orange skrev:
Ibland undrar man om det är vad som krävs, monster mot monster, för att få betalt i microlimit SH 0,50/1 på SvS..
Naturligtvis är det inte alltid så, men på dagtid verkar det finnas övernog av spelare, som är allt annat än synstationer. Här ett exempel:
Hero /100BB): QrQk
Fi 1(190BB): Raise 3,50
Fi 2 (130BB): syn
Hero: Reraise 13 BB (jag kunde/borde höjt mer, men det brukar ofta räcka. Skulle det funnits fler synare, hade jag höjt till ca 25)
Fi 1: fold
Fi 2: syn 13
Flop: Qs, Qh, Kh (Monsterflopp!!)
Hero: Check (finns ju knappast alternativ, beta ut vore väl bara dumt)
Fi2: Bet 21
Antingen har han ngt, eller så vill han bara söka stjäla floppen...
Hero: Steker...och synar 21.
Turn: 10k
Check ,check.
River: 8h
Här finns bara två alternativ egentligen; värdebeta eller ställa. Jag tror inte stället är ngn idé, med den brädan och spelutvecklingen. Fi:s turncheck talar inte för någon större styrka - och om den finns, så får han raisa. Jag värdebetar alltså.
Hero: Bet 38
Fi: fold
Fattar det som att du sitter i blindsen, nån höjer och en synar. 3betar till 17-18 här pga synaren plus dålig position. Flopp tror jag är ok att checka, men gillar att leda ut också pga att kungen förmodligen är i hans HD, det finns färg- och stegdrag som troligtvis hellre betalar på flopp med två kort kvar att se. Turncheck är väl ett måste som spelat. River kan jag se argument för både ställ och ett värdebet som du gjorde. Vet inte om det gör någon jätteskillnad med rådande stackdjup om han har AK/KJ/färg.
orange skrev:
Nu kanske detta är ett dåligt exempel; att floppa fyrtal i klädda kort ger väl sällan stora potter i och för sig. Men här följer ett annat exempel:
Hero (100BB): JrJs
Fi: (100BB)
FI: raise 3 BB
Alla foldar fram till mig. Jag väljer därför bara att miniraisa, till 7 BB (ser ingen orsak gå till 15 BB ca med bara en motspelare). Fi synar 7 BB.
Flop: Jh, 3h, 10s.
En mkt farlig bräda. Jag kan bara inte checka, normalt.
Hero: Bet 8. Fi synar.
Turn: 5s.
Samma sak här. Brädan inte mindrre farlig nu. Jag måste beta ut!
Hero: Bet 23.
Fi: Fold!
Mycket underligt resonemang för mini3b pf. Du ger honom finfina odds att set-mina/klonka Ax. Jag betar mer på floppen, turn är bra. Vad kan du göra? Han hade väl inget vidare.
orange skrev:
Här kommer avslutningsvis en hand, där jag (lite tiltad) valde en annan linje - för att få betalt. Jag låg back 1,5 100BB-inköp före denna hand:
Hero (100BB): 9h9r
Fi2: bet 4
Fi1: syn
Hero: syn (jag brukar inte återhöja pp lägre än 1010)
Flop: Kh, 9s, As.
Jag talar först. Floppen är farlig, men jag vill inte beta ut. Dels därför att jag är trött på folk som foldar..och jag vill inte basunera ut att jag har ett set/monster...desstuom räknar jag kallt med att åtminstone en Fi betar ut, då han betat preflop, och har position. Alltså:
Hero: check
Fi1: Bet 6
Fi2: Raise 24!
Här ligger det nära till hands att tippa två par på Fi2 (i värsta fall naturligtvis högre set - men jag kan naturligtivs omöjligt folda setet). Jag vill inte skrika "set!", så jag väljer att bara syna. Har Fi1 färgdrag eller skräp, så foldar han nog ändå.
Hero: syn 24
Fi1: syn 24...!
Turn: 5s....alla checkar.
River: 2k..blank.
Hero: check
Fi1: bet 62
Fi2: syn 62.
Jag borde ju folda, på rena värdebetet...men tiltsynar...(!)
Fi1: Js8s...färg. Vad Fi2 hade visades ju inte. Jag borde ju ha sett till att få in allt på floppen, men det är inte lätt att inte påverkas av tidigare händer alla ggr. Å andra sidan är det mkt möjligt att mitt floppställ inte hade gjort ngn skillnad. Jag har inga reads på Fi, men jag hade bara ca 70 BB till på floppen, de andra två var dubbelt så djupa drygt. Så han med färdraget hade nog synat, jag tror risken är stor. Men kanske hade jag tagit hem potten (förutsatt att Fi2 inte hade högre set).
Pre-flop är bra imo. Jag kan förstå resonemanget på floppen, men jag ställer alla gånger där. Ingen kommer lägga AK/AQ etc förmodligen inte heller färgdrag. Problemet med bara syn blir ju också att Fi1 får nästan 4:1 på sin syn och han stänger action, vilket gör det helt ok för honom att jaga färg.