| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
orange
|
Skrivet: Ons Sep 17, 2008 17:20 Rubrik: KK preflop i SH - micronivå |
|
 |
Jag satt nyligen med KK preflop på ett NL $50 Sh -bord. Jag hade full stack, d.v.s. $50 i marker, och det hade motspelaren också. Han har höjt till 4 BB pre, och jag står sist i tur. Jag återhöjer, förstås, till 14 BB - och han går all-in.
En sån här situation är faktiskt både knepig och irriterande. Jag har inga reads på honom - och det går heller inte, dumt nog, att skriva några notes på siten jag spelar på. Han k a n ju ha AA, tänker jag naturligtvis..
..samtidigt har spelare inom SH överlag en benägenhet att ställa/syna med sämre kort än i FR. Det ligger ju i sakens natur, man påverkas och tvingas närmast till det, för att vinna.
Sedan är det ju en annan femma h u r dåliga kort man kan ställa med. Häromdagen hade jag AA, återhöjde, och motspelaren ställde preflop. Jag synade naturligtvis, han visade upp...A,Qo...
Det gången var det ju inget att fundera över för min del vad gäller mitt beslut. Men angående KK-handen...jag tror man måste se det som väldigt readbaserat. Eller finns det de som menar att, på fullt allvar, det bara är att ställa rakt av preflop med KK; att det skulle vara Ev+ inom SH på de lägre nivåerna?
Angående min KK-hand, så foldade jag. Kanske rätt, kanske fel, men hade ju inga reads, som sagt. Tog det säkra före etc. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
l_u_c_k_y_84
|
Skrivet: Tor Sep 18, 2008 18:09 Rubrik: |
|
 |
Kaste KK preflop på et shorthanded bord synes jeg er i overkant tight. Tipper han har QQ-JJ eller AK i denne situasjonen.
Jeg ville nok insta-calla, fordi sjansen for en AA vs KK situasjon er såpass liten.
Men hvis han hadde bare synt, hva hadde skjedd i en J høy flop???
Ville du synt en all-in da? _________________ I´m a fish |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tor Sep 18, 2008 18:51 Rubrik: |
|
 |
Hur jag hade spelat i en eventuell situation med J hög på floppen - om motspelaren i stället bara synat preflop, är ju en helt annan fråga. Det blir lite off-topic, tycker jag, att behandla den frågan här.
Visst är det möjligt att han k a n ha sämre än KK och ändå ställa preflop, men hur vanligt är det egentligen? Jag tycker det verkar mycket ovanligt att folk ställer preflop överhuvudtaget numera på denna nivå. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tor Sep 18, 2008 19:52 Rubrik: Re: KK preflop i SH - micronivå |
|
 |
| orange skrev: | Jag satt nyligen med KK preflop på ett NL $50 Sh -bord. Jag hade full stack, d.v.s. $50 i marker, och det hade motspelaren också. Han har höjt till 4 BB pre, och jag står sist i tur. Jag återhöjer, förstås, till 14 BB - och han går all-in.
En sån här situation är faktiskt både knepig och irriterande. Jag har inga reads på honom - och det går heller inte, dumt nog, att skriva några notes på siten jag spelar på. Han k a n ju ha AA, tänker jag naturligtvis..
..samtidigt har spelare inom SH överlag en benägenhet att ställa/syna med sämre kort än i FR. Det ligger ju i sakens natur, man påverkas och tvingas närmast till det, för att vinna.
Sedan är det ju en annan femma h u r dåliga kort man kan ställa med. Häromdagen hade jag AA, återhöjde, och motspelaren ställde preflop. Jag synade naturligtvis, han visade upp...A,Qo...
Det gången var det ju inget att fundera över för min del vad gäller mitt beslut. Men angående KK-handen...jag tror man måste se det som väldigt readbaserat. Eller finns det de som menar att, på fullt allvar, det bara är att ställa rakt av preflop med KK; att det skulle vara Ev+ inom SH på de lägre nivåerna?
Angående min KK-hand, så foldade jag. Kanske rätt, kanske fel, men hade ju inga reads, som sagt. Tog det säkra före etc. |
KK för 100bbs är en insta-dubbel-fistpump-syn. Lägg aldrig den igen:
Ingen är tightare än så här:
Text results appended to pokerstove.txt
35,958,384 games 0.036 secs 998,843,999 games/sec
Board:
Dead:
equity win tie pots won pots tied
Hand 0: 57.191% 54.62% 02.57% 19640560 924261.00 { KcKd }
Hand 1: 42.809% 40.24% 02.57% 14469302 924261.00 { QQ+, AKs, AKo }
Och även om du tar bort AK:
Text results appended to pokerstove.txt
22,259,952 games 0.005 secs 4,451,990,400 games/sec
Board:
Dead:
equity win tie pots won pots tied
Hand 0: 49.995% 46.10% 03.89% 10262230 866591.00 { KcKd }
Hand 1: 50.005% 46.11% 03.89% 10264540 866591.00 { QQ+ }
Dessutom har du ju 1,3:1. Definitivt bakläxa på detta. Lägg aldrig KK pf för 100bbs!!!!!!Förmodligen inte ens för 200bbs om du inte har nån bra read som säger att han han bara stackar av med AA. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tor Sep 18, 2008 21:50 Rubrik: |
|
 |
Det är ju intressant. Men hur vanligt är det egentligen att folk ställer med QQ eller AK preflop? Även i SH verkar det vara rätt ovanligt med fulla stackar (100BB) av allt jag sett under en månad som jag spelat nu dagligen drygt två timmar.
I regel är det väl KK mot KK eller KK mot AA som gäller, även i SH? Eller har jag fel?
Nu spelar jag ju inte på SvS, det kan ju göra en viss skillnad också.. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tor Sep 18, 2008 23:12 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | Det är ju intressant. Men hur vanligt är det egentligen att folk ställer med QQ eller AK preflop? Även i SH verkar det vara rätt ovanligt med fulla stackar (100BB) av allt jag sett under en månad som jag spelat nu dagligen drygt två timmar.
I regel är det väl KK mot KK eller KK mot AA som gäller, även i SH? Eller har jag fel?
Nu spelar jag ju inte på SvS, det kan ju göra en viss skillnad också.. |
Det är mycket vanligt att folk ställer med QQ/AK och även sämre; lägg aldrig KK pf (kan inte sägas nog mycket). Det gäller särskilt svs, men även annars också.
Om du lägger allt annat än AA kanske det kan förklara varför du inte sett folk ställa så ofta med <KK
Du skriver att du lade KK i den aktuella handen och att det kanske var rätt, kanske fel. Vilket inte stämmer; det var definitivt fel. Du hade en enkel syn oavsett om han råkade ha AA just den här gången för att (trasiga skivan igen) du leder mot hans HD.
Se till att få in pengarna pf alla gånger du kan med KK och för bok över hur det gått. Torskar du pengar (över ett större sample) kan jag betala dig mellanskillnaden. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Fre Sep 19, 2008 00:20 Rubrik: |
|
 |
Ja, OK, du kan nog ha rätt i att ställa med KK preflop. Men att jag sällan sett folk ställa med AK eller QQ och liknande preflop har inte med min egen preflop-attityd att göra. Det är helt enkelt mycket ovanligt med all-in-situationer preflop överhuvudtaget numera, i vart fall utanför SvS, av det jag sett att döma, när två andra spelare mötts all-in.
Nu har jag visserligen bara spelat en dryga tre veckor SH, men ändå avverkat över 60 timmar; över tre tim per dag.
De första ca 45 timmarna spelade jag på en 15-dagarsperiod. Jag hade ytterst få, och marginella förlustdagar. Plussade $350, och detta på övervägande NL 20-spel, 4 bord. Trodde att Sh var ett sätt att plussa bra på.. :)
Men de sista dagarna har jag backat hälften av vinsten. $100 av dessa beroende på att jag försökte spela enbart NL 50, men resten helt enkelt därför att jag fått en tråkig downswing, på NL 20! Varje gång jag floppar ett set, så är det mot en shortstack med $4 i marker... :x
Alltså, poker kan vara mentalt hemskt jobbigt - just med tanke på den tid man lägger ned; känns så meningslöst när man dag efter dag inte vinner, hur man än vänder och vrider på korten.. :x :x
Kan nog vara läge att casha ut från sajten tror jag. Att växla mellan sajter kan kanske vara vettigt, och kanske ett sätt att undgå alltför störande downswings. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tor Sep 25, 2008 14:09 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | Ja, OK, du kan nog ha rätt i att ställa med KK preflop. Men att jag sällan sett folk ställa med AK eller QQ och liknande preflop har inte med min egen preflop-attityd att göra. Det är helt enkelt mycket ovanligt med all-in-situationer preflop överhuvudtaget numera, i vart fall utanför SvS, av det jag sett att döma, när två andra spelare mötts all-in.
|
Ja, jag har rätt
Hamnar jag nånsin på ett nätverk där det är korrekt att kasta KK pf för 100bbs när man blir 4betad AI för att ingen gör det med annat än AA byter jag nätverk illa kvickt. Alternativt öppnar upp min 3betar HD med en massa %
| orange skrev: | Nu har jag visserligen bara spelat en dryga tre veckor SH, men ändå avverkat över 60 timmar; över tre tim per dag.
De första ca 45 timmarna spelade jag på en 15-dagarsperiod. Jag hade ytterst få, och marginella förlustdagar. Plussade $350, och detta på övervägande NL 20-spel, 4 bord. Trodde att Sh var ett sätt att plussa bra på.. |
OK. 45h på 4 bord. Säg 60 händer/h och bord= 45x4x60=~11000. Vinner man 5PTBBs/100 händer (mycket realistiskt) plussar man ett inköp/1000 händer. Ett inköp ($20)x11=$220. Du gick mao förmodligen ganska rejält över förväntat värde de första 45 timmarna och det är inte så konstigt att det går lite åt andra hållet enligt nedan
| orange skrev: | Men de sista dagarna har jag backat hälften av vinsten. $100 av dessa beroende på att jag försökte spela enbart NL 50, men resten helt enkelt därför att jag fått en tråkig downswing, på NL 20! Varje gång jag floppar ett set, så är det mot en shortstack med $4 i marker... |
|
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tor Sep 25, 2008 19:45 Rubrik: |
|
 |
Kul att du har piggnat till och återupptagit postningen..!
Jo, min winrate låg nog en bra bit över det rimliga ett tag, så det är inget att klaga på nu. Jag har gjort ett nytt försök på SvS, ska bli kul att se hur det utvecklar sig. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|