| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Macess

|
Skrivet: Lör Jan 14, 2012 00:57 Rubrik: En fisk bland hajarna (Macess Liveblogg) |
|
 |
Tänkte göra ett seriöst försök med att starta en ny blogg, där jag bara skriver om Liveturrar jag spelar under 2012. Diverse homegames, turrar på Krukan, Klubben, Cosmopol och även lite större såsom kryssningar och PPC. Kan det vara intressant att läsa för Er?
Först kanske jag skall göra en liten presentation av mig (tror de flesta som hänger på detta forum, har någon sorts aning vilken sorts person jag är - förhoppningsvis en trevlig kuf).
Jag är 36 år, hängiven pokerspelare men som tappat lusten att sitta och nöta online, vidare så gillar jag att spela turneringar Live och känna den sociala samvaron som poker kan ge (mp3-spelare vid bordet är inget för mig).
Hur har jag tänkt denna blogg då?
Jag har inte tänkt skriva varje dag, utan snarare något efter varje turnering man spelat, faktum är att jag här tänker en aning egoistiskt (varför har man annars en blogg?), oftast vill jag skriva av mig efter att man blivit utdragen (eller för all del drar ut själv).
6/1
Homegame hos syrran.
Först tänkte jag bjuda på 2 andra bloggar som tar upp samma turre,
Rickard P:
http://www.pokerskull.com/2012/01/blodig-pokerdrabbning-i-vagnharad/
Rosjon:
http://rosjon.blogg.se/ ”Poker på riktigt” .
Nu när Ni värmt upp med dessa kan jag fylla igen lite luckor (eller redovisa mitt spel under turren):
500:- rebuy, rebuy fick göras så fort man hamnat under startstack. Startstacken var 5k (ingen skillnad på antalet marker vid rebuy/add on), första blindsnivån 25-50. Detta innebar att jag så fort jag fick chansen limpade in i en pott, blev höjd..la mig och kunde på så sätt göra rebuy nästan direkt.
Hade tagit med mig 2,5k (där satte jag gränsen). Trots att det var rebuy period så var spelet ganska lugnt vid mitt bord..och jag kunde limpa med i några potter, träffa bra, bygga stack.
Efter den första timmen (dvs vid rebuy stopp) så hade jag 18k (behövde inte göra några fler rebuys), sedan med add on så blev det 23k. Totala kostnaden för turren 1,5k…redan där låg jag alltså +1k (bra att komma in i det tänket mentalt).
Vi spelade ett tag och spelare började åka ut, då kommer min första trevliga hand:
Sitter med AJs (klöver) i SB, tror mörkarna var 400/800..jag hade dryga 30k innan handen. FI i BB hade runt 20k. Alla foldar till oss, då jag gillrar en fälla genom att ”bara” syna hans BB. BB slår upp till 2400, min första instinkt var att slå om här…men någonting gjorde att jag lugnade ner mig (kan inte riktigt förklara varför), så jag synade återigen.
Flopp QT4 (2 klöver). Jag checkar, FI bettar ut 5k (har ingen aning om siffrorna stämmer, men det är så jag kommer ihåg det). Funderar ett tag och trycker in allt sedan, varpå FI synar direkt.
FI visade upp AA. Mitt tredje klöver kommer på turn då brädan får sin andra 4:a…river är inget A.
Med den potten så blir jag chiplead, tror vi då var ca 20 spelare kvar.
Sedan var det väl jag och KB som på varsitt bord satt och jämförde våra stackar för att se vem som egentligen ledde…ibland han, ibland jag..aldrig någon annan. Det var lite prestige i att vara chipleader då det gick runt en keps med texten ”chipleader”, detsamma kanske man inte kan säga med kepsen ”shortstack” – den var nog inte lika smickrande.
Det bestämdes (faktiskt redan efter rebuy perioden) att vi skulle ha 5 priser, samt ett bubbelpris (bubbelpriset var något som sponsrats av PAF..om jag inte minns helt fel). Så när finalbordet startade så började jag faktiskt tighta till mig, brukar inte bry mig så mycket om bubblan..men denna gång ville jag verkligen få med mig pengar hem, visste att det skulle vara en ego boost som heter duga. Visserligen var väl alkoholintaget ganska mycket hos både mig och mina motståndare (utom Annelie, som körde bil – det om något är doping), men det var trots allt några väl etablerade namn här (sådana som man har respekt för) däribland KB, Sami och Rosjon. Vidare på FT fanns jag, Mackan, Annelie, Perra. Tyvärr sviker mitt minne mig, och jag kommer verkligen inte ihåg vilka ytterligare 2 som deltog där.
I Rosjons blogg beskriver han den handen som tog ut honom (på en 9:e plats):
”Tar ett halvt varv, jag sitter på Hijack, KB höjer upp på cutoff och jag går allin med par i tvåor. Stonk och stön, men syn, KB har JT i spader, en aningen lös syn kanske men jag åker på nionde plats”.
Jag har redan kritiserat Rosjon för denna hand, men kan skriva lite om den här också:
Först: jag förstår Rosjon helt här, KB var aggressiv och stal ganska friskt (han dominerade FT, kanske för att jag blev lite feg). Men summan av Rosjons marker var den att han gav KB oddsen 2-1 att syna, vilket i och med att KB hade så mycket marker gjorde synen ganska enkel, dessutom hade han en mycket bra hand för det också…det enda han behöver frukta är JJ – AA..alla andra händer står han sig bra emot.
Hade jag varit Rosjon så hade handen gått i muck, och jag hade väntat på en bättre hand alternativt vara först in i potten (och då kanske pusha any 2). Lätt att vara efterklok.
Sedan så på 8:e plats kom… och på 7:e plats… (de 2 som jag inte kommer ihåg kan man sätta in här, välj själv). Sedan som bubbelpojke åkte Mackan ut, tror han pushade och jag synade med hyffsat pocket (läs 99 eller TT). Det var det klassiska 50-50..jag hade återigen turen på min sida och kunde hålla undan hans överkort. Det enda negativa med att han åkte ut var att vi blev av med våran dealer, precis när han reser sig upp för att gå, så betalar jag honom 500:- för att fortsätta deala FT.
Han tar emot pengarna och fortsätter deala (något jag vet att han ångrade efteråt…han skulle tagit bättre betalt i och med att vi alla som var kvar var garanterade prispengar). Jag betalade honom direkt och utan att tänka, men ganska snart så betalade de övriga 100:- var till mig…så det blev ok det med.
Annelie åkte ut 5:a och fick lite pengar med sig hem. Sedan vad gäller 4:e platsen så blev det Perra som tog den, han hade ingen aning om detta..då jag dagen efter fick frågan (eftersom han hade pengar i fickan med sig hem) vilken plats han kom på.
När vi var tre kvar så spelas en intressant hand:
http://www.spelapoker.se/forum/texas-hand-slutskedet-i-homegame-t3573.html
Lite senare ställer Sami (börjar bli ordentligt short) med 23s, jag ställer direkt efter från SB med AQ.
AQ håller och jag leder då vi inleder HU, där tror jag dock att KB har lite mer erfarenhet än mig och kommer ganska snart ikapp och förbi..tills denna hand kommer:
Blinds 5k-10k (har ca 20BB var).
KB limpar in, jag tittar ner på K5s (hjärter). Jag pushar all in, givetvis så var det precis vad käre KB hade i tankarna..så han synar med sin KJoff. På brädan kommer 3 hjärter och jag vinner en stund senare turren.
Hade vi bara sett floppen (dvs jag checkat), skulle jag förmodligen tryckt och KB foldat..då floppen bara var låga kort och dessutom två hjärter.
Precis som jag skriver i handen ovan (länken) så spelar vi Dealers Choice efter turren, och då fortsätter mitt flyt:
Två fina exempel på detta:
Först en sviten special, sviten special går till som så att man spelar en mörkpoker hand OCH en Omaha hand. Dvs du blir tilldelad 5 kort (mörkpoker hand), sedan satsas det. Läggs upp en flopp (tre kort), på denna bräda som bildas på bordet (givetvis med turn och river som kommer senare) så skall du med dina 5 kort även bilda en omaha hand.
Floppen som kom var 3 stycken ruter, jag hade i min 5korts hand 2 par..men också 3 ruter. Eftersom Vi måste bilda en Omaha hand, och färg kan räcka långt där..så kastar jag mina 2 par och behåller tre ruter.
I just denna hand var min motståndare Rickard P, som byter ett öppet..och tar direkt damen som erbjuds honom. Jag får ytterligare 2 ruter till min hand..vilket gör att jag har färg som Omaha hand, och även färg som mörkpoker hand. Det slutar med att jag får Rickard all in, med vad han har..och han förlorar, både på mörkpoker handen (han hade stege A-T, dyr att pricka in) och Omaha (han hade inte färgen).
Lite senare kommer nästa tur hand, då spelar vi PL Omaha:
KB pottar pre, jag synar med T985, Mackan pottar om, KB synar, jag synar. Blindsen var 10-10. Tror vi hade ca 150:- i potten var innan flopp.
Mackan hade väl drygt 800:- kvar bakom, när vi skulle se en flopp. KB hade runt 400:-. Jag täckte dem bägge. Flopp 884. Jag checkar, Mackan pottar igen, KB synar, vilket gör honom all in..jag ställer givetvis. Mackan synar och visar upp KKxx. KB hade K8xx. På river hittar jag min T och scoopar återigen rent. Då avslutar vi cash gamet.
Summa sumarum en mycket trevlig kväll, och en bra start för 2012.
+12,5k för turren (då räknar jag inte med cg). _________________ Finns även på facebook:
http://www.facebook.com/Macess
Senast ändrad av Macess, Sön Jan 15, 2012 01:17, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Sön Jan 15, 2012 01:07 Rubrik: |
|
 |
8/1
600 PLO (Tripple Stack)
Bestämde mig tidigt att det skulle bli Krukan på söndagen, turneringen det gällde var PL Omaha tripple stack, 500+100 i inköp.
Vad är nu detta?
Tripple stack går till som så att från början får du 7500 marker, sedan får du dessutom 2 rebuy kort.
Dessa 2 rebuy skall göras inom 1,5h, och kan göras när som helst. Smart för den som vill testa Omaha och tycker det är tråkigt då potterna ofta drar iväg redan innan flopp, med dessa rebuy kort så kan du gambla lite och ändå (trots att du förlorar en all in) ha marker kvar.
För min del så gör dessa 2 kort ingen skillnad, därför att jag nästan alltid växlar in mina rebuy kort direkt..och får då totalt 22500 marker. Denna söndag var inget undantag.
Vi blev väl totalt 25 spelare, och min bästa hand var väl denna:
http://www.spelapoker.se/forum/omaha-hand-t3572.html
Dvs en väl avvägd bluff som gick hem. Handen ovan diskuteras ju som om jag vore FI..vilket inte alls är fallet, jag satt med 6677.
Annars finns inte så mycket att säga, kom till FT här men åkte då jag pushade med AKKT (double suited)…mot någon random hand som tog syn, och träffade två par. Fick således inga pengar med mig hem.
-600 (+11900 tot)
12/1
Dags för debut på Klubben. 600TNL.
Rickard P skriver såhär:
http://www.pokerskull.com/2012/01/arspremiar-och-rankingstart-i-bromma/
Rosjon:
http://rosjon.blogg.se/ "Ingen rast, ingen vila"
(Om Ni inte märkt det så kommer jag förhoppningsvis länka till bloggar med duktiga skribenter/spelare som också är med och spelar).
Just den här dagen startade med att jag och Sami åkte ut till Medborgarplatsen i Sthlm, mötte upp Benny och Rickard, sedan så åt vi en god middag på 54:an (gamla London-New York, var bara tvungen att skriva det).
Till sist så åkte vi iväg ut till Bromma, där jag fick stifta bekantskap med en för mig helt ny pokerklubb…kommer vidare kalla den Klubben.
Det jag hört från folk tidigare är bara positivt angående denna klubb, och kan bara instämma. Väl här så var vi 35 pers som skulle göra upp i en turre NL Hold’em. Inköp 500+100, 6 priser..men de har också en årsranking och där får även den som bubblar ranking poäng..dvs 7 stycken får ranking poäng.
Rent spontant känns väl 6 priser på 35 spelare som lite overkill, men det kanske är så att många får mersmak om man hamnar 6:a och får dryga tusingen med sig hem. Inget fel med det, lockar det fler spelare..så helt ok.
Vi fick 20k marker till start och starta med blindsen 100/100. Det fanns även ett ”spurtpris” denna dag som var ett presentkort på en fin resturang (kommer inte ihåg namnet) i Sthlm på 1100:-. Spurtpriset skulle den få som var chiplead till första pausen (första pausen skulle bli efter två perioder a 30min).
Mitt bord började ganska tight, och jag kunde bygga stack omgående . Träffade ganska bra också, träffade triss med 99, hittade stege med 78 mm mm. I bägge dessa fall kunde jag i och för sig haft vilka två kort som helst, då jag aldrig fick visa upp händerna (blev aldrig synad vid river), visade upp händerna ändå…vet faktiskt inte varför (tycker folk skall betala för att få se mina händer..men ville väl vara schysst).
Sista handen innan pausen händer följande, jag sitter på BB med dryga 25k (hade lite över 30k tidigt, men fick ta lite smällar också)..blindsen 100/200. En spelare som synat, och höjt lite om vartannat pushar direkt med ca 4k (vet inte om siffrorna här stämmer)
Sami som sitter direkt efter tar syn..det foldas till mig, och innan jag ens sett mina kort så säger Sami:
"Syna Matte så checkar vi bara ner".
Jag tittar på korten och ser 33..perfekt att spela precis som Sami sa, men eftersom han sa det..och jag inte vill ha några problem (första gången jag spelar här som sagt), så foldar jag.
De visar upp korten, K9off för han som pusha, och KQoff för Sami..ingen träffar och Sami vinner potten med sin Q kicker.
Jag skulle alltså ha vunnit den potten på 8k . Ännu surare blir det då den som är chiplead till pausen har ca 31k (vilket jag hade slagit med råge). Läser du detta Sami, så vet du att jag inte är sur på dig…tror inte du tänkte så långt bara.
Det går ett tag och nästa märkliga hand infinner sig. Jag befinner mig i mitten pos, höjer upp med 88..blindsen låg nog på 600/1200, jag hade väl runt 40-45k (average ca 30k). Personen efter mig ställer med sina 15k (återigen osäker på de exakta siffrorna). Det foldas till BB och han funderar väldigt länge, han har ca 20k framför sig..och när han funderar så länge..så är jag ganska övertygad om att jag leder över honom. Till sist foldar han men behåller korten framför sig. Jag synar givetvis.
FI som pushade hade AQ (tror jag, två överkort var det i alla fall, och inte AK). Börjar känna mig som hemma vid bordet, och säger ganska kaxigt:
"du kan vara lugn, min tredje 8:a kommer direkt på floppen".
Vilket den också gör, tror floppen var typ Q83..sedan drar han (i stort sett) dött turn/river. Det märkliga med denna hand var folden från BB…han foldade QQ. Trodde nog att han som pushade hade en ännu bättre hand, och att någon av oss skulle sitta med AA, KK eller kanske bara AK (vilket han skulle haft 50-50 emot). Kan förstå det resonemanget, men jag hade ställt där och då, 7 dagar i veckan.
Efter handen så hade jag alltså mellan 65-70k, då får jag byta bord..hamnar bredvid Benny, och hans reaktion när jag satte mig där, var först en suck och sedan en kommentar om att jag precis som vanligt hade en jättestack. Så många gånger har vi inte mötts .
Väl vid nya bordet, så får jag motspel emot mig direkt, och jag förstår ganska snart att detta bord var lite tuffare. Speciellt en FI (låt oss kalla honom P) var väldigt benägen att gambla, och han fick bygga stack där..tyvärr så satt P tre pos till vänster om mig..så han hade allt som oftast pos om jag höjde. Inget bully spel för mig här .
Jag märkte dock att han inte var lika sugen att spela ur pos..så därför höjde jag om det var möjligt när han satt på SB eller BB.
Då kommer nästa hand som var lite avgörande: Blinds 800/1600..jag har drygt 55k, sitter på BB.
P höjer upp till 4k från UTG, alla andra foldar. Jag ser AQ, och trycker in hela min stack. Hade inte behövt spela så, men han var svår att spela emot när jag inte hade pos, då han ofta höjde om man bettade eller bettade hårt om man checkade (spelade mycket bra alltså).
P hittar synen med AToff. På floppen kommer T, men på river så visar det sig att hela bordet blev en fin stege, så vi får splitta potten.
Hade jag vunnit den potten (vi hade nog lika stor markerhög innan handen) så hade jag blivit jobbig att möta för de övriga på den turren.
En stund senare så hittar jag TT, höjer upp till 4k, en annan går all in för sina ca 20k marker, det foldas runt och jag synar givetvis. FI sitter med 99, och han drar inte ut.
Nu börjar det bli dyrt med poker, och folk åker ganska friskt (Vi är inte speciellt djupstackade någon av oss). Till sist så sitter vi väl 5 kvar vid vårat bord (10 kvar totalt), blindsen är då 2k/4k. Jag ligger väl lite över average med mina 80k. Höjer till 12k från knappen med 96s, BB ställer med sina 25k. Kan inte folda, så jag tar syn och är uppe emot AK..som tyvärr håller. Strax därefter så blir vi FT. Kan i efterhand kanske tycka att jag borde gjort en min höjning, och på så sätt gett mig en möjlighet till fold vid eventuellt ställ (då hade synen varit mycket jobbigare att ta).
På FT så är det väldigt få personer som har någon markerhög att tala om, utan de flesta ligger runt 10BB…även jag. Blindsen var då 3k/6k.
Alla dem som åkte med mig till turren, samt de få som man kände sedan tidigare som redan var där när man kom (eller kom lite senare, läs Rosjon)..var ute ur turren, men kvar var jag.
En tidig hand gjorde FT lite mer spännande: P som nu sitter i pos precis innan mig limpar in. Jag foldar något skräp (för mig är det all in eller fold mode som gäller tillsvidare). En annan limpar vidare från knappen, SB synar, och BB checkar.
Flopp: 389 (rainbow)
SB checkar, BB går direkt all in med sina resterande 20k, P synar, personen på knappen trycker in sin stack med dryga 30k, SB foldar, P synar återigen.
BB har 78, P har 33..knappen sitter med JJ (märkligt spel, då han var ganska short..och en person redan limpat in, nu tror jag att utgången av handen inte hade blivit annorlunda, då det jag sett av P’s spel vittnar om att han hade synat ett ställ med sin 33). Nu drar inte knappen ut, och för den delen inte heller BB (där har vi ju en skillnad, BB hade nog aldrig synat ett ställ med sin 7 .
P får en ordentlig stack, och nu är vi 7 spelare kvar…dvs nästa spelare som åker gör det på bubblan. Det tightas till och jag ser mig runt bordet och inser att jag nog skulle kunna folda till mig en plats bland top 5.
Tyvärr så blir det inte så, utan de två shortstacks som finns vid bordet dubblar bägge upp. Vilket gör att jag blir bordets shortstack, problemet jag har är att jag är helt kortdöd. Har visserligen runt 50k, men med blinds 4k/8k så är det inte mycket att skryta med..
Jag hittar 77 i en hand, men då har en höjt från tidig pos och en average stack strax därefter gått all in…då foldar jag handen (kanske skulle kört där). Nu foldar även personen från tidig pos sin hand, och jag får aldrig veta om det var rätt att lägga 77.
Lite senare så limpar en person (som har spelat ganska tight…VARNING), sedan så synar P, jag ser då AToff..och ställer direkt (vad kan jag göra där annars). Det foldas och första limparen synar, P foldar.
Jag har sprungit in i AA..och drar inte ut. Suck..
Fick i alla fall 1225p i ranking, får väl se vad det blir värt när året skall summeras ihop.
Totalt sett en trevlig kväll, och jag lär återkomma inom en snar framtid
Tack och hej för denna gång
-600 (Tot: 11300).
En sista sak angående dessa turrar, 6/1, 8/1 och 12/1 är att jag skrivit om dem lite för långt i efterhand för att kunna komma ihåg alla bra och tänkvärda händer...eller roliga och trevliga utspel från olika motståndare. _________________ Finns även på facebook:
http://www.facebook.com/Macess |
|
| Till överst på sidan |
|
|
sabenja
|
Skrivet: Sön Jan 15, 2012 01:38 Rubrik: |
|
 |
Tjohoooo vad kul med mycket trevliga referat. Ser fram emot att läsa vad du gör Mattias  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Fre Jan 20, 2012 03:49 Rubrik: |
|
 |
20/1
600 TNL (Tripple Stack) Klubben.
Så var det då dags för turre på Klubben igen. Vi blev 27 tappra denna torsdag, de flesta kände jag igen sedan förra gången.
Idag så hade det kommit fint folk också (syftar givetvis på spelare från spelapoker) nämligen Tant Larsson och Greenbay. Av mina bekantskaper (bortsett de nya man träffar på stället) så var Rickard, KB och Bengan närvarande. Bengan har jag nog inte skrivit om tidigare, men har man medverkat vid någon kryssning eller PPC så vet man förmodligen vem denna roliga lirare är, alltid lika glad och positiv.
Tripple stack var det som gällde idag, 3*5k i marker. Precis som jag skrev om PLO (tripple stack) så växlade jag in alla mina marker i stort sett direkt (så att de var spelbara).
Det är f.ö en taktik som jag måste utvärdera vad som är rätt/fel, givetvis beror det en del på taktik och hur man spelar. Men i mitt fall så är jag ganska passiv från start i turneringar, jag behöver ofta vinna ett par potter för att jag ska kunna slappna av.
Vid mitt bord så var vi 6 stycken (ett antal som jag tycker är svår spelat, då det ofta blir ganska slaskigt spel, men samtidigt är det så många spelare att man inte kan spela vad för skit som helst). Vidare så satt där tre för mig okända spelare, sedan J (en ny/gammal bekantskap jag känner igen honom från Krukan mm..men tillsvidare så heter han här J), Bengan och till sist jag.
J och Bengan spelade ganska vilt den första timmen, vilket gjorde att J fick en del marker. Mest marker fick dock den lirare som satt innan J, man brukar säga att markerna går klockans håll…men på vårat bord var det tvärtom.
Bengans vilda image höll dock på att slå ut mig;
Jag sitter utg med ca 12k, vi är inne på nivå 2..blindsen 100/200. Jag limpar in med AK (det blir oftast action). Utg + 1 slår upp till 600, fold till Bengan på BB som höjer till 1500.
Jag slår om till 4500, Utg + 1 foldar, Bengan trycker in sina marker (vi har nog lika mycket). Jag synar (räknar faktiskt med att han har bra pocket/AK), känner mest att jag inte kan folda AK mot honom..och absolut inte nu med så mycket marker redan inne i potten.
Är uppe emot AA…Brädan på bordet räddar mig dock då det på river visar sig bilda en stege 3-7.
Jag kände lättnad samtidigt som även Bengan verkade tycka det var bra att jag fick leka en stund till.
Nästa intressanta hand utspelar sig vid samma bord, men nu har vi blindsen 200/400, jag sitter på SB med K5off. 2 st limpar in i potten, jag synar för 200, BB checkar.
Flopp:KK8 rainbow , jag checkar.
Utg satsar 800, får syn, Bengan slår om till 1600..jag foldar.
Lite förklaring kan vara på sin plats..vad kan 3 stycken satsa på i denna flopp, någon måste bevisligen sitta med en bättre K än jag, det var så jag resonerade i alla fall. Jag hade inte vikt handen om floppen var typ 778, och jag satt med en svag 7:a..
När turn och river var på bordet så visade det sig att samtliga 3, hade 8x på handen….
Den potten hade jag behövt.
Blindsen gick upp och vårat bord splittrades. Precis som förra turren så kommer jag på samma bord som P återigen. Har när jag får byta bord 7k, och blindsen är då 300/600..18 spelare kvar.
Jag foldar lite ospelbara händer, för att sedan från Utg pusha med K9s. Får syn av P som har KTs…jag hittar en 9:a och drar ut..Såja!
Med drygt 12k och blindsen 400/800, och mig på BB så utspelas nästa intressanta hand. Utg raisar till 2400, får syn av P..jag ser ner på JTs (ruter), och funderar på att ställa rakt av, men känner på mig att åtminstonde en av dem synar ett ställ…därför så väljer jag att ta syn (för att ställa med bra träff, eller färg/steg drag).
Flopp: 9TJ (alla spader), jag går all in för mina sista 10k.
Utg foldar, P synar med Kxs (spader). Jag drar inte ut.
Tror jag blev 18:e till slut.Bengan, Greenbay, Tant Larsson eller Rickard cashade inte dem heller…
Nu kan det bara gå uppåt!!
-600 (Tot: 10700).
Nästa turre för mig, blir nog inte förrän någon gång i Februari..
Till dess; må som bäst  _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
slutajobba
|
Skrivet: Lör Jan 21, 2012 00:28 Rubrik: |
|
 |
| Riktigt kul läsning ! |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Greenbay

|
Skrivet: Lör Jan 21, 2012 05:31 Rubrik: |
|
 |
| Citat: | Tror jag blev 18:e till slut.Bengan, Greenbay, Tant Larsson eller Rickard cashade inte dem heller…
|
Jag plussade i alla fall på cashgamet medans jag väntade på Tanten (som inte ville göra en Paraguyan ). Så för mig gick kvällen lite plus.  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Sön Jan 22, 2012 15:43 Rubrik: |
|
 |
[quote="Greenbay"] | Citat: |
Jag plussade i alla fall på cashgamet medans jag väntade på Tanten (som inte ville göra en Paraguyan ). Så för mig gick kvällen lite plus.  |
Om jag inte minns helt fel så var att göra "en Paraguyan", då en donna som låg bra till i en pokerturnering, men hennes gubbe hade åkt ut. Vilket gjorde att hon också bara gick därifrån, och lämnade sina marker som sitout...En fin gest gentemot sin man
F.ö Kul att få lite respons på det man skriver  _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
L8nite4tune

|
Skrivet: Fre Jan 27, 2012 17:15 Rubrik: |
|
 |
| Macess skrev: | 20/1
600 TNL (Tripple Stack) Klubben.
|
Jag har nästlat in mig på denna klubb också. Premiär imorgon med klubbmästerskap i TNLH SH. Jag får återkomma med resultat och intryck. _________________ //M8 L8 (eller Motta Lotta som det låter på svenska)
"Did you ever stop to think, and forget to start again?" A. A. Millne |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Greenbay

|
Skrivet: Sön Jan 29, 2012 20:01 Rubrik: |
|
 |
[quote="Macess"] | Greenbay skrev: | | Citat: |
Om jag inte minns helt fel så var att göra "en Paraguyan", då en donna som låg bra till i en pokerturnering, men hennes gubbe hade åkt ut. Vilket gjorde att hon också bara gick därifrån, och lämnade sina marker som sitout...En fin gest gentemot sin man
F.ö Kul att få lite respons på det man skriver  |
Precis!  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Tis Jan 31, 2012 16:33 Rubrik: |
|
 |
30/1
300:- (200:-/ rebuy + add on) A-Sund.
Jobbat en vecka, och kände ordentligt pokersug..så när jag kom hem efter sista natten..så skrev jag (halvt desperat) på facebook:
”Var lirar folk under veckan”?
Fick ett trevligt svar från Micke, att de skulle lira en turre i Askersund (ca 25 mil enkel resa från mig)..först tänkte jag nog inte så mycket på det..men sedan när jag insåg att ingenting roligt händer i Vagnhärad (på pokerfronten i alla fall) en måndags kväll, så bestämde jag mig för att lira.
Resan dit gick ganska smidigt, turren som skulle starta 18.30 (jag var inte där förrän 18.40), kom inte igång förrän strax efter 19.00..
Kände igen en del spelare från ”Berga Open” (turneringar som nämnda Micke anordnar, några ggr/år och som från detta forum brukar locka Hajmat, Crappy och L8 m.fl). Men till namn var det väl bara Micke, och en Stefan (som jag kände så väl igen, tog ett tag innan polletten ramlade ner..då jag insåg att denna Stefan känner jag igen från f-book då han ofta kommenterar Mickes status).
Som oftast är så var det dock (eller visade sig vara) ett riktigt trevligt pokergäng.
Från start så fick vi 4k marker, och rebuy kunde göras så fort man hamnade under startstack..om man var tom fick man göra dubbla rebuy. Rebuy perioden varade i 6*20 minuter (upplagt för att kunna bli en riktigt dyr turre m.a.o). Vi blev 29 startande.
Startade med blindsen 25/50, och det var ett ganska försiktigt spel i början.
Första intressanta handen:
UTG (har höjt många potter..kategoriseras av mig som lös aggro) höjer till 150, får två syner…jag sitter på knappen med TJs (hjärter)..tar även jag syn. SB synar och BB checkar.
Flopp: 69T (två ruter).
Det checkas fram till mig som satsar 400, SB höjer till 1100..alla andra foldar.
Jag funderade inte så länge utan foldade, varpå FI visar upp A6s (ruter)…en av få händer jag faktiskt skulle kunnat gambla emot (jag trodde inte att check raisen var en bluff).
Vi fortsätter, och det händer väl inte så mycket intressant innan blindsen går upp, först till 50/100..sedan 100/200.
Då är nästa intressanta hand:
UTG limpar in, får syn, en tredje höjer till 800…jag har då AA. Gillar inte att det håller på att bli en familjepott (trots att AA fortfarande är den hand som vinner överlägset mest, trots flervägspott). Höjer till 2k (har ytterligare 4k bakom). Alla foldar, han som höjde först återhöjer all in..vilket jag givetvis synar. Han har ATs (ruter).
Flopp: AKK..sedan drar FI dött.
Har ca 12k efter den potten. Blindsen går upp till 150/300. Är totalt kortdöd, gör dock några försök till stölder/ eller att se billiga floppar med suited connector. Blöder marker.
Ex på hand här:
Alla foldar, jag sitter vid knappen, har 85off...höjer till 900, får syn av BB.
Flopp: KJ8 (två hjärter).
Jag cbettar 1500, får syn (känns som jag är klar med handen).
Turn: 4, FI checkar..jag checkar.
River: 4 (hjärter).
Nu går FI all in för sina resterande 5k. Mycket märkligt spel, och jag funderar ett bra tag, säger t.o.m att jag tror han är tom...men att jag inte heller kan syna....jag foldar. FI visar upp AT (inte hjärter). Läste handen helt rätt, men blev för feg.
Blindsen stiger till 200/400.
Är väl nere på dryga 6k då nästa intressanta hand inträffar:
Jag sitter UTG, har 9Ts (klöver)..limpar in, det blir totalt 5 pers som ser floppen:
8JQ (rainbow): SB och BB checkar, jag satsar ut 1500, får en syn.
Turn: Q.
Satsar 3k, FI ställer mig all in, som jag synar. Han har Q2.
River: 8
Det blir min första rebuy, jag betalar 500:-, får frågan enkel eller dubbel..svarar dubbel, får tillbaka 300 och 4k marker.
- Det här stämmer inte sa jag.
- Jo, men du ville ha enkel.
- Nej dubbel, svarar jag.
Jag fick dubbel. Varför skriver jag ens detta?
Därför att detta avslöjar ganska mycket vad jag hade för image vid bordet, tight och passiv…dessutom tydligen försiktig då han som tog emot pengarna (Stefan som jag kände igen från F-book) hörde något som jag inte sa (men som hans huvud redan hadee svarat honom).
Jag har nog läst för mycket psykologi när jag börjar analysera sådant här…
Sista perioden innan rebuy stoppet blev 300/600. Då blev det lite mer gambling vid bordet, men samtidigt så började dem som hade fått lite marker att vara lite mer försiktiga.
Jag gjorde några dubbla rebuys, och strax innan rebuy stopp (då jag precis gjort ett dubbelt inköp) sitter jag i UTG med 88, jag pushar direkt. Får en syn av AQ, men mina åttor står och jag har således dubblat upp till 16k när det blir rebuy stopp.
Vi kör ett matbreak, sitter ganska nära en resturang..där alla (eller nästan alla) redan förbeställt vad dem vill ha.
Sedan kör vi igång igen, spelarna (25 kvar) gör varsin addon..200:- för 6k marker.
När vi summerat ihop rebuys och addon så blev det runt 120stycken sådana totalt, vilket gav ett första pris på nära 15k, och ett femte på 1800.
Spelet drar igång igen, blinds 400/800.
Det går några händer sedan splittras vårat bord upp. 24 spelare kvar, 8 spelare /bord.
Blindsen går upp igen 500/1k.
På nya bordet kommer nästa intressanta hand:
Jag sitter UTG + 1 (min andra hand vid bordet), har KQs (spader), och dryga 18k. Höjer upp till 3k (standard). Får en syn från en spelare med lite mer marker än jag.
Övriga foldar.
Flopp: 239 (två spader). Jag satsar ut 5k, han frågar hur mycket jag har bakom..
Dryga 10k svarar jag, varpå han ställer mig all in. Jag synar.
FI har Q9off, och jag hittar inget mer spader eller K..så jag åker ut.
Gillade verkligen inte hans syn pre med Q9off, hade han haft 40k eller mer i marker så är den kanske ok, men nu då han liksom jag bara borde hitta något bra läge att dubbla upp, så går Q9 bort.
Vidare:Har nog aldrig varit så kortdöd som jag var i denna turre, när jag tänker efter..så fick jag AA en gång, i övrigt inga pocket par..KTs en gång, i slutet av rebuy perioden, synade en push med den…var uppe emot AK…som höll.
Totalt så kostade denna turre mig 1900:-.
Kollade på klockan när jag återigen satte mig i bilen, 22:35..kanon, får lyssna på "karlavagnen" mestadels av resan hem…helt ok.
-1900 (8800 totalt).
Ha de _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Mån Feb 13, 2012 20:47 Rubrik: |
|
 |
Borde skriva om en turnering som jag har spelat...
3/2
600:- (PLO Shorthanded) Klubben
Ska väl försöka att inte mörka mina absolut sämsta turneringar..där kommer nog denna som top 5. Först hade jag inte tänkt åka, sedan övertalar Jorma mig att Vi ändå skulle åka..och ok, turre blev det.
Vi åkte i god tid (trodde vi i alla fall), dvs ca 50 min innan turre start, men det var lite halt och en j*vla massa olyckor längs hela E4:an...resan tog nästan 2h ...Ingen bra start.
Kommer in i turren får då mina 25k i marker, och blindsen är 100/200 (ingen större fara alltså). Bygger stack i början, märker att mina kombatanter inte är så vana med Omaha, spelar massor av små potter, och lyckas ta hem de flesta . Sedan åker en spelare ut (jag hade ess- hög färg mot hans k-hög färg, hans miss var dock att han reraisade mig, efter att jag höjt honom.....avd: vad kan jag ha? alt: syna bluffen).
När han åker ut så får vi en riktig maniac vid bordet, inte speciellt duktig kanske, men oerhört aggressiv...och det förändrar hela bordet totalt. Alla börjar höja i pos mm mm...istället för att bara spela små potter. Jag misstar mig på FI så oerhört grovt, tror att han är bättre än han är (eller så är jag bara en dålig förlorare ). I en pott där floppen är AKx (rainbow), så höjer jag honom direkt, han synar. När sedan Q kommer så fortsätter jag betta nästan pott...varpå han synar. River är blank...då pottar jag och han synar, varpå han visar upp AK som håller...jag försökte reppa en hand, men det förstod inte han...Hans försvar (det var inte jag som frågade utan en av mina övriga motståndare) var att han inte satte mig på den handen.
Jag åker ut en liten stund senare, sitter och tittar på när de andra spelare vidare. Denna lirare gör ett precis likadant spel mot en motståndare på nästa bord, frånsett att han faktiskt har vad han reppar. Markerna åker in redan vid turn då hans motståndare har färdig stege (eller färg..kommer inte ihåg vilket), givetvis rivrar han kåk.
Som en parantes kan jag säga att det var Jormas första Omaha turre, men han bubblade prispengar på 6:e plats. Motståndaren som slog ut mig vann senare alltihop...
Jag kan väl inte klaga, vet mycket väl hur det är när man har en sådan där rush.
Vidare vad gäller framöver så är det ganska lugnt (kommer jobba en del), siktar på att närvara vid årsmötet för Svepof 26/2 (Hajmat, ses vi där?) och så kommer jag vara turneringsvärd för "Berga Open", en turre som spelas i Kumla (en drös fulla forum folk, bl.a Hajmat och Crappy härifrån...och säkert några till).
Räknar med smaskiga rapporter från Berga ....
-600 (8200)
Ha de //Macess _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Lör Feb 25, 2012 07:01 Rubrik: |
|
 |
24/2
600:- (NL Hold'em Deepstack) Krukan
Kände ett oerhört pokersug nu under veckan som gick, så hörde mig för om det var någon som ville spela något under helgen. Fick svar från Linkan att han gärna spelade lördags turren (som jag jagade lite folk till från forumet)..men förmodligen även fredags deepstacken.
Efter lite funderande så bestämde jag mig för fredags deepen..
Av de om jag kände sedan tidigare så var det Linkan men även Texasviking som hade hittat dit. Sedan massor av ansikten som man kände igen..men inte kan namnen på.
Vi startar turren med 15k (blinds 25/50), vidare så visar det sig att det var deltagar rekord ikväll för Krukan, 110 pers.
Inga bekanta vid mitt första bord dock.
Försökte se några billiga potter, men det höjdes och spelades ganska aggressivt redan från scratch (gillar jag inte..). Kommer ner till strax under 10k, hittar en vettig hand...(minns inte riktigt vad..pocket tror jag)...dubblar upp. Börjar få ok händer men sämre träffar...och åker ner till strax under 10k igen, försökte bl.a bluffa bort en motståndare från hans nötflush
Detta hände under de första blinds perioderna..25/50, 50/100, 75/150, 100/200 och 150/300...sedan var det paus. Är det något jag inte gillar, så är det att ligga runt 20-30BB..där de flesta har åtminstonde det dubbla. Det är för mycket för att pusha med, samtidigt som man inte kan sno så mycket blinds heller....blindsen är så låga, så folk synar ofta en höjning på 2 - 3BB..har man inte träff då, så är det jävligt svårt att helt utan risk cb..
Blinds 200/400..alla foldar till mig som höjer till 1k (hade T8s) på platsen innan knappen..BB synar. Flopp 55J, han bettar ut 800...jag slår om till 2k....han steker länge innan han till slut foldar, visar upp ett J..
.
Sedan flyttas jag till Texasvikings bord, och där sitter även Lisa Odebäck (stavas efternamnet så, känd bloggare från annat forum). Hennes blogg har jag läst ganska mycket, och tror mig veta ungefär hur hon spelar...en klar nackdel med att skriva sådana här dagböcker. Tror jag hade runt 10k när jag kom till bordet, foldar första handen..sedan kommer nästa då en börjar med att gå all in, sedan pushar en annan all in (bägge täckte mig)..sedan foldas det...och jag på knappen ber en liten bön inom mig att jag ska ha AA eller KK.....jag tittar på korten och visst det är KK.. .
Tror jag var uppe emot 88 och AQ..men mina kungar håller, och jag tripplar upp, och har helt plötsligt över medel..
Mycket händer på detta bord, alldeles för mycket för att man ska minnas alltihop. Tillsist når vi i alla fall blindsen 1k/2k...jag ställer direkt från UTG med mina ca 24k...Lisa synar alla andra foldar. Jag hade AK..Lisa AA.
Två kungar på brädan...och jag dubblar upp, samt Lisa som blir helt tiltad. Hon hade dessutom inte så mycket kvar efter den smällen...men hon körde på ganska aggressivt och var snabbt uppe kring average ändå.
Det finns en till rolig hand som hände (om det var innan min och Lisas drabbning kommer jag inte riktigt ihåg) vid bordet. Jag sitter på BB, Texasviking höjer min från tidig pos...alla foldar, jag hittar syn med A6s..
Flopp: 458 rainbow..jag checkar, texasviking cbettar..jag ställer..han viker AK. Såja!!
Sedan en till intressant hand..Jag har vid det här laget runt 50k..blinds 2k/4k..average ligger på lite mer än 50k. UTG limpar in (ovanligt med dessa blinds)...jag synar från sen pos med 33..Lisa på BB höjer till 12k (har kanske lite över 30k totalt)..UTG viker, och jag går all in.
Lisa viker efter en lång fundering (hade aldrig spelat såhär mot henne om jag inte visste att hon skulle höja med vilken hand som helst i detta läge..och när UTG viker, så kan jag gärna gambla med mitt pocket). Lisa visar f.ö ett ess..så jag var i ledning, men jag visade inte min hand.
Sedan får jag byta bord igen när vi är 27 spelare kvar. Nästa intressanta hand, är faktiskt inte förrän vi närmar oss final table..tror vi är 14 pers kvar..jag har ca 60k (average runt 80k)..blinds 3k/6k..
Sitter på BB...en från relativt sen pos höjer, sedan går knappen all in (bägge täcker mig)...jag tittar på mina kort QJs, det får duga..för mycket i potten för att jag ska folda...han som höjde pre, synar också. Är uppe emot J9 och A4. Hittar både mitt J och min Q...tripplar upp till 180k, och är i ganska bra skick. Totala markerantalet för turren var 1650000.
Sista delen då vi spelade ner till finalbord, gick ganska fort...det hann aldrig bli någon bubbla då Texasvikings AK höll mot två pers AQ, dvs från 11 spelare blev vi 9 (och därmed var vi alla ITM). Kan ju också tillägga att så långt kom tyvärr inte Lisa..minns inte hur hon busta .
På finalbordet var average runt 180k..jag hade ca 280k, texasviking något mer...sedan ytterligare en jeppe som hade ganska mycket marker...annars var de relativt shortstackade de övriga...Blindsen hade nu gått upp till 6k/12k...på min BB pushar en från knappen med sina drygt 40k..jag hittar syn med min T4s..som håller (han hade K7). Lite senare trycker en annan återigen mot mina blinds...denna gång kostade det lite mer, men jag hittar syn med min T6...visar sig att jag var uppe emot JJ..men jag säger redan innan floppen, att jag siktar på stegen.
Stegen sitter och JJ snubben är busto...
Händerna ovan låter som helt sjuka syner, men jag fick oftast oddset 2-1..vilket gjorde att jag enkelt tog synen (glöm inte att vi hade ante till varje hand också..). Kan tillägga att eftersom jag synade eller åtminstonde försvarade mina blinds med märkliga händer...så fick jag en hel del walks också, sådant skadar ju inte .
Sedan med mer marker så kunde jag sätta lite press och stjäla ännu mer...
Hur som haver så var vi till sist 3 pers kvar i turren, Jag, Texasviking sedan en äldre snubbe som jag inte spelat mot tidigare. Anten togs bort (vi ville det alla 3)..blindsen blev 15k/30k..jag och snubben hade ca 400k var, texasviking var chippie med ca 800k.
Jag fick dels bra händer, men började höja var och varannan pott...och fick till slut också en ganska komfortabel ledning i marker...
Sedan händer följande...jag höjer med 88 från knappen till 70k, snubben på BB..pushar med sina 250k..jag hittar syn. Han har AJ, som han hittar kåk med . Men jag fortsätter stjäla, och kan allt som oftast visa upp pocket eller åtminstonde ett ess (har ruskigt bra kortsnitt). Tillsist så trycker texasviking mot mig (han har lite mer marker än mig, snubben har minst)...jag hittar synen med A8s (kanske en aning lös syn, men trodde att texasviking skulle kunna pusha med svagare hand)...han hade KK. KK håller och jag bustar som 3:a.
Ego som jag är så tar jag pengarna för min tredjeplats (7400:-), och ser inte ens vem som vinner turren (och jag som annars gärna railar folk jag känner....dålig stil!)
Texasviking ledde i alla fall ganska stort när HU startade..
Idag är det vilodag, sedan på söndag blir det årsmöte för svepof och eventuellt PLO på kvällen (beroende på om årsmötet är slut då).
Tills dess ha de //Macess
(7400 - 600 + 8200 = 15k) _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
texasviking

|
Skrivet: Sön Feb 26, 2012 14:47 Rubrik: |
|
 |
Det gick bra även utan rail, vann heads-up efter en halvtimmes spel. Äntligen... _________________ All Hail the Glory of the Hypnotoad!
twitter: @realtexasviking |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Tis Feb 28, 2012 23:05 Rubrik: |
|
 |
| texasviking skrev: | | Det gick bra även utan rail, vann heads-up efter en halvtimmes spel. Äntligen... |
Snyggt. _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Tis Feb 28, 2012 23:23 Rubrik: |
|
 |
26/2
600:- (PLO Tripple Stack) Krukan
Då vi hade haft årsmöte med Svepof under dagen så avslutade jag den tillsammans med L8 i en PLO turre. Vi blev "bara" 11 stycken... .
Egentligen inte så mycket att skriva om.
Det var lite gambling, och det enda som egentligen höjde stämningen var när en del av spelarna ville ha fria rebuys, då vi var så få..så vore det ingen omöjlighet. Jag vägrade dock...och stod på mig..till vissas förträt.
L8 åkte ut innan vi kom ner till 1 bord..vi hade en liten battalj mot varandra, om jag inte minns helt galet så hade jag färdig stege mot hans två par (eller om det t.o.m var tre par) och markerna åkte in efter turn. Potten innehöll på tok för mycket marker för L8 att folda.
Väl på finalbordet så åker jag som 5:a (2 stycken priser)..i en pott.
Blinds 300/600, jag har ca 28k..ser en flopp gratis med 3567 (två hjärter).
Vi är 4 som ser floppen: 247 (två hjärter). Jag checkar och det checkas till ett aggro som sitter på knappen...som bettar ut 2400.
Jag säger pott som blir lite över 10k..han synar. Turn ett till hjärter, då åker mina marker in...och han tar hem potten med K hög färg. Spelade ingen roll hur jag skulle spelat turn kortet..han skulle tryckt om jag checkat/ bettat lite mindre...och mot honom skulle jag inte ens foldat min 5 höga färg. När han ser min hand så kommenterar han något i stil med:
- gillar inte att du pottade floppen med den handen...
Jag svarade inte, utan avvek bara..vad han hade för hand i övrigt?
AKQ9...eller något dylikt..att han synar ett pottomslag för att dra till nästnötter orkar jag inte ens kommentera.
-600, Totalt 14400. _________________ Finns även på facebook:
|
| Till överst på sidan |
|
|
|