| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Lobtec Moderator

|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 09:06 Rubrik: Artikel: Misstag i Shorthanded No-Limit Hold'em av 98suited |
|
 |
Detta är en första av en serie artiklar runt Shorthanded No-Limit Hold'em som kommer att släppas av 98suited.
Denna del handlar om vad man ska tänka på när man ställs mot 3-betar med små pocketpar. Just små pocketpar kan vara väldigt luriga att spela och det finns mycket djup och fallgropar i detta problem.
Jag hoppas att ni läser artiklen och ger en kommentar på denna.
Vidare till artikeln "Misstag i Shorthanded No-Limit Hold'em" |
|
| Till överst på sidan |
|
|
cmbellman

|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 10:20 Rubrik: |
|
 |
| Intressant läsning. Jag om någon har mycket att lära. Jag börjar inse att girigheten är mitt största problem. Ser jag mycket pengar i potten så vill jag till varje pris vara med. Har jag då ett lågt pocket så kommer spel djävulen direkt. Är det någon mer som har samma problem? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Kartob
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 10:31 Rubrik: |
|
 |
| Utmärkt skrivet och kul läsning. Jag har en egen princip om hur jag öppnar med låga pp i turrar och den bygger mest på position och storleken på min stack relativt de som talar efter. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
cjs
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 10:51 Rubrik: |
|
 |
kul att läsa resonemanget man får sig en tankeställare. Jag tycker att ett lågt par är riktigt svårt att spela. Hur gör ni med 22 när ni är på knappen och en har bettat 3BB. _________________ CJS |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Kartob
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 10:55 Rubrik: |
|
 |
| CJS - jag släpper den om det inte finns väldigt god skäl för att gå med. Goda skäl för mig i det läget är att den som bettat 3ggr BB är väldigt loose spelare och att SB och BB är tighta spelare som inte går med annat än om "de har något". |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Zoegas
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 11:10 Rubrik: |
|
 |
Ska följa artikelserien med stort intresse - även om jag inte spelar CG. Dock spelar jag gärna SH - SNGs eller turrar. Om jag har position och övriga lagt sig skulle jag nog synat med 86 BB kvar i stacken - beror emellertid helt på hur han FI spelat tidigare. Fortsätningen skulle då bli intressant  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 11:18 Rubrik: |
|
 |
Jättekul att ni gillade artikeln, det kommer fler som sagt.
| cjs skrev: | | kul att läsa resonemanget man får sig en tankeställare. Jag tycker att ett lågt par är riktigt svårt att spela. Hur gör ni med 22 när ni är på knappen och en har bettat 3BB. |
Om vi förutsätter att vi båda har 100bbs är det ett perfekt läge att syna och försöka vinna en stor pott med ett set.
| Kartob skrev: | | CJS - jag släpper den om det inte finns väldigt god skäl för att gå med. Goda skäl för mig i det läget är att den som bettat 3ggr BB är väldigt loose spelare och att SB och BB är tighta spelare som inte går med annat än om "de har något". |
Det är bättre att tänka precis tvärtom här: goda skäl att syna vore om den som betat 3BBs är väldigt tight eftersom det då är troligt att han har något som han inte vill släppa i första taget; tighta spelare som sitter och väntar på AA/KK tycker inte om att behöva lägga dem på en 237-flopp. En lös spelare däremot, som kan ha lite vad som helst, har inga problem att ge upp sin missade hand efter att han c-betat och du höjt. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Kartob
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 11:23 Rubrik: |
|
 |
| Ok, tack för svar - man lär så länge man lever... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 11:34 Rubrik: |
|
 |
| Zoegas skrev: | Ska följa artikelserien med stort intresse - även om jag inte spelar CG. Dock spelar jag gärna SH - SNGs eller turrar. Om jag har position och övriga lagt sig skulle jag nog synat med 86 BB kvar i stacken - beror emellertid helt på hur han FI spelat tidigare. Fortsätningen skulle då bli intressant  |
Givetvis kan det finnas andra skäl att syna 3-beten, men om man ska göra det vill det till att man vet att det går att vinna potten även utan ett set.
Man bör veta en hel del om sin motståndare eftersom det kan bli väldigt kostsamt att försöka stjäla en 3-betad pott. Om vi synar blir potten 32bbs med 84 kvar att beta. Säg att floppen kommer 238. De allra flesta som 3-betar pre-flop kommer också att c-beta. Vi kan nog räkna med en bet på åtminstonde 20bbs på floppen och om vi då ska bluffhöja kommer vi att ha stoppat in långt mer än halva stacken för att få veta om vår hand står. Dessutom förvandlar vi vår hand till en bluff (ett koncept jag kommer att återkomma till) eftersom inget sämre kan syna.
Om vi istället bara synar de 20bbs på floppen har vi stoppat in 36bbs, men kanske ändå inte vet exakt vart vi står; vad gör vi om han betar turn också? Kan vi vara säkra på att han inte har AK? Summan av detta tycker jag gör det till ett lätt kast pre-flop. Det kommer alltid att finnas undantag, men jag försöker prata generellt eftersom det har störst relevans. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 20:52 Rubrik: |
|
 |
Mycket bra artikel! Jag brukar själv spela enligt den mallen på ett ungefär; 5-10%-regel. Men jag har inte gjort det så länge, kanske något år. Tidigare gjorde jag missen att förlita mig på pokerböcker, bl.a. Phil Gordon's, som har en mycket tightare små-pp-preflopstrategi.  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 21:13 Rubrik: |
|
 |
Vill bara framföra mitt tack för en mycket bra artikel...
Läser gärna fortsättningen också
//Macess _________________ Finns även på facebook:
http://www.facebook.com/Macess |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Kimble
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 22:46 Rubrik: |
|
 |
Jättebra artikel
Ser fram emot nästa |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Fre Mar 27, 2009 20:11 Rubrik: |
|
 |
Det är en bra artikel, som sagt. Men ibland undrar jag hur bra strategin är, att höja små pockets en 4 BB systematiskt, på micronivån.
Själva tanken bakom att höja ofta i NL SH, är väl främst, att man måste betala blindsen oftare, och följaktligen skall försöka få folk att folda. Det är klart, i fallet med 44 i given, är det ju bra om två- tre synar, och du får en 4 på floppen.
Men om lika många synar, och du missar floppen, hur agera då? Rent erfarenhetsmässigt, är det ofta svårt att få två-tre spelare att folda, bara man betar ut på en torr bräda. Så ofta checkar man, och någon annan har kanske något, betar halvpott eller mer, och man foldar.
Jag ifrågasätter, om denna strategi är så bra i längden på micro-SH-spel? Om man höjer, i syfte att få andra att folda, skall man göra det i tidig position- det har fisken (på SvS) lustigt nog mkt respekt för. Men höj INTE AA i tidig position, då risken är stor att alla foldar. Limpraisa i stället!
Jag har noterat, att man måste anpassa spelet; man kan inte gå efter gamla "vedertagna" mallar för SH, när det gäller micronivån. Man måste limpa/limpraisa betydligt fler händer, bland annat. Vad som är bäst för små pockets, vet jag inte. men jag har sett, att det kan bli ganska dyrt att höja dessa systematiskt, och synas av flera fiskar, aldrig träffa floppen på ett par timmar..
..bara lite allmänna tankegångar. Själv har jag bara spelat micro NL SH i drygt tre månader, dessförinnan micro-låglimit FR vinnande under ett par år. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Lör Mar 28, 2009 11:06 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | | Det är en bra artikel, som sagt. Men ibland undrar jag hur bra strategin är, att höja små pockets en 4 BB systematiskt, på micronivån. |
Även om det finns tillfällen då man måste frångå sitt standardspel tror jag att det är mest profitabelt att höja små PPs som tumregel. Det går säkert att spela små PPs mer passivt pf och ändå göra ett +EV-spel, jag tror bara inte att det är optimalt. Sedan handlar artikeln främst om misstaget (förutsatt icke-djupa stackar) att set-mina med små PPs i 3-betade potter.
| orange skrev: | | Själva tanken bakom att höja ofta i NL SH, är väl främst, att man måste betala blindsen oftare, och följaktligen skall försöka få folk att folda. Det är klart, i fallet med 44 i given, är det ju bra om två- tre synar, och du får en 4 på floppen. |
Ja, tanken är att höja ofta (i position) med en vid HD för att stjäla blinds. Man försöker inte nödvändigtvis att få folk att lägga sig när man sitter med små PPs (även om det inte är ett dåligt resultat att bara plocka upp blindsen).
| orange skrev: | | Men om lika många synar, och du missar floppen, hur agera då? Rent erfarenhetsmässigt, är det ofta svårt att få två-tre spelare att folda, bara man betar ut på en torr bräda. Så ofta checkar man, och någon annan har kanske något, betar halvpott eller mer, och man foldar. |
Om 2-3 synar och vi inte floppar set är det naturligtvis en check/fold, kan finnas bra tillfällen att c-beta mot 2 st, men knappast fler. Men du får inte 2-3 synare varje gång och får du det är det bara att gratulera; det låter som fantastiska bord och självklart vill vi se massor av floppar, helst i position, med dessa spelare. Vi föredrar höjda potter eftersom det är lättare att få någons hela stack då och jag skulle definitivt fortsätta att höja exempelvis 44 på ett sådant bord. Däremot skulle jag aldrig drömma om att försöka få en gäng synstationer att lägga sig när jag missar; värdet ligger ju i att de inte gärna lägger sig när vi har något och därmed enkelt får värde med våra bra händer.
| orange skrev: | | Jag ifrågasätter, om denna strategi är så bra i längden på micro-SH-spel? Om man höjer, i syfte att få andra att folda, skall man göra det i tidig position- det har fisken (på SvS) lustigt nog mkt respekt för. Men höj INTE AA i tidig position, då risken är stor att alla foldar. Limpraisa i stället! |
Det här tycker jag inte är särskilt genomtänkt och bra råd. Stjäla i tidig position, visst höj en 65s utg någon gång ibland om du tror att du måste variera ditt spel, men att generellt höja skräp ur position är bara fel. Jag skulle inte rekommendera att limpraisa, särskilt inte på svs 5max som jag upplever har en större andel passiva spelare (limpad flervägspott ur position med AA, jippi) och en större andel allmänt dåliga spelare som inte gör någon som helst skillnad på om du höjer från knappen eller utg. Om det trots allt finns observanta spelare vid bordet beror nog snarare bristen på action för dina utg-höjningar att du inte höjer nog med händer: (min standard utg-HD: 22+ KQ, AT+)
| orange skrev: | | Jag har noterat, att man måste anpassa spelet; man kan inte gå efter gamla "vedertagna" mallar för SH, när det gäller micronivån. Man måste limpa/limpraisa betydligt fler händer, bland annat. Vad som är bäst för små pockets, vet jag inte. men jag har sett, att det kan bli ganska dyrt att höja dessa systematiskt, och synas av flera fiskar, aldrig träffa floppen på ett par timmar.. |
Varför kan man inte det? Du skulle kunna argumentera detta över en 15p-uppsats om du vill , men du skulle ändå få svårt att övertyga mig om att fiskarna anpassar sitt spel efter hur du spelar på något annat sätt än att de börjar syna ännu fler pf-höjningar, vilket är mums. Det finns naturligtvis undantag, men jag pratar generellt.
Kul att du är tillbaka och diskuterar |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Sön Mar 29, 2009 01:54 Rubrik: |
|
 |
| Felpost. |
|