied vilket gör det ok att syna med ett pp. 25 ger bara 10:1
| orange skrev: | | Fi kan mycket väl sitta med KK/AA. Visst, det vore ju ett dåligt spel - men många ä r just dåliga på denna nivå, glöm inte det! Sedan finns det pokerteoretiker som anser att det faktiskt är ett helt OK spel att bara syna en höjning/återhöjning med KK/AA, om man är heads-up. Det skulle då vara en chans att extrahera bra värde ur ett lägre par. Observera att det inte är en linje jag går på. |
Jag vet att många är dåliga, men du verkar glömma att sättet det oftast yttrar sig är genom att fi synar för mycket. Det är det överlägset största misstaget och det är framför allt det vi vill utnyttja. Du glömmer också att dessa pokerteoretiker nästan uteslutande avser spel på betydligt högre nivåer där vi möter tänkande motstånd. Det behöver vi inte fundera så mycket på här. Jag törs garantera att det alltid är mer värde i att 4-beta sina premiums istället för att bara syna och hålla på och fastna i fancy play syndrome.
| orange skrev: | I det här tänkta fallet, med floppens utseende - vad kan Fi ha, som jag kan slå? A,10? Verkar väl inte så troligt; just TPTK brukar medföra en återhöjning. JJ? Kan vi ju hoppas på..99 eller sämre PP? Verkar väl mindre troligt som spelat, 99 är ju iofs möjligt, men då vore väl fold från Fi troligare.
Jag tycker du gör det väl lätt för dig om du avfärdar min tveksamhet inför turn/riverbet som vektight i detta fall. |
JT, QT, KT, AT, JJ, 88, 99, överkort (float, verkar lönsamt mot dig som ser spöken överallt ). Jag tycker verkligen att det vore hemskt vektight att inte beta turn; det finns massor av sämre händer som kan syna. Blir du höjd är det såklart ett svårt beslut, men vi kan inte checka och ge upp tonvis med värde för att vi är rädda för svåra beslut. Beta turn och spela poker! |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Sön Nov 23, 2008 17:11 Rubrik: |
|
 |
Jo, jag tror nog turnbetet är riktigt. Mendet där med att spela poker borde du nog tänka på att göra själv i lite större utsträckning.  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|