| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
QrtQwerty
|
Skrivet: Lör Feb 07, 2009 19:30 Rubrik: Dagbok - QrtQwerty |
|
 |
Hej på er!
Nu är det dags för mig att också börja skriva dagbok här på spelapoker.se lite. Jag tänker skriva om turneringsplaceringar, i alla turneringar och även en del öppna handanalyser för att förbättra mitt och kanske erat spel. Jag har tänkt spela i princip varje SP Mania turnering framöver och lyckades vinna förra söndagen . Jag ska spela turneringen i morgon och håller tummana för att jag ska upprepa den prestationen.
Lycka till vid pokerborden...
MVH QrtQwerty. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Lör Feb 07, 2009 20:17 Rubrik: |
|
 |
Första handen att analyseras på intågande ...
OBS: Jag råkade dubbelposta handen och eftersom jag inte vet hur man raderar meddelanden här så gjorde jag såhär istället.
Senast ändrad av QrtQwerty, Lör Feb 07, 2009 20:30, ändrad totalt 2 gånger |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Lör Feb 07, 2009 20:18 Rubrik: |
|
 |
Detta uspelades i söndagens SP Mania turnering, med 6 spelare kvar. Vi tar ett steg i taget och börjar med spelet efter floppen.
Sitter på knappen och plockar upp : :...
behrendtz1 sitting in seat 1 with 22205.00
Kickaphoo sitting in seat 2 with 4320.00
larsrogstad sitting in seat 4 with 46988.75
vellls sitting in seat 7 with 11547.50
mcflopp sitting in seat 8 with 4780.00
qrtqwerty sitting in seat 9 with 24858.75[Dealer]
behrendtz1 posted the small blind - 400.00
Kickaphoo posted the big blind - 800.00
** Dealing cards to qrtqwerty: ,
larsrogstad raised to 3200.00
vellls folded
mcflopp folded
qrtqwerty called - 3200.00
behrendtz1 folded
Kickaphoo folded
** Dealing the flop: , ,
larsrogstad bet - 3200.00
qrtqwerty ??
Vad sätter ni Lars på och hur ska jag spela trissen? Har i nuläget drygt 21K marker
Ändrade lite pga att jag ville göra det enklare att förstå...
Senast ändrad av QrtQwerty, Sön Mar 01, 2009 20:46, ändrad totalt 2 gånger |
|
| Till överst på sidan |
|
|
L8nite4tune

|
Skrivet: Lör Feb 07, 2009 23:26 Rubrik: |
|
 |
| QrtQwerty skrev: | Detta uspelades i söndagens SP Mania turnering, med 6 spelare kvar. Vi tar ett steg i taget och börjar med spelet efter floppen.
Sitter på knappen och plockar upp JJ...
behrendtz1 sitting in seat 1 with 22205.00
Kickaphoo sitting in seat 2 with 4320.00
larsrogstad sitting in seat 4 with 46988.75
vellls sitting in seat 7 with 11547.50
mcflopp sitting in seat 8 with 4780.00
qrtqwerty sitting in seat 9 with 24858.75[Dealer]
behrendtz1 posted the small blind - 400.00
Kickaphoo posted the big blind - 800.00
** Dealing cards to qrtqwerty: Knk, Kns
larsrogstad raised to 3200.00
vellls folded
mcflopp folded
qrtqwerty called - 3200.00
behrendtz1 folded
Kickaphoo folded
** Dealing the flop: Knh, 5k, Er
qrtqwerty ??
Vad sätter ni Lars på och hur ska jag spela trissen? Har i nuläget drygt 21K marker |
Jag har inga tells på mr Lars. Är han tight sätter jag honom på AK. Är han lite lösare skulle han kunna göra det med AQ, KQ tex. Sen handlar det också vilken image du har på bordet. Lätt att stjäla från? Då blir rangen vidare De flesta Ax Kan finnas bakom då. Jag skulle syna floppbeten. På turn pushar jag vid bet och samma om han checkar med färgdrag kommer. Vid ofarlig turn och han checkar då lägger jag en bet på ca 10000 (2/3 - 3/4 pot) och synar push från honom oavsett kort som kommit.
Har han AJ eller AA misstänker jag att han hade checkat floppen men man ska inte vara alltför säker.
Vad hände? _________________ //M8 L8 (eller Motta Lotta som det låter på svenska)
"Did you ever stop to think, and forget to start again?" A. A. Millne |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Sön Feb 08, 2009 00:51 Rubrik: |
|
 |
| L8nite4tune skrev: | Jag har inga tells på mr Lars. Är han tight sätter jag honom på AK. Är han lite lösare skulle han kunna göra det med AQ, KQ tex. Sen handlar det också vilken image du har på bordet. Lätt att stjäla från? Då blir rangen vidare De flesta Ax Kan finnas bakom då. Jag skulle syna floppbeten. På turn pushar jag vid bet och samma om han checkar med färgdrag kommer. Vid ofarlig turn och han checkar då lägger jag en bet på ca 10000 (2/3 - 3/4 pot) och synar push från honom oavsett kort som kommit.
Har han AJ eller AA misstänker jag att han hade checkat floppen men man ska inte vara alltför säker.
Vad hände? |
Jag skulle beskriva både mig och Lars som varken lösa eller tighta. Fick vi händer så pushade vi och när vi inte hade något så höll vi oss utanför potten. Jag satte honom på AK, AQ och borde således ha varit i en 96.7 - 3.3 situation, AA kändes uteslutet då han troligtvis skulle ha checkat med den floppen då (som du sa). Trots detta valde jag, felaktigt så här i efterhand (trots att jag vann max) att minihöja till 6400.
** Dealing the flop: Knh, 5k, Er
qrtqwerty raised to 6400.00
larsrogstad called - 6400.00
** Dealing the turn: 2k
larsrogstad checked
qrtqwerty ??
Nu då, vad gör vi? 15258.75 marker kvar... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Lobtec Moderator

|
Skrivet: Sön Feb 08, 2009 12:27 Rubrik: |
|
 |
Varför inte tre-betta pre-flop här? UTG behöver ju inte vara så stark som ni tror. Att sätta en UTG-raise på AK eller bättre är nog att ge honom lite väl tight image. Det är ju många som har börjat använda UTG som nya knappen eftersom så många ger så stor respekt för just den platsen. Nu har vi inte så mkt info men med tanke på den stacken som han har bör han höja ett gäng gånger varje runda för att sätta press på er andra. Helst då han höjer upp till 4xbb, normalt för en stor stack här borde vara 2.5-3xbb.
Jag skulle nog luta åt att 3-betta här. Dels för att sätta dit honom och ta potten om han höjer på två random (eller svag hand). Men också för att om han då trycker tillbaka så bör han ju ha en bra hand. Då kan vi nog ta fram att sätta honom på AK+.
Men vi kör på synen och får en monsterträff som heter duga. Här hoppas vi ju att han har just AK som ni satte honom på eftersom vi då antagligen kommer att få riktigt bra betalt. Har han AA så kommer vi antagligen att gå bust här eftersom vi inte kommer från handen då vi började med 30xbb (och har nu kvar lite mindre) och en sån här träff. Alltså gäller det att mjölka honom så mycket vi kan.
Han lead på floppen är lite svag med endast 3.2k i en pott på 7.6k. Det är knappt halv pott. Om han hade AA skulle han nog ha checkat till dig och hoppats på att du hade ett hyfsat starkt A eller gett dig chansen att få en bättre träff på turn. Detta svaga bet lutar åt att han antingen inte har något ess, kanske en medel-pocketpar, eller en starkare hand som han vill mjölka lite.
I detta läget hade jag valt att syna eftersom det är bättre ju mer pengar som går in i potten. Förhopningsvis så försöker han med en till bet på turn och då kan vi höja eller syna beroende på kortet.
Turn ger inget mer än en långsökt färgdrag. I detta läget är det 20.6k i potten och då du mini-raisade på floppen är nog det bästa att trycka in det. Har han något så finns chansen att han synar, är han tom lär han inte syna river-bet heller. I värsta fall så har han KQ i klöver och får ett gratis kort till både färgdrag och stegdrag. Har han den handen lär han iofs syna dina sista 15k, vilket vi inte har något emot. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Sön Feb 08, 2009 16:06 Rubrik: |
|
 |
| Lobtec skrev: | Varför inte tre-betta pre-flop här? UTG behöver ju inte vara så stark som ni tror. Att sätta en UTG-raise på AK eller bättre är nog att ge honom lite väl tight image. Det är ju många som har börjat använda UTG som nya knappen eftersom så många ger så stor respekt för just den platsen. Nu har vi inte så mkt info men med tanke på den stacken som han har bör han höja ett gäng gånger varje runda för att sätta press på er andra. Helst då han höjer upp till 4xbb, normalt för en stor stack här borde vara 2.5-3xbb.
Jag skulle nog luta åt att 3-betta här. Dels för att sätta dit honom och ta potten om han höjer på två random (eller svag hand). Men också för att om han då trycker tillbaka så bör han ju ha en bra hand. Då kan vi nog ta fram att sätta honom på AK+.
Men vi kör på synen och får en monsterträff som heter duga. Här hoppas vi ju att han har just AK som ni satte honom på eftersom vi då antagligen kommer att få riktigt bra betalt. Har han AA så kommer vi antagligen att gå bust här eftersom vi inte kommer från handen då vi började med 30xbb (och har nu kvar lite mindre) och en sån här träff. Alltså gäller det att mjölka honom så mycket vi kan.
Han lead på floppen är lite svag med endast 3.2k i en pott på 7.6k. Det är knappt halv pott. Om han hade AA skulle han nog ha checkat till dig och hoppats på att du hade ett hyfsat starkt A eller gett dig chansen att få en bättre träff på turn. Detta svaga bet lutar åt att han antingen inte har något ess, kanske en medel-pocketpar, eller en starkare hand som han vill mjölka lite.
I detta läget hade jag valt att syna eftersom det är bättre ju mer pengar som går in i potten. Förhopningsvis så försöker han med en till bet på turn och då kan vi höja eller syna beroende på kortet.
Turn ger inget mer än en långsökt färgdrag. I detta läget är det 20.6k i potten och då du mini-raisade på floppen är nog det bästa att trycka in det. Har han något så finns chansen att han synar, är han tom lär han inte syna river-bet heller. I värsta fall så har han KQ i klöver och får ett gratis kort till både färgdrag och stegdrag. Har han den handen lär han iofs syna dina sista 15k, vilket vi inte har något emot. |
Tack för ett riktigt givande inlägg, först och främst Lobtec! Varför jag inte tre-bettade eller iallafall bettade preflop är en bra fråga och mitt normala spel här är att höja till ca 9000 i sånna situationer. Nu fick jag en monsterträff på floppen vilket gjorde synen preflop till min fördel. Turnen ansåg jag som perfekt och ska jag vara ärlig så tänkte jag inte ens på att färgdraget fanns ute. Det jag gjorde här var att betta 8000 och Lars synade...
** Dealing the turn: 2k
larsrogstad checked
qrtqwerty bet - 8000.00
larsrogstad called - 8000.00
På rivern kom 10k vilket öppnade för både stege och färg för mr Lars. Han ställde mig även allin utan att tänka speciellt länge, skulle han gjort det med AK? AK i klöver kanske? Kan vi folda med bara drygt 7K marker kvar?
** Dealing the river: 10k
larsrogstad bet - 18200.00
qrtqwerty ?? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Lobtec Moderator

|
Skrivet: Sön Feb 08, 2009 16:50 Rubrik: |
|
 |
Det är ju detta som är problemet om du bettar lågt. Du ger honom odds för i stort sett allt. Din bet på 8000 i 20.6k pott ser inte rätt ut från något håll. Antingen så ser han det som en svaghet i och med att du sparar 7k bakom eller en definition på en stark hand. Jag gillar inte att spara mindre än 10xbb bakom vid en bet eftersom det ger mig problem vid nästa bet exempelvis. Han får här 3.5/1 på pengarna att syna och jag tror att han räknar med att vinna dina sista pengar också vilket ger honom odds för väldigt mycket händer.
Om han satte dig på en svag hand är ju hans bet på river väldigt bra, helst när det värsta kortet för dig kom. Här är det din read som spelar in. All-in på turn så hade du inte haft problemet. Jag kan tänka mig utgången i och med att du vann  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Sön Feb 08, 2009 17:07 Rubrik: |
|
 |
| Lobtec skrev: | Det är ju detta som är problemet om du bettar lågt. Du ger honom odds för i stort sett allt. Din bet på 8000 i 20.6k pott ser inte rätt ut från något håll. Antingen så ser han det som en svaghet i och med att du sparar 7k bakom eller en definition på en stark hand. Jag gillar inte att spara mindre än 10xbb bakom vid en bet eftersom det ger mig problem vid nästa bet exempelvis. Han får här 3.5/1 på pengarna att syna och jag tror att han räknar med att vinna dina sista pengar också vilket ger honom odds för väldigt mycket händer.
Om han satte dig på en svag hand är ju hans bet på river väldigt bra, helst när det värsta kortet för dig kom. Här är det din read som spelar in. All-in på turn så hade du inte haft problemet. Jag kan tänka mig utgången i och med att du vann  |
Ja anledningen till att jag tog upp denna hand var att jag spelade den fel från början, men genom att jag hade lite tur i och med att han träffade en fin hand, så fick jag maximalt betalt. Nu synade jag allin och han visade upp A10 för tvåpar och jag gick upp i ledning med över 30K mer än 2an.
Tack för era fina ideer till hur jag skulle/kunde ha spelat handen . |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Sön Feb 08, 2009 21:43 Rubrik: |
|
 |
| Ajajaj, redan ute ur den ena turneringen. Åkte som 78a av 92 med AJ - AK mot självaste Lobtec (hoppas du tar hem "sidoeventet")! Men jag lever fortfarande i den viktigare turneringen för rankingen. Ligger där 25a med 83 st kvar. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Sön Feb 08, 2009 21:53 Rubrik: |
|
 |
| Nej!!! Åkte redan nu. Så tråkigt! |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Sön Feb 08, 2009 23:14 Rubrik: |
|
 |
| Ska jag sammanfatta dagens spel i SP Mania så måste jag säga att det var längesen jag spelade såhär dåligt - jag synade stegdrag, färgdrag åt höger och vänster och träffade dessutom aldrig något på dessa drag. Aja bättre lycka nästa gång... får man hoppas |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Tis Feb 10, 2009 18:35 Rubrik: |
|
 |
| Ingen poker idag eller igår. Satsar istället på att spela och prestera bra på SP mania turneringarna, där det finns ett bättre värde än att lira "vanliga" turneringar. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tis Feb 10, 2009 22:38 Rubrik: |
|
 |
JJ-handen...
3-bet pf är väldigt standard. Hans HD borde vara alla par, KQ+ och AT+.
Det har väl inte sagts rätt ut men det antyddes att 3bet/fold to push var en bra linje; håller inte med pga stackdjup. 3bet/syn är nog rätt linje; han ställer förmodligen med iaf AQ+ och TT+, kanske även 99 vilket gör 3bet/fold fel till det priset. Fortfarande fel om du tar bort AQ och 99.
Gillar inte minraise på floppen. Gör en riktig höjning eller bara syna. Gillar höjning här eftersom du ändå inte kommer få ut något mer av pocketpar < A.
Turn: spelar nog ingen större roll vad du gör (alltså betar som du gjorde eller ställer, checka kan du naturligtvis inte göra). Hans hand är ganska face-up som antingen Ax, vilket han inte kommer släppa, eller något dumt hålpipedrag han inte orkade släppa för en minraise på floppen, men som han inte kan fortsätta med nu. Visst, han kan ha KQ i klöver men det är sån liten del av hans range att det inte är värt att få allt för mycket huvudvärk över.
River: enkel och snabb syn. Det finns betydligt fler kombos som passar in på hur han spelat som du slår än inte. Har han bakdörrsklöver/KQ är han dålig och gg poker. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Tis Feb 10, 2009 23:19 Rubrik: |
|
 |
| 98suited skrev: |
Det har väl inte sagts rätt ut men det antyddes att 3bet/fold to push var en bra linje; håller inte med pga stackdjup. 3bet/syn är nog rätt linje; han ställer förmodligen med iaf AQ+ och TT+, kanske även 99 vilket gör 3bet/fold fel till det priset. Fortfarande fel om du tar bort AQ och 99.
Gillar inte minraise på floppen. Gör en riktig höjning eller bara syna. Gillar höjning här eftersom du ändå inte kommer få ut något mer av pocketpar < A.
Turn: spelar nog ingen större roll vad du gör (alltså betar som du gjorde eller ställer, checka kan du naturligtvis inte göra). Hans hand är ganska face-up som antingen Ax, vilket han inte kommer släppa, eller något dumt hålpipedrag han inte orkade släppa för en minraise på floppen, men som han inte kan fortsätta med nu. Visst, han kan ha KQ i klöver men det är sån liten del av hans range att det inte är värt att få allt för mycket huvudvärk över.
River: enkel och snabb syn. Det finns betydligt fler kombos som passar in på hur han spelat som du slår än inte. Har han bakdörrsklöver/KQ är han dålig och gg poker. |
Tack för dina synpunkter, konstruktiv kritik gör mig till en bättre pokerspelare!
MVH QrtQwerty |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|