Det finns en del besserwissrar som hävdar att det inte finns något sådant som otur i poker; en skicklig spelare vinner oavsett kort. Det är bara att bluffa för att kompensera oturen...FEL!!!
Åtminstone vad gäller micronivån, och i viss mån även låglimit, så håller det inte att kompensationsbluffa - fisken synar ändå.
Frågan är hur mycket otur man kan ha, eller anse sig ha, utan att det låter löjligt? Hur långa downswingar är möjliga egentligen? Man kan tro, att det på micronivån inte skulle vara möjligt att stagnera så länge, eftersom motståndet är så pass dåligt. Men tyvärr har jag konstaterat, att man kan gå break-even, eller bara marginellt plus, även där, under långa perioder.
På de senaste över 25 k händerna har jag bara plussat marginellt på SvS 0,50/1 och 1/2 SEK. Scenariot har varit helt sjukt; nästan varje gång jag floppat ett set, har det varit med AA, KK - eller mot en shortstack på 40 spänn...jag har blivit översetad på river, floppat två par mot två högre o.s.v....helt omöjligt att göra några pengar.
Vad hjälper det, att motspelarna är aningslösa puckon? De vinner ändå dessa viktiga potter - på ren j-a tur...!!!
Poker k a n vara en nedbrytande hobby!!!