| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Macess

|
Skrivet: Tor Apr 09, 2009 23:58 Rubrik: Oddsen när vi når höga blinds i sit'n go eller MTT.. |
|
 |
Jag har lite funderingar på potodds. Som jag har påpekat tidigare så skall man för att syna en all in vid lite högre blinds försöka få oddsen 2-1 (eller 3ggr markerna)...för att i stort sett kunna syna med "vad som helst".
Ex, Du sitter i BB och har 1500 marker, blindsen är 150/300. 15 kvar i en 20 pers sit'n go...3 får pengar.
Alla foldar till knappen som pushar med sina 950. Du har precis kommit till detta bord och detta är din första hand, som f.ö är 97off..
Synar du?
Svar: Syn. Det kostar dig 650 för att kunna vinna en pott på totalt 950+150+300+650=2050 (650*3=1950)..Detta är alltså odds som är bättre än 2-1..
Om jag får medhåll här så kan man lätt göra en lista på intressanta blinds och hur högt man kan syna (utan att fundera för mycket på vad man har)...kom ihåg att 2-1 är ungefär oddsen som A3off får emot KK, det största problemet, eller då man verkligen inte får "rätt" odds...är då FI sitter med ett pocket som är högre än bägge dina hålkort...därför kanske det är riskabelt att syna med ex 23off...trots att man får oddsen
2-1..
Hur högt kan vi då syna en "all in".
Blinds 50/100: Om FI pushar med upp till 350 så får vi "bra" odds.
Blinds 75/150: FI pushar med upp till 500.
Blinds 100/200: FI pushar med upp till 650.
Blinds 150/300: FI pushar med upp till 1000.
Blinds 200/400: FI pushar med upp till 1400.
Blinds 300/600: FI pushar med upp till 2000.
Nu skall göra det hela än mer intressant.
Anta att vi har gjort en höjning 3*BB, och nu får en push emot oss...här måste vi ha lite känsla så att vi inte går upp emot ett högre pocket än våra bägge hålkort...men annars är vi ganska potcommitade...se på listan nedan:
Blinds 50/100 : FI pushar upp till 1000.
Blinds 75/150: FI pushar upp till 1600.
Blinds 100/200: FI pushar upp till 2100.
Blinds 150/300: FI pushar upp till 3100.
Blinds 200/400: FI pushar upp till 4500.
Blinds 300/600: FI pushar upp till 6000.
Kommentera gärna detta.
//Macess _________________ Finns även på facebook:
http://www.facebook.com/Macess |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Sön Apr 12, 2009 12:41 Rubrik: |
|
 |
Nu är ju inte jag någon turneringsspelare, men FWIW:
Jag är inte så säker på att jag synar i ditt exempel. Jag säger inte att matematiken är fel, men om vi synar och förlorar har vi 550 varav 150 som postas i sb nästföljande hand vilket kommer göra det i princip omöjligt att inte stoppa in med ATC eftersom om vi inte spelar den handen har vi bara 400 dvs ~1BB kvar. Slutsatsen för mig blir därigenom att vi snarare riskerar 1500 för att vinna de 2050. Det vill jag inte göra med 97 + en random hand.
Om vi synar och vinner har vi 2600, vilket är bra, men vi är precis som alla andra fortfarande i push/fold-mode pga blindsnivån. Om vi passar har vi 1200 minus 150 för nästa sb och har råd att hoppas på en bra hand/bra läge under nästa varv att ställa själva, något som känns sjukt mycket mer +EV än att syna sig AI. Naturligtvis finns det lägen som jag tar en gråtsyn pga oddsen, men jag tror inte att detta är ett av dem.
Jag vet inte, kanske pratar i nattmössan, men det kan vara nåt att diskutera iaf.
Ska fundera lite över exemplen där vi höjer och blir 3betade AI och återkomma. Spontant känns det iaf som vi måste snäva till fi:s HD en smula. Rent generellt iaf. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Mån Apr 27, 2009 11:54 Rubrik: Re: Oddsen när vi når höga blinds i sit'n go eller MTT.. |
|
 |
| Macess skrev: |
Anta att vi har gjort en höjning 3*BB, och nu får en push emot oss...här måste vi ha lite känsla så att vi inte går upp emot ett högre pocket än våra bägge hålkort...men annars är vi ganska potcommitade...se på listan nedan:
//Macess |
Går detta verkligen att analysera på en sådan här generell nivå? Måste vi inte ta hänsyn till prisstruktur/hur många som är kvar, hur mycket marker vi har kvar vid syn+förlust/fold?
Med det sagt, om har jag mycket marker höjer jag nog inte med en hand som jag sedan inte vet vad jag ska göra med vid ett 3b till de här oddsen.
Har jag lite marker ställer jag hellre själv då vi även kan lägga till FE. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Mån Apr 27, 2009 13:16 Rubrik: Re: Oddsen när vi når höga blinds i sit'n go eller MTT.. |
|
 |
| 98suited skrev: | | Macess skrev: |
//Macess |
Går detta verkligen att analysera på en sådan här generell nivå? Måste vi inte ta hänsyn till prisstruktur/hur många som är kvar, hur mycket marker vi har kvar vid syn+förlust/fold?
Med det sagt, om har jag mycket marker höjer jag nog inte med en hand som jag sedan inte vet vad jag ska göra med vid ett 3b till de här oddsen.
Har jag lite marker ställer jag hellre själv då vi även kan lägga till FE. |
Givetvis var jag mycket förenklad i min analys, ville bara ha lite åsikter.
Men det jag syftar på här är när vi antingen är långt ifrån pengarna i turren eller redan ITM....absolut inte på bubblan.
Sedan måste man också ta hänsyn vem det är som ställer, ex..jag höjer 3BB UTG och "dabeear" direkt efter mig från tidig pos ställer..(en ruskigt tight spelare, garanterat AA eller KK...AK eller QQ så synar han, AQ, JJ eller sämre så foldar han)..då måste man ha korrekt odds att gå upp emot dessa höga pocket...annars så foldar man.
Men det vanligaste, och det jag egentligen syftar på, är blinds stölder. Säg att du gör ett litet försök att stjäla blindsen med 3BB från sen pos, sedan pushar BB all in (nu är det inte längre givet att det är en premium hand, eftersom BB förmodligen vet vad du sysslar med)..då måste det vara en helt ok mall att gå efter...dvs jaga 2-1 odds.
Om nu någon orkar titta igenom "Dabeears" filmer på pokertube så i "playersonly" turneringen, så finns det i episod 3...en kille som höjer till 3BB..från sen pos (han har T8s)...BB pushar, och det kostar killen i sen pos nästan halva hans stack...men han får lite bättre än 2-1 i odds, och tar synen..Dabeear som kommenterar filmen tycker synen är fruktansvärd..och fattar ingenting, själv tycker jag killen från sen pos gjorde helt rätt..
//Macess (ju snabbare turneringar, dvs snabba blindsökningar, ju mer måste du vara beredd på att ta sådana här beslut..) _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
only_bridge
|
Skrivet: Sön Maj 10, 2009 19:09 Rubrik: |
|
 |
Jag håller med, det är förvånansvärt ofta ens skräphand har bättre equity än vad de flesta tror.
Tycker man skall ha den där tabellen i åtanke när man attackerar blindarna.
Om blindsen t.ex är 300-600 och man höjer upp till 1800 med en skräphand och så trycker nån tillbaka allin 6000 sammanlagt så tycker jag man har planerat sitt spel dåligt. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
only_bridge
|
Skrivet: Sön Maj 10, 2009 19:21 Rubrik: |
|
 |
Det här ämnet påminner mig om många lustiga lägen.
En gång satt jag på BB, 9-mannabord, 150-300blinds 25ante. Jag har drygt 2000 kvar, och 6 personer limpar framför mig. Jag trycker med 96suited, alla foldar fram sb som bara har 200 kvar, och han viker sig också och jag vinner handen pre.
En annan gång var jag, eller min motståndare, all-in and call sammanlagt 7 gånger på 5 minuter. Varje gång var det ca 20% döda pengar i mitten och varje gång var det någonstans mellan 40-60% EV. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Sön Maj 10, 2009 22:29 Rubrik: |
|
 |
| Citat: | Det här ämnet påminner mig om många lustiga lägen.
En gång satt jag på BB, 9-mannabord, 150-300blinds 25ante. Jag har drygt 2000 kvar, och 6 personer limpar framför mig. Jag trycker med 96suited, alla foldar fram sb som bara har 200 kvar, och han viker sig också och jag vinner handen pre.
|
Tror faktiskt att han som bara har 200 kvar är alldeles för stolt för att spela en "skräphand"...vill inte visa hur han kan syna med sådant skit....
Inser inte hur stor del "turen" verkligen spelar in....
Faktum är att du faktiskt spelade 96s på bästa sätt...trots att om någon skulle ha synat dig, skulle du kanske ligga illa till...men med tanke på alla marker i potten så får du helt suveräna odds..
//Macess _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
only_bridge
|
Skrivet: Sön Maj 24, 2009 23:57 Rubrik: |
|
 |
Sjukt konstig fold på mitt bord i manian idag enligt mig. Blindsen var 200-400, bubblan hade just spruckit, en spelare höjer till 1000 från UTG, och shortstack trycker all-in för sammanlagt 2600. Så det är alltså 2600 döda marker i poten, och kostar 1600 att calla. Man behöver m.a.o. 27% för sitt call, och även om man har A6 mot AK så har man oddsen för ett call.
Men spelaren foldade, och jag fattar fortfarande inte varför. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
SP_Mike

|
Skrivet: Mån Maj 25, 2009 10:51 Rubrik: |
|
 |
| Det låter faktiskt konstigt, om man inte kan sätta UTG som nit som endast har överpar som range? Men det är nog tajt oavsett. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|