| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
98suited

|
Skrivet: Mån Nov 24, 2008 12:00 Rubrik: |
|
 |
Ok, detta blir sista försöket att diskutera med seriöst dig.
Varför går den inte att applicera på verkligheten? Svs befinner sig inte i en helt egen värld i en annan dimension. Spelteori som författats utan 5h/dag i bagaget på svs är faktiskt också något som går att ta till sig.
Vi var båda överens om att 4-beta KK är standard?
| 98suited skrev: | | The only reason to four-bet is if you plan to call a shove. You CANNOT throw that much money into the pot preflop with a hand as strong as KK and then fold to the not-unlikely 5BAI. |
Sedan analyserar och räknar han ut huruvida ett 4-bet är bättre än att syna 3-betet och kommer fram till att så är fallet.
DÄREFTER, diskuterar han storleken på 4-betet. Men obsververa att han inte förespråkar liten storlek för att kunna 4-beta och lägga sig mot 5-betAI. Det handlar endast om att välja en sån optimal storlek att fi fortfarande har kvar flera sämre händer både i sin synHD och i sin 5-betHD.
Egentligen är inte sådana här scenarion så jätteviktiga eftersom de inte kommer att dyka upp så ofta och man naturligtvis inte har någon massiv edge (men likt väl en edge). Det är dock intressant.
Om du inte kan få ut något av artikeln är det synd för den är väldigt bra och är skriven av någon vars pokerkunskaper definitivt inte kan ifrågasättas.
Edit: eller ja, kan kan man väl. Men det vore fånigt och varken du eller jag bör göra det. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Mån Nov 24, 2008 19:14 Rubrik: |
|
 |
Pokerkunskaper k a n alltid, eller åtminstone ofta, ifrågasättas. Det finns exempel på flera pokerböcker skrivna av välkända pokerprofiler, som tyvärr inte alls håller måttet.
Jag läste för några månader sedan en av Miller och en annan medförfattare om NL Hold'em, där de rekommenderar den som vill spela shortstack-spel och skotta, d. v. s. inte riktigt har BR för nivån ifråga, att i princip bara spela de stora händerna AA, KK, AK, AQs etc..och alltid kasta små PP ..i fullring; ett råd som inte ens jag gillar, fastän jag är/var tight i FR. Resultatet av sådant spel blir bara ren desaster! Hellre skotta och spela i princip som vanligt. Men det var en parentes.
Angående den här artikeln vi nu pratat om, måste jag be att få återkomma, och studera den noggrannare om ett par dagar, när jag känner mig mindre stressad. Måste läsa till en tenta nu.  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tis Dec 09, 2008 12:47 Rubrik: |
|
 |
Jag har nu återigen gått igenom artikeln på engelska. Visst är den bra och pedagogiskt skriven, men:
1) Den beskriver förhållanden gällande sajter med maxinköpet 100 BB, om jag inte alldeles missat något. Spelet tenderar där att bli lösare preflop; jag har t.o.m. sett 100 BB-ställ pre med AQ på micronivå. Fulla inköpsställ med AQ förekommer i princip aldrig på SvS, där maxinköpet som bekant är 200 BB. Preflopspelet där ä r tightare än på andra sajter bland de som har fulla inköp, det vet jag. Att spelet på SvS sedan postflop är löst är en annan sak.
Såtillvida kan man faktiskt säga, att SvS lever i en annan "dimension", men det är iofs logiskt, att man håller hårdare i pengarna med 200 BB-maxinköp.
Att artikeln sedan råkar gälla två personer som faktiskt har ca 200 BB i stackarna har ingen betydelse. Maxinköpet på den aktuella sajten i artikeln är ändå av allt att döma 100 BB.
2) Artikeln gör sedan gällande, att man inte ska 4-betta, om man inte är beredd att syna ett ställ. Man skulle i princip ha gjort sig pot-committad att syna stället. Det är nog riktigt gällande 100 BB-förhållanden. Men om jag spelar på SvS med 200 BB, har blivit 3-bettad till 15 BB, och 4-bettar till säg 40 BB - är jag då verkligen committad att slänga in hela stacken vid ett ställ? Jag anser inte det.
Jag anser inte heller att 40 BB-4-bet är för magert. Sedan gör artikelförfattaren gällande, att syftet med 4-betet är att få in alla pengar. Det kan finnas andra orsaker till 4-betet. På SvS kan jag 4-betta för info, men även för att få Fi att kasta sämre kort. Återigen, info-höjning; ställer Fi med 200 BB efter 40 BB-4-bet, ja då har han troligen AA.
Återigen, artikeln är intressant, men jag vidhåller ändå min uppfattning, att det inte är lönande i längden att ställa 200 BB pre med KK, på SvS. Observera att rubriken i denna tråd anger att den gäller SvS. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tis Dec 09, 2008 15:13 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: |
Att artikeln sedan råkar gälla två personer som faktiskt har ca 200 BB i stackarna har ingen betydelse. Maxinköpet på den aktuella sajten i artikeln är ändå av allt att döma 100 BB. |
Varför skulle det vara skillnad på hur man införskaffat sina 200bbs? Låter märkligt tycker jag.
2) Artikeln gör sedan gällande, att man inte ska 4-betta, om man inte är beredd att syna ett ställ. Man skulle i princip ha gjort sig pot-committad att syna stället. Det är nog riktigt gällande 100 BB-förhållanden. Men om jag spelar på SvS med 200 BB, har blivit 3-bettad till 15 BB, och 4-bettar till säg 40 BB - är jag då verkligen committad att slänga in hela stacken vid ett ställ? Jag anser inte det. |
4-betar man med 100bbs och sen inte illa kvickt synar ett ställ är det otvivelaktigt ett dåligt spel och inte "nog riktigt". Om du sedan inte vill ta till av det han skriver om den aktuella 200bbs-handen är det din förlust.
Jag anser inte heller att 40 BB-4-bet är för magert. Sedan gör artikelförfattaren gällande, att syftet med 4-betet är att få in alla pengar. Det kan finnas andra orsaker till 4-betet. På SvS kan jag 4-betta för info, men även för att få Fi att kasta sämre kort. Återigen, info-höjning; ställer Fi med 200 BB efter 40 BB-4-bet, ja då har han troligen AA. |
Varför vill du att fi ska kasta sämre kort? Att enbart höja för info är inget bra spel i cg. Infon du får av ett ställ ovanpå ett 4bet till 40bbs är att det ALLTID AA menar du? Det må vara så att det oftast är AA, men det behövs inte vara många procent av gångerna som fi kan ha något annat för att det ska bli -EV att vika KK i det läget; du får inte glömma bort de döda pengarna som redan finns i potten. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tis Dec 09, 2008 15:30 Rubrik: |
|
 |
Poker i den högre skolan..Kul med dina snabba svar, och att pokerdiskussionen återupptagits.
Men diskussionen kring detta specifika problem, 200 BB KK-pre mot 200 BB, tror jag får skrinläggas för min del så länge. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
ljunggren
|
Skrivet: Fre Mar 13, 2009 15:09 Rubrik: |
|
 |
Kanske lite sent att skriva men undrar hur ofta när ni har KK (jag antar att ni höjer preflop) kommer A på floppen?
Vet inte hur det är för er andra men jag har en jävla vana att floppa 1 högre än det pp jag har (gäller 10+ endast) har jag JJ floppar Q, är det headsup så sitter såklart motspelaren med Qx (gärna su som Q2 -Q10). Har man KK floppar såklart ett A. Har vid flera tillfällen spelat hela vägen för att se om fok verkligen sitter med A (bara heads up) och nog fan ska man loosa mot Ax...nog för att många spelar alla A, har inte jag något emot men skulle det vara slumpen som avgjorde då borde väl inte A dyka upp så fort man sitter med KK.
Man spelade mer löst förr men det verkar inte fungera på SS, och att dra upp en massa % om vinstchans är bara idiotiskt då inget stämmer med SS. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Fre Mar 13, 2009 23:27 Rubrik: |
|
 |
| ljunggren skrev: | Kanske lite sent att skriva men undrar hur ofta när ni har KK (jag antar att ni höjer preflop) kommer A på floppen?
Vet inte hur det är för er andra men jag har en jävla vana att floppa 1 högre än det pp jag har (gäller 10+ endast) har jag JJ floppar Q, är det headsup så sitter såklart motspelaren med Qx (gärna su som Q2 -Q10). Har man KK floppar såklart ett A. Har vid flera tillfällen spelat hela vägen för att se om fok verkligen sitter med A (bara heads up) och nog fan ska man loosa mot Ax...nog för att många spelar alla A, har inte jag något emot men skulle det vara slumpen som avgjorde då borde väl inte A dyka upp så fort man sitter med KK.
Man spelade mer löst förr men det verkar inte fungera på SS, och att dra upp en massa % om vinstchans är bara idiotiskt då inget stämmer med SS. |
Jag borde väl inte ens försöka, men du har selektivt minne. Självklart är det lättare att komma ihåg de gånger du hade KK och ett A kom på floppen än när den var 223. Exakt vad sannolikheten för att det ska hända vet jag inte, google är din vän, det kommer dock naturligtvis att förekomma fler floppar utan A än med.
Det sista du skriver om svs är bara dumt. Den enda skillnaden mellan svs och andra siter är den totala hjärndödhet bland det absoluta flertalet spelare på låga nivåer, vilket resulterar i att många fler spelare ser många fler floppar, många fler turn-kort och river-kort än de borde. Det i sin tur resulterar i fler utdragningar än vad man kanske är van vid, men resultatet av enskilda händer ÄR OINTRESSANT för hur det går i det långa loppet och spelare som jagar drag mot oddsen, synar med mellanpar etc är precis vad man vill möta; de är anledningen till att det är så enkelt att vinna pengar på poker. Det gäller bara att sluta hänga upp sig på utdragningar och sluta ta allt så in i helvete personligt. Man kommer inte vinna 100% av händerna när man har tex KK, kommer det ett A på floppen får man spela efter det helt enkelt. Det är naturligtvist korkat att syna höjningar pf med A3o, men det är ännu dummare att bli arg (ja, vad exakt blir du arg på?) när det kommer ett A på floppen och betala av killen med A3. Då var det kanske inte så dumt av honom att syna pf trots allt eftersom det fanns någon som var villig att gå hela vägen med KK iaf.
/end rant |
|
| Till överst på sidan |
|
|
ljunggren
|
Skrivet: Lör Mar 14, 2009 01:46 Rubrik: |
|
 |
| och du har värdelöst minne, varför kommenterar du för? Orkar inte läsa allt det du skrev, sällan du skriver nått som är värt att läsa. Vill jag ha din åsikt skickar jag ett pm. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Lör Mar 14, 2009 01:54 Rubrik: |
|
 |
Varför ens kommentera ett ämne Ljunggren när du inte vill ha respons...utan bara en massa nickande och instämmande.
98suited har för det mesta väldigt vettiga åsikter, däremot är det väl upp till var och en om man tar dem till sig, däremot är det bara korkat att gå till personangrepp bara för att man får lite motstånd.
Ge och ta kära ljunggren, men gör det schysst //Macess _________________ Finns även på facebook:
http://www.facebook.com/Macess |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Lör Mar 14, 2009 11:01 Rubrik: |
|
 |
| ljunggren skrev: | | och du har värdelöst minne, varför kommenterar du för? Orkar inte läsa allt det du skrev, sällan du skriver nått som är värt att läsa. Vill jag ha din åsikt skickar jag ett pm. |
Du skrev en fråga i en tråd som jag har diskuterat mycket i, därför kommenterade jag den. Det var visserligen en ganska irrelevant och konstig fråga, men jag försökte ändå besvara den konstuktivt. Om du bara vill ha en massa medhåll och sympati för dina upplevda orättvisor vid borden får du skriva någon annanstans.
Selektivt (slå upp ordet) minne är ingen förolämpning. Det är dock ett fenomen som de flesta av oss råkar ut för, även jag. Dessutom skriver jag inte att du är dum (om det nu är det du blev arg för), jag skrev att det du skrev var dumt, en jäkla skillnad. Förstår att du inte tycker att det jag skriver är värt att läsa; jag betvivlar att du förstår särskilt mycket av det...återigen, inte för att du nödvändigtvis är dum, utan för att du verkar ha ganska begränsade pokerteorikunskaper. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
ljunggren
|
Skrivet: Lör Mar 14, 2009 23:59 Rubrik: |
|
 |
| Macess skrev: | Varför ens kommentera ett ämne Ljunggren när du inte vill ha respons...utan bara en massa nickande och instämmande.
98suited har för det mesta väldigt vettiga åsikter, däremot är det väl upp till var och en om man tar dem till sig, däremot är det bara korkat att gå till personangrepp bara för att man får lite motstånd.
Ge och ta kära ljunggren, men gör det schysst //Macess |
Sry, har aldrig gillat ge biten.
till 98: Whatever queer. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Sön Mar 15, 2009 10:33 Rubrik: |
|
 |
Wow. Den som skrev "pennan är mäktigare än svärdet" hade verkligen inte träffat dig och ditt intellekt: "öh du öh är bög" Rakbladsvass argumentation, firade du möjligen din första födelsedag på 1990-talet?
Det är lite ironiskt att när jag väl försöker vara lite pk här och inte dra likhetstecken mellan korkad vad beträffar poker och korkad i största allmänhet är jag naturligtvis helt fel ute; du verkar i allra högsta grad vara mentalt handikappad på de flesta av livets plan. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|