| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
limpan73
|
Skrivet: Ons Feb 04, 2009 23:10 Rubrik: Dagbok - limpan73 |
|
 |
Tjenare alla pokerdiggare!
Tänkte börja skriva lite för att, om inget annat, skrapa ihop lite poäng till ligorna. Kan ju också fungara som en liten ventil då man åkt på en svårsmält käftsmäll t ex! Förresten så åkte jag just på en sådan i No-limit onsdagsturren på Everest.
Blindsen var 150/300, vi var 30 kvar av 45 startande och jag satt på 3000 och hade pyntat smallblind. Alla lade sig fram till mig jag hittar A 5 off och bestämmer mig för att höja till 900. Grabben bredvid har ca 5500 och synar. Floppen visar typ A 9 2 och jag betar 1000 i potten på 1800 varpå han ställer mig all-in. Jag synar så klart och han visar Q 9. Självklart faller det en dam på rivern och jag är ute...
Det finns klart ett antal sätt att spela den här handen, i det här läget och med dessa förutsättningar. Kanske skulle jag lagt mig direkt, gått all-in innan floppen eller kanske rent av gått all-in efter floppen? Förmodligen hade jag ju vunnit potten i det två sistnämda fallen.
Ja ja, den här niten var kanske inte så svårsmält men ändå. Tacksam för funderingar......
Senast ändrad av limpan73, Ons Feb 04, 2009 23:29, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
|
L8nite4tune

|
Skrivet: Ons Feb 04, 2009 23:25 Rubrik: |
|
 |
Välkommen i gänget som postar här. Det är ett bra sätt att skaffa sig en edge i månadssammanräkningarna om inte annat.
Din hand slänger jag 8 av 10 ggr. Men så finns ju de där lägena där man känner på sig att det funkar med en höjning... Träffar man sedan A på floppen så är det ju nice!
Men i många fall är en skithand ändå en skithand ända till slutet och det var väl det som drabbade dig ikväll. [Iofs var hans hand ännu mer skit] Det är bara att ladda om bössan och ta tillbaka nästa gång! _________________ //M8 L8 (eller Motta Lotta som det låter på svenska)
"Did you ever stop to think, and forget to start again?" A. A. Millne |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Ons Feb 04, 2009 23:56 Rubrik: |
|
 |
Men samtidigt med facit i hand..så gjorde du ju rätt.
Låt oss fundera, hade du gått all in...hade du fått syn av starka ess, samt kanske KQ..och de flesta par. Med all sannolikhet hade du fått hans 300 marker, definitivt med en hand som Q9...ren idioti att försöka försvara den. Summa sumarum, hade du pushat så hade du helt klart ett +EV.
Som handen spelades så var ditt +EV (alltså förväntat värde) ännu större, faktiskt svårt att få in pengarna i ett bättre läge, även senare i turren...oftast så blir det typ AK mot QQ. Det är med andra ord sådana här lägen man letar efter, däremot hela spelet med ett svagt ess kan ifråga sättas...men inte i den här handen, du spelade helt korrekt!
Sedan att du blir utdragen, well that's poker.
//Macess (Trevligt med nya skribenter förresten, välkommen) _________________ Finns även på facebook:
http://www.facebook.com/Macess |
|
| Till överst på sidan |
|
|
couchboy
|
Skrivet: Tor Feb 05, 2009 00:00 Rubrik: |
|
 |
På ett bord med 5-6 pers tycker jag ess,5 är en all-in hand iaf med dom blindsen och om det är Ante.Om det inte är ante så tycker jag du ska vänta lite och slänga den handen.Nu är jag ganska tight när jag spelar iofs.Beror ju lite på vilken position du har.Faller det på dig å du bara har en eller max två att agera kan ju all-in med ess,5 vara ett bra move.Men är för svag hand att höja till när du i stort sett blir pot commited med den stacken å dom blindsen.Så tycker du ska vänta på bättre kort om du nu inte satt i en bra position.satt du i bra position så tycker jag all-in gäller.
Det var min röriga åsikt
PS: välkommen hit förresten!!!DS |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Lobtec Moderator

|
Skrivet: Tor Feb 05, 2009 01:51 Rubrik: |
|
 |
Välkommen till forumet och spelapoker.se! Hoppas att du kommer få trevligt och att du (och ni andra) postar för fler orsaker än att bara samla poäng
En liten kommentar när det gäller handen. I det läget är det ett utmärkt tillfälle att trycka all-in för att plocka upp blindsen. Du har ju bara 10xbb och försätter dig i en ganska knepig situation. Om vi bortser från facit. Vad gör du de gångerna du inte floppar ett ess? Då ligger det 1800 i potten och du har 2100. Du är då nere i ett M (för er som läst harrington) på 4 eller 7xbb. Detta är farligt nära dödszonen då du knappt kan räkna med att komma tillbaka i matchen (ja, det går men det är hyfsat sällan man fixar det).
Jag tror nog att man skulle kunna tänka sig en fold i vissa lägen. Beror ju lite på han som sitter på bb också. Men gör man det måste man veta att man ska ställa in degen efter max någon runda. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
limpan73
|
Skrivet: Tor Feb 05, 2009 22:36 Rubrik: |
|
 |
Tack för välkomnandet, tyckandet och tänkandet Och stort grattis till segern couch!
Att höja till 900 med endast 3000 i marker var ju inte direkt genomtänkt. Tyvärr gör jag allt som oftast förhastade saker som jag sedan ångrar vid närmare eftertanke. Som sagt, vad gör man om man inte träffar floppen? Går all-in och hoppas att fi också är blank eller checkar och låter han beta hem potten? Nä, all-in eller fold är dom enda vettiga spelen.
Nog om den handen. Nya tag på söndag! Lite bättre skärpa och medgräs önskas då... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
limpan73
|
Skrivet: Mån Feb 09, 2009 19:30 Rubrik: |
|
 |
Ja, nog var skärpan lite bättre i igår än i onsdags. Men det kan ju kvitta när fru Fortuna inte var på min sida..
Jag spelade båda Bwin-turrarna (+ en annan forumturre där det snabbt blev respass). I den mindre "riktiga" sjönk markerna sakta men säkert. När jag hade ca 2000 kvar och blindsen var 150/300 gick jag all-in med JJ och fick syn av AQ. Floppen föll K J 4! Kanon eller hur!? Turn 10, river blank.. BUST!
I den andra gick det till en början bättre och jag roffade snabbt åt mig några hundra efter bra händer och bra träffar. Markerna sinade dock sedan när korten uteblev. Men en generös snubbe i BB synade min all-in (3000) från knappen när blidsen var 200/400 med 3 6 suited. Min A9 höll och jag dubblade upp.
Sedan kom handen som kunde gjort att jag på riktigt hade kunnat börja fajtas om en framskjuten placering. Hade knappt 5000 efter att ha pyntat 800 i BB. Två stycken ställer framför mig, den förste med ca 3500 och den andra med runt 7000. Jag synar, djärv som jag är.... De visar AJ och QQ. Hyfsat läge att hamna en bra bit över average, tänker jag (mitt dumma fån). Bordet visar varken damer eller kungar, som skulle kunna ge fi triss eller stege, efter turn. Men där ligger tre kort i en färg som jag inte har. Och tro det eller ej så ger rivern spelaren med QQ just färgen. BUST no 2!
Bara bryta ihop och ta nya tag (igen)! |
|
| Till överst på sidan |
|
|
L8nite4tune

|
Skrivet: Mån Feb 09, 2009 21:30 Rubrik: |
|
 |
| limpan73 skrev: | | Men en generös snubbe i BB synade min all-in (3000) från knappen när blidsen var 200/400 med 3 6 suited. Min A9 höll och jag dubblade upp. |
Det är inte ofta man får beröm så jag får väl passa på att njuta! Jo, visst var det generöst. Jag spelade 4 turneringar samtidigt och i rusningen så missade jag att du höjt . Jag trodde jag callade BB. Jag hade en del marker kvar efter donationen och slutade faktiskt ITM tillslut.
//Välgöraren _________________ //M8 L8 (eller Motta Lotta som det låter på svenska)
"Did you ever stop to think, and forget to start again?" A. A. Millne |
|
| Till överst på sidan |
|
|
limpan73
|
Skrivet: Mån Feb 09, 2009 22:08 Rubrik: |
|
 |
Jag tackar och bockar för donationen, L8nite4tune! Fast det hade nog behövts ett par till för att jag skulle ta mig till pengarna  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
limpan73
|
Skrivet: Mån Feb 09, 2009 22:34 Rubrik: |
|
 |
Provade nyss lyckan på Mansion Pokers $6000 GP freezeout. Såg en vid mitt bord som gick all-in med AA i början av turneringen. Han fick syn av 88 och dubblade upp. Så när jag fick AA provade jag samma taktik, vilket jag inte brukar göra. Och visst, synad blev jag! Människan sitter med AK suited och sätter färgen på rivern..... Jag kollade upp vad oddsen är preflop.....typ 13 mot 87!!
Enough said! |
|
| Till överst på sidan |
|
|
limpan73
|
Skrivet: Tor Feb 12, 2009 21:20 Rubrik: |
|
 |
| Onsdags turren på Vulcan Poker blev inte riktigt vad jag hoppats på. Fick inga kort att jobba med och hade dessutom taskig tajming när jag väl bestämde mig för att spela en hand. Åkte ut på 20:e plats...... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
limpan73
|
Skrivet: Mån Feb 16, 2009 13:02 Rubrik: |
|
 |
Spelar just nu utan tålamod och självförtroende. Innan jag satte in pengar på samtliga ställen för att kunna deltaga i alla Mania och onsdagsturrar spelade jag tre stycken Maniaturrar där jag redan hade pengar. Det resulterade i tre topp 5 placeringar och ett antal $100 plus i kassan. Då var det så klart roligt att lira poker!
Men sedan jag bestämde mig för att satsa ordentligt på listorna så har det gått troll i spelet. En ynka pengaplacering på de senaste turneringarna. Och det var den där ca 50% kom i pengarna (minns inte riktigt var det var). Även i de övriga turneringar som jag spelat har det blivit respass innan pengarna. Tungt!
Igår spelade jag två turneringar samtidigt, SP Mania på Betsson och $6000 GP Freezeout på Titan. Ett par blindsperioder (kan ha varit 60/120) in i Titanturren hittar jag AK i sen position. Min stack har då sjunkit till knappa 1300. En spelare i tidig position som har ungefär lika mycket marker höjer till 360 varpå jag ställer och han synar. Han visar AJ! Floppen kommer K 5 4.... turn 10....... river Q! Hepp!
I Betsson turneringen hittar jag KK rätt tidigt (blinds 50/100 tror jag och marker 2800). En spelare i tidig position höjer till 250. Jag återhöjer till 750 och han synar. Floppen faller något i stil med A 8 4. Kul att det kommer ett ess, tänker jag. Han betar ut 250 och jag vet inte riktigt vad att göra. Bestämmer mig för att syna. På turn kommer det ytterligare ett lågt kort varpå han ställer och jag måste vika. Åker lite senare när jag springer in i AK med ett dåligt ess...
Jag skulle vilja veta hur ni andra skulle spelat KK i ovanstående läge? Skulle ni representerat esset och återhöjt efter floppen? Det hade ju varit det enda sättet att få reda på om fi verkligen satt på esset. Å andra sidan hade jag inte haft mycket marker kvar efter ett sådant spel.... Kunde jag ha synat när han ställer? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
mikeboy99
|
Skrivet: Mån Feb 16, 2009 14:24 Rubrik: |
|
 |
| limpan73 skrev: | Spelar just nu utan tålamod och självförtroende. Innan jag satte in pengar på samtliga ställen för att kunna deltaga i alla Mania och onsdagsturrar spelade jag tre stycken Maniaturrar där jag redan hade pengar. Det resulterade i tre topp 5 placeringar och ett antal $100 plus i kassan. Då var det så klart roligt att lira poker!
Men sedan jag bestämde mig för att satsa ordentligt på listorna så har det gått troll i spelet. En ynka pengaplacering på de senaste turneringarna. Och det var den där ca 50% kom i pengarna (minns inte riktigt var det var). Även i de övriga turneringar som jag spelat har det blivit respass innan pengarna. Tungt!
Igår spelade jag två turneringar samtidigt, SP Mania på Betsson och $6000 GP Freezeout på Titan. Ett par blindsperioder (kan ha varit 60/120) in i Titanturren hittar jag AK i sen position. Min stack har då sjunkit till knappa 1300. En spelare i tidig position som har ungefär lika mycket marker höjer till 360 varpå jag ställer och han synar. Han visar AJ! Floppen kommer K 5 4.... turn 10....... river Q! Hepp!
I Betsson turneringen hittar jag KK rätt tidigt (blinds 50/100 tror jag och marker 2800). En spelare i tidig position höjer till 250. Jag återhöjer till 750 och han synar. Floppen faller något i stil med A 8 4. Kul att det kommer ett ess, tänker jag. Han betar ut 250 och jag vet inte riktigt vad att göra. Bestämmer mig för att syna. På turn kommer det ytterligare ett lågt kort varpå han ställer och jag måste vika. Åker lite senare när jag springer in i AK med ett dåligt ess...
Jag skulle vilja veta hur ni andra skulle spelat KK i ovanstående läge? Skulle ni representerat esset och återhöjt efter floppen? Det hade ju varit det enda sättet att få reda på om fi verkligen satt på esset. Å andra sidan hade jag inte haft mycket marker kvar efter ett sådant spel.... Kunde jag ha synat när han ställer? |
Svårt läge du hamnar i. Aldrig kul med ett A på floppen när man har K K. Men i ditt läge när du har 28 BB och 1 750 i potten så hade jag nog ställt. Om han har ett A varför bara beta ut 250 i en 1750 pott. Han kanske också blev rädd för esset. Han kan ha höjt med alla pockets upp till Q Q eller A K så jag hade hade nog ställt med tanke på hans lilla satsning på floppen. Sen är det ju bara att hoppas att han inte har ett ess. Även om han har ett A så har du ju i alla fall 2 outs. Men oavsett vilket så hade jag ställt.
Mike |
|
| Till överst på sidan |
|
|
QrtQwerty
|
Skrivet: Mån Feb 16, 2009 14:30 Rubrik: |
|
 |
| limpan73 skrev: |
I Betsson turneringen hittar jag KK rätt tidigt (blinds 50/100 tror jag och marker 2800). En spelare i tidig position höjer till 250. Jag återhöjer till 750 och han synar. Floppen faller något i stil med A 8 4. Kul att det kommer ett ess, tänker jag. Han betar ut 250 och jag vet inte riktigt vad att göra. Bestämmer mig för att syna. På turn kommer det ytterligare ett lågt kort varpå han ställer och jag måste vika. |
Att syna med KK här på floppen är det enda du INTE ska göra, antingen foldar du eller så betar du ca 1K för att symbolisera AK och samtidigt få info om han sitter med A.
/QrtQwerty |
|
| Till överst på sidan |
|
|
limpan73
|
Skrivet: Mån Feb 16, 2009 15:56 Rubrik: |
|
 |
| QrtQwerty skrev: | Att syna med KK här på floppen är det enda du INTE ska göra, antingen foldar du eller så betar du ca 1K för att symbolisera AK och samtidigt få info om han sitter med A.
/QrtQwerty |
Ja, synen var ingen höjdare. Antar att mitt stukade självförtroende spökade.
Med en sådan återhöjning som du föreslår så hade jag ju faktiskt haft 10BB kvar om han hade ställt och jag lagt mig. Verkar vettigt!
| mikeboy99 skrev: | | Om han har ett A varför bara beta ut 250 i en 1750 pott. Han kanske också blev rädd för esset. Han kan ha höjt med alla pockets upp till Q Q eller A K så jag hade hade nog ställt med tanke på hans lilla satsning på floppen./mikeboy99 |
Antagligen så hade han inget ess så en återhöjning hade nog givit mig potten. Så här i efterhand verkar det så självklart. Men men.....alltid lätt att vara efterklok... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|