| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
cmbellman

|
Skrivet: Lör Aug 23, 2008 22:35 Rubrik: CG |
|
 |
Hur ska man spela CG
Hur länge ska man sitta vid samma bord?
När ska man gå från bordet?
Jag har problem med att jag offtast tappar ibörjan sedan vinner jag tillbaka och ofta dubblar jag min insats för att sedan torska allt
Finns det några bra riktlinjer för hur stor stack man ska ha vid ett cg bord? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Lör Aug 23, 2008 22:51 Rubrik: |
|
 |
Rent generellt bör du ha fullt inköp, d.v.s. 100 BB - eller 200 BB, som på SvS och vissa sajter.
I övrigt finns väl inga generella regler; går det dåligt kan det ju vara skönt att lämna bordet, särskilt om motståndet verkar besvärligt, eller om du blivit badbeatad.
Viktigast är väl dock att ha en BR som är tillräcklig; typ 20 inköp om man spelar NL. Och att man sedan spelar på en nivå som känns bekväm. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
cmbellman

|
Skrivet: Lör Aug 23, 2008 22:55 Rubrik: |
|
 |
| Nu har jag kört 5-6 spelare 0,10/0,20 där fullt inköp är $20. Det jag undrar är när jag har samlat ihop till $40 dvs 2gånger fullt inköp. Bör man då lämna och byta bord? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Sön Aug 24, 2008 01:16 Rubrik: |
|
 |
Nej, det är i sig ingen anledning till att byta bord. Om du själv däremot inte respekterar vinsterna, och därför kastar pengarna omkring dig, är en annan sak. I så fall bör du byta bord naturligtvis.
Det lär dock finnas rekommendationer att byta bord om/när man lyckats tredubbla inköpet, då det på något sätt skulle vara ofördelaktigt att fortsätta med så mycket i stacken. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Sön Aug 24, 2008 09:10 Rubrik: |
|
 |
Precis som orange säger bör du alltid sitta med fullt inköp för att kunna maximera dina vinster. Jag brukar alltid fylla upp efter att jag haft blindsen och lagt mig dvs har 1,5bbs under inköp.
Du bör stanna vid ett bord så länge det är bra helt enkelt. Har du en eller två dåliga spelare och resten ok kan det vara nog skäl. Det beror också en del på positionerna runt bordet. Sitter du till höger om en fisk och har bra spelare till vänster om fisken som ofta isoleringshöjer mot honom är det nog dags att hitta något annat. Det ideala är ju att ha en eller flera fiskar till höger om sig och vektighta spelare till vänster.
Huruvida man ska lämna bordet när man har 2-3 inköp beror ju helt på vad de andra har för stackar. Om alla andra bara har ett inköp spelar det ju ingen roll om du har 10 eftersom effektivt stackdjup i varje hand ändå blir 1 inköp (de kan ju inte vinna mer av dig än de har själva).
Om någon annan också samlar på sig 2-3 inköp bör du nog lämna bordet om du inte är bekväm med att spela djupt. Det är dock att rekommendera att bli bra på eftersom de flesta är värdelösa på det och stackar av 2-300bbs med alldeles för svaga händer.
Senast ändrad av 98suited, Mån Aug 25, 2008 15:22, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
|
cmbellman

|
Skrivet: Mån Aug 25, 2008 10:53 Rubrik: |
|
 |
| En fundering till, Om jag har höjt 4BB innan flopp med Ex KQ och inte träffar något på floppen. Nu talar jag först och bettar givetvis igen för att se stark ut. En lös spelare synar även nu. Vad gör jag? ska jag vika efter turn och bara checka eller ska jag fortsätta min bluff?? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Mån Aug 25, 2008 11:41 Rubrik: |
|
 |
Svårt att säga generellt, men det beror en hel del på vad som kom på floppen, vad som kom på turn och givetvis också på motståndaren.
Floppar som A27, Q59, 334 dvs torra floppar är alltid bra att c-beta eftersom det är svårt för motståndaren att ha träffat. Särskilt A-höga floppar spelar de flesta i enighet med sin hand dvs fortsätter inte utan ett A. Floppar som tex 8910 med FD skulle jag inte beta in i tom. Om jag höjer med tex KQs och floppen kommer AJx eller A10x med eller utan ett kort i min färg och jag sitter i position checkar jag gärna bakom eftersom det är stor chans att motståndaren antingen träffat eller har nån form av drag och jag vill inte bli borthöjd från min hålpipa + eventuella bakdörrsfärgdrag.
När det kommer till att skjuta igen på turn kan man nog säga att oftast är det ingen bra idé. Visst, vissa synar med ingenting på floppen för att sedan försöka sno potten på turn, men för det mesta kan man nog säga att en syn av c-betet betyder att de har träffat nånting och förmodligen inte tänker släppa det i första taget. Det är definitivt så att om du skulle välja mellan att alltid skjuta igen på turn mot att aldrig göra det, skulle det senare vara att föredra.
Men, säg att du höjer med xx, får syn av en löspassiv spelare och floppen kommer 334. Du c-betar och han synar. Om turn kommer J, Q, K eller A (särskilt A el K) är det i många fall värt att skjuta igen eftersom det kommer vara skrämselkort för många av hans händer (detta gäller dock så klart inte mot totala synstationer som bara ser till sin hand). Kommer det å andra sidan tex en 8 är det förmodligen bäst att att checkfolda/checka bakom eftersom du ändå inte kommer få credit för ett överpar. Kan väl också vara värt att nämna att om du skulle få syn även på turn trots skrämselkortet kan du i 99 fall av 100 genast slå ifrån dig tankar om att skjuta resten på river, om du gillar pengar iaf.
Men som sagt, i det flesta fall är det ingen skam i att lägga sig. Om de synar för mycket, vilket de flesta gör, ska man så klart inte försöka få dem att lägga sig. Deras svaghet är ju att de synar för mycket; inte bluffa; värdebeta! Att spela solid pre-flop poker, att bli bra på att hitta situationer där man ska värdebeta post-flop och när man ska och inte ska c-beta är imo det allra viktigaste på microlimit, och givetvis att inte begå samma misstag som fiskarna och jaga till fel odds. Och INTE bluffa (annat än c-betar). Det sista gäller givetvis generellt; hittar du någon total fit or fold-kille så är det givetvis +EV att alltid beta in i honom (men hur många sådana finns det på våra nivåer )?
Efter att man blir bra på ovanstående kan man börja försöka hitta ytterligare situationer där man kan få värde. Tex genom att spela fler händer pf eller 3-beta/squeeza med annat än premiumhänder eller hitta bra situationer att floata/checkraisa c-bets etc. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Mån Aug 25, 2008 18:31 Rubrik: |
|
 |
[quote="cmbellman"]En fundering till, Om jag har höjt 4BB innan flopp med Ex KQ och inte träffar något på floppen. Nu talar jag först och bettar givetvis igen för att se stark ut. En lös spelare synar även nu. Vad gör jag? ska jag vika efter turn och bara checka eller ska jag fortsätta min bluff??[/quote]
Att fortsätta bluffen om du inte heller träffar något på turn vore ett direkt olämpligt spel, som jag ser det. Oavsett om det är en låg flopp i regnbågefärg, eller om floppen innehåller ett eller flera höga kort. Synar motspelaren, så har han antingen ett bra pocket par, eller träffat något bra på floppen, kanske rent av ett set.
Det här är en typ av spel som utmärker många halvdana spelare jag mött; de börjar bluffa - och fortsätter trots att jag synat (gärna med mitt floppade set) - ända ned till river..
Jag ser det heller inte som någon självklarhet att bluffa på floppen bara för att du höjt preflop och vill "se stark ut". Man bör göra det då och då, dock. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Mån Aug 25, 2008 19:12 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | | Att fortsätta bluffen om du inte heller träffar något på turn vore ett direkt olämpligt spel, som jag ser det. Oavsett om det är en låg flopp i regnbågefärg, eller om floppen innehåller ett eller flera höga kort. Synar motspelaren, så har han antingen ett bra pocket par, eller träffat något bra på floppen, kanske rent av ett set. |
Ja oftast är det bäst att ge upp på turn, men att generellt kalla det för ett direkt olämpligt spel oavsett bräda (och/eller motståndare) är inget vidare råd. Att bara fortsätta skjuta i blindo utan någon read på motståndaren vore ett olämpligt spel, men vet man om att denne tex är lite vektight vore det direkt tjänstefel att inte bluffa ett skrämselkort.
| orange skrev: | | Det här är en typ av spel som utmärker många halvdana spelare jag mött; de börjar bluffa - och fortsätter trots att jag synat (gärna med mitt floppade set) - ända ned till river.. |
Lol, raisy daisy nånstans?
| orange skrev: | | Jag ser det heller inte som någon självklarhet att bluffa på floppen bara för att du höjt preflop och vill "se stark ut". Man bör göra det då och då, dock. |
Default är att c-beta, punkt slut. De flesta gångerna får du potten med ett c-bet, det är en otroligt bra kassako helt enkelt och det man bara ska göra då och då är att checka och ge upp direkt. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tis Aug 26, 2008 00:35 Rubrik: |
|
 |
Nej, jag menade inte att jag bara synar ned till river, om jag floppat ett set..även om min meningsbyggnad kanske var lite diffus.. :)
Intressant det där om att det är "default" att c-betta på floppen, kan nog vara riktigt. Dock kanske man bör lägga in en liten reservation; det beror på om du sitter med bara en motspelare förstås. Dessutom har jag en känsla av att det finns någon skillnad mellan fullringspelare och shorthanded-d:o i det avseendet. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tis Aug 26, 2008 06:59 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | Nej, jag menade inte att jag bara synar ned till river, om jag floppat ett set..även om min meningsbyggnad kanske var lite diffus.. |
Ok, såg lite kul ut
| orange skrev: | Intressant det där om att det är "default" att c-betta på floppen, kan nog vara riktigt. Dock kanske man bör lägga in en liten reservation; det beror på om du sitter med bara en motspelare förstås. Dessutom har jag en känsla av att det finns någon skillnad mellan fullringspelare och shorthanded-d i det avseendet. |
Det är helt riktigt att man inte ska c-beta in i fler spelare. Det är default mot en motståndare, men om två eller fler synar behöver jag särskilda skäl om jag ska kunna beta tom. Riktigt torra floppar á tex 224/259 funkar att c-beta mot två. Det är säkert skillnad mellan SH och FR, men antagligen bara för att HU-potter borde vara mer sällsynt i FR, åtminstonde på microlimit. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|