| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
orange
|
Skrivet: Mån Jan 05, 2009 02:28 Rubrik: "Otur i poker existerar inte!" |
|
 |
Det finns en del besserwissrar som hävdar att det inte finns något sådant som otur i poker; en skicklig spelare vinner oavsett kort. Det är bara att bluffa för att kompensera oturen...FEL!!!
Åtminstone vad gäller micronivån, och i viss mån även låglimit, så håller det inte att kompensationsbluffa - fisken synar ändå.
Frågan är hur mycket otur man kan ha, eller anse sig ha, utan att det låter löjligt? Hur långa downswingar är möjliga egentligen? Man kan tro, att det på micronivån inte skulle vara möjligt att stagnera så länge, eftersom motståndet är så pass dåligt. Men tyvärr har jag konstaterat, att man kan gå break-even, eller bara marginellt plus, även där, under långa perioder.
På de senaste över 25 k händerna har jag bara plussat marginellt på SvS 0,50/1 och 1/2 SEK. Scenariot har varit helt sjukt; nästan varje gång jag floppat ett set, har det varit med AA, KK - eller mot en shortstack på 40 spänn...jag har blivit översetad på river, floppat två par mot två högre o.s.v....helt omöjligt att göra några pengar.
Vad hjälper det, att motspelarna är aningslösa puckon? De vinner ändå dessa viktiga potter - på ren j-a tur...!!!
Poker k a n vara en nedbrytande hobby!!!  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Mån Jan 05, 2009 23:44 Rubrik: |
|
 |
Håller med dig om att poker (variansen) kan vara väldigt frustrerande. Har själv haft långa perioder som gått minus eller breakeven, men hur tråkigt eller besserwisser-aktigt det än må låta så är det ju faktiskt så att i det långa loppet kommer de faktiska resultaten att stämma överens med det +/- EV som alla ens beslut inneburit. I vilken ordning detta sker ska inte spela någon roll så länge man inte spelar över sin bankrulle.
Att försöka kompensera med bluffar är naturligtvis precis som du säger dödfött eftersom de flesta är synstationer. Men då gäller det ju istället att utnyttja den svagheten och lära sig att värdebeta skoningslöst och, där det krävs, väldigt tunt. Det är inga som helst fel på en bet/fold-linje mot en passiv, dålig motståndare. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Ons Jan 07, 2009 01:47 Rubrik: |
|
 |
Jo, i det långa loppet, ja...
....har nu spelat 30 k händer, och downswingen är inte över än, verkar det som. Bara plussat marginellt, så tröttsamt.
Jag tror jag cashar ut och tar några dagars paus, kan inte skada. :shock: |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Ons Jan 07, 2009 15:23 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | Jo, i det långa loppet, ja...
|
Något annat som spelar roll?
Men en paus är nog aldrig fel iförsig när det går trögt |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Idomin
|
Skrivet: Tor Jan 29, 2009 16:02 Rubrik: |
|
 |
| Poker kan helt klart vara en nedbrytande hobby och även om man har spelat väldigt många pokerhänder känns det för de allra flesta väldigt tungt med en rejäl downswing. Många underskattar nog hur långt det långa loppet är egentligen. Att springa över förväntat värde i 50k händer ser de flesta inget konstigt i (jag får nog sälla mig till den skaran), att däremot springa sämre än det förväntade värdet i 50k händer känns otroligt osannolikt och orättvist. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
ljunggren
|
Skrivet: Fre Mar 13, 2009 15:21 Rubrik: |
|
 |
Mina downswings vara tills jag gått minus allt jag vunnit under en månad (oftast på 1-2 dagar). Just pga folk som följer med på allt och vinner oftast på river.
Och när man är tillbaka på sitt startkapital så återgår allt till det normala. man plussar dag efter dag. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
timolle
|
Skrivet: Tis Mar 17, 2009 20:25 Rubrik: Re: "Otur i poker existerar inte!" |
|
 |
| orange skrev: | Det finns en del besserwissrar som hävdar att det inte finns något sådant som otur i poker; en skicklig spelare vinner oavsett kort. Det är bara att bluffa för att kompensera oturen...FEL!!!
Åtminstone vad gäller micronivån, och i viss mån även låglimit, så håller det inte att kompensationsbluffa - fisken synar ändå.
Frågan är hur mycket otur man kan ha, eller anse sig ha, utan att det låter löjligt? Hur långa downswingar är möjliga egentligen? Man kan tro, att det på micronivån inte skulle vara möjligt att stagnera så länge, eftersom motståndet är så pass dåligt. Men tyvärr har jag konstaterat, att man kan gå break-even, eller bara marginellt plus, även där, under långa perioder.
På de senaste över 25 k händerna har jag bara plussat marginellt på SvS 0,50/1 och 1/2 SEK. Scenariot har varit helt sjukt; nästan varje gång jag floppat ett set, har det varit med AA, KK - eller mot en shortstack på 40 spänn...jag har blivit översetad på river, floppat två par mot två högre o.s.v....helt omöjligt att göra några pengar.
Vad hjälper det, att motspelarna är aningslösa puckon? De vinner ändå dessa viktiga potter - på ren j-a tur...!!!
Poker k a n vara en nedbrytande hobby!!!  |
JA JA Dessa puckon har bara tur för rigg är det inte eller hur !!!!!!!!
Men ta och fundera på hur kan de ha tur gång efter gång efter gång, kolla outsen vid varje tillfälle+ räkna samman ska du se att det är helt osanolika outs (finns inte på kartan ) då vet du att det är dax att dela med dig av rullen tycker programmvaran. ett tipps har du en turn som inte hjälper dig, hjälper den den andra!!!!!!!!!!!!!! |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|