| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
orange
|
Skrivet: Tis Apr 21, 2009 22:48 Rubrik: QQ i multiway pott, SvS SH 0,50/1 |
|
 |
Här är en hand jag spelade häromdagen på SvS, som jag funderar lite på. Kanske verkar den självklar för en del, men jag tycker nog den tål att diskuteras lite. Jag köper bara in för 100 BB, kan noteras.
Nu har jag inte använt någon PT, så ni får ursäkta, att jag måste skriva ut korten så här:
Player 1: 82,00
HERO: 96
Player 3: 160
Player 4: 118
Player 5: 224
Player 3 talar först; höjer 4.
Player 4: Syn
Player 5: Fold
Player 1: Syn
HERO (QsQh): Raise till 18
PLayer 3, 4, och 1 synar alla 18 BB.
Flop: 8s, 5s, 7r.
Player 1: check
HERO: Check! (Jag väljer att checka, för att troligen raisa all-in, då jag är ganska säker på att det inte blir någon "rundcheck", med 4 spelare som ser floppen).
Är detta en vettig linje? Med tanke på brädans utseende, och det faktum att 4 man satsat 18 BB vardera, tycker jag det. Naturligtvis finns det en risk att någon limpat AA eller KK, men jag tycker det verkar lite långsökt - en sak att limpa i en ohöjd pott, en annan att inte återhöja en kraftig preflop-raise.
Mycket möjligt att någon sitter med JJ eller 10,10.. eller A8s etc...67s..osv..
Player 3: Bet 17 (Magert!)
Player 4: Syn
Player 1: Fold
HERO: Raise 78 (all-in)
In med cashen, alltså, ingen anledning dra ut på det, måste söka få betalt..
Player 3 och 4 synar.
Turn: 8r (Scary card! Har ngn trissen nu?)
Player 3: Bet 40
Player 4: Syn 23 (all-in)
River: Kk
Resultat: Player 3 visar 7h7k - kåk!
Här var man väl committad egentligen...inte mkt att göra åt. Jag ville dock inte beta ut direkt på floppen, dels därför att det var så många synare, dels därför att jag ville få ut mer värde genom CRAI. I detta läget hade jag väl bara vikit på floppen om någon ställt direkt.  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Ons Apr 22, 2009 08:39 Rubrik: |
|
 |
Jag gillar att 3-beta större pf när jag är ur position och särskilt när så många är med i potten. Pottstor höjning hade varit till 20, jag höjer till 26-28.
Problemet här (har iförsig inga reads, men ändå) är att den som öppnar potten är utg, vilket gör det troligare att han har en bra hand han vill spela. Utg är dessutom den som talar först efter att du har 3-betat vilket gör att han med hyfsat stor möjlighet kommer att syna, vilket i sin tur ger bättre och bättre odds för slaskarna bakom.
Fördelen med en större höjning blir att du har större chans att få spela potten HU, något vi definitivt vill.
Flopp: Jag checkar aldrig där; vi har ett överpar i en 3-betad flervägspott med en väldigt dragig bräda. Alla överpar till brädan kommer betala, färgdrag kommer få det mycket svårt att inte fortsätta med alla pengar i potten. Färdiga stegar förutsätter 96/64 pf. Set, visst. NH i så fall. Det är kanske är så att det är troligt att någon kommer beta ut, men jag gillar inte alls att checkraisa som pfr, särskilt inte som 3b pfr och de gånger som det faktiskt blir rundcheck är halva leken kort som dödar din hand/action på turn.
Tänk också på hur stor potten är 4x18=72. Om du checkar, någon betar halvpott och du ställer, ger du denne enda person 3-1 på en syn, för att inte tala om ifall någon mer synar emellan. Vi har 78 och potten är 72, som spelat tycker jag det är en skeppning. Det kommer vara hög varians så klart, men jag tycker inte vi kan spela på något annat sätt. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Mån Apr 27, 2009 16:56 Rubrik: |
|
 |
Ja, preflop kanske jag borde höjt ännu mer, men min erfarenhet säger mig att ca 20 BB brukar räcka som återhöjning.
Floppen: Som sagt, normalt spelar jag inte så. Nu ansåg jag dock risken vara minimal för en rundcheck, med flera spelare inblandade, och tog därför risken. Sedan har du förstås en poäng vad gäller min markerstack och oddsen därtill. För mig handlade det dock primärt om att få in degen; jag har varit med om så mkt foldningar på floppen tidigare när jag betat ut. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tis Apr 28, 2009 10:05 Rubrik: |
|
 |
Det är väl alldeles ypperligt om du skeppar och alla lägger sig. 72bbs i en 4-vägs-pott på en dragig bräda med en 1-parshand som du vinner 100% av gångerna. Tror det blir tufft att hitta ett scenario som vinner mer i längden än så...
Visst är det inte troligt med en rundcheck, men problemet är ju som sagt att ju större potten blir desto mindre troligt blir att någon kommer att kunna göra några misstag. Om du checkar kan jag garantera att det nästan alltid sitter någon tomte av dessa 3 som kommer slänga in ett litet dumt bet på 10-20 för att..(ingen aning), nån/några kommer syna med något litet par/PP/drag/överkort och så kommer det tillbaka till dig som ställer med för lite pengar för att det ska bli fel att syna med drag etc. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tis Apr 28, 2009 16:49 Rubrik: |
|
 |
Jo, det är en klart viktig synpunkt; jag har en tendens att bortse från mitt stackdjup. Jag kör numera bara 100 BB, mot det jag tidigare varit van vid, 200 BB. Får se om jag återgår till 200 BB.
Frågan är om 100 BB är så bra egentligen. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|