| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Lobtec Moderator

|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 15:18 Rubrik: Artikel: Att göra sin hand till en bluff av 98suited |
|
 |
98suited fick blodad tand av förra artiklen och här kommer direkt en efterföljare. Denna gången tar 98suited upp ett koncept som är mycket viktigt i poker men som många inte tänker på. De tillfällena spelaren gör ett spel där man reducerar sin hand till en bluff (vissa säger 72 i detta läget).
Vi tackar 98suited för dessa artiklar och vi kommer nog få se ett par till komma från honom. Är det någon annan som vill bidra med artiklar så är ni mycket välkomna! Allt är av intresse!
Skapa lite diskussion runt detta så att 98suited nu blir sugen på fortsättningen!
Att göra sin hand till en bluff |
|
| Till överst på sidan |
|
|
cjs
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 15:58 Rubrik: |
|
 |
Tack för artikeln återigen mycket läsvärd.
Även om man försöker att resonera kring sitt spel så märker man att när man får en sån här genomgång att det roliga med poker är att man hela tiden kan förbättra sitt spel och att man har mycket kvar att lära..... _________________ CJS |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Lobtec Moderator

|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 16:23 Rubrik: |
|
 |
| cjs skrev: | | Även om man försöker att resonera kring sitt spel så märker man att när man får en sån här genomgång att det roliga med poker är att man hela tiden kan förbättra sitt spel och att man har mycket kvar att lära..... |
Exakt. Plus att det är lättare att fokusera runt ett ämne när man har en sån här artikel som grund. Detta koncept kan ses i nästan varje avsnitt av tex High Stakes Poker och jag ser inte sällan diskussioner runt detta. "Varför bettade han inte där när han hade bästa handen osv". Artiklen har ett utmärkt exempel på detta. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 21:17 Rubrik: |
|
 |
Jag minns att någon sagt att poker kommer från uttrycket "to poke", som betyder "att bluffa"...!
Det skadar inte att aktualisera en del bluffar - särskilt för inbitna nötgrinders som jag.
Kul att det blivit mer aktivitet på forumet förresten! Hoppas fler blir inspirerade att posta. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Kartob
|
Skrivet: Ons Okt 08, 2008 22:52 Rubrik: |
|
 |
| Tack för en bra artikel - jag har spelat en del turrar på SP Manias söndagar - ibland med hyfsade resultat - men jag inser att jag lägger alldeles för lite energi på att analysera min motspelare och alldeles för mycket energi på att titta på mina kort och mina outs. Skall bli bot och bättring... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Lobtec Moderator

|
Skrivet: Tor Okt 09, 2008 01:03 Rubrik: |
|
 |
| Kartob skrev: | | Tack för en bra artikel - jag har spelat en del turrar på SP Manias söndagar - ibland med hyfsade resultat |
1a i söndags.... Hyfsat, jo jag tackar. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Kartob
|
Skrivet: Tor Okt 09, 2008 08:23 Rubrik: |
|
 |
| Lobtec skrev: | | Kartob skrev: | | Tack för en bra artikel - jag har spelat en del turrar på SP Manias söndagar - ibland med hyfsade resultat |
Ja men det var bara tur... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
skaft Moderator

|
Skrivet: Tor Okt 09, 2008 10:46 Rubrik: |
|
 |
| Kartob skrev: | | Lobtec skrev: | | Kartob skrev: | | Tack för en bra artikel - jag har spelat en del turrar på SP Manias söndagar - ibland med hyfsade resultat |
Poker är inte längre ett turspel
Nyhet om poker och turspel |
|
| Till överst på sidan |
|
|
cjs
|
Skrivet: Fre Nov 07, 2008 00:23 Rubrik: |
|
 |
Skulle gärna se mer av dessa artiklar 98suited. Tycker de är klockrena!
Spelar du turneringar alls? _________________ CJS |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Kartob
|
Skrivet: Fre Nov 07, 2008 18:03 Rubrik: |
|
 |
| skaft skrev: | | Kartob skrev: | | Lobtec skrev: | | Kartob skrev: | | Tack för en bra artikel - jag har spelat en del turrar på SP Manias söndagar - ibland med hyfsade resultat |
Poker är inte längre ett turspel
Nyhet om poker och turspel |
I mitt fall är det ett turspel - förra SP tävlingen på Bwin hade jag en skön grej. Sitter nära knappen och höjer 3 ggr BB för att lite halvstjäla med AJ. Får syn av knappen. BB och SB lägger sig. Ut kommer A84 i regnbåge. Bettar halv pott och knappen går all-in (han täcker mig). Funderar lite - surt om han har triss eller A med en högre kicker men han kan ju också ha A med en lägre alternativt bluffa även om det är osannolikt. Hur som synar jag (dåligt beslut I know men jag var commitad i potten så att lägga sig var inte så kul heller). Knappen har AQ men som TUR var landade en J på river... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Sön Nov 09, 2008 21:50 Rubrik: |
|
 |
| cjs skrev: | Skulle gärna se mer av dessa artiklar 98suited. Tycker de är klockrena!
Spelar du turneringar alls? |
Tack för berömmet! Spelar ytterst sällan turneringar och då endast live hemma på mitt eget homegame eftersom jag då själv kan bestämma strukturen. Har inte mycket till övers för branta turneringar med 50-100bbs startstackar.
Blev smickrad när lobtec frågade om jag ville skriva lite artiklar och gjorde det gärna. Läste sedan de artiklar som redan fanns och fann dem väldigt intetsägande, förutom nybörjarguiden som verkar bra. Har inte orkat läsa hela. Det jag hakade upp mig på var denna:
http://www.spelapoker.se/artiklar/big_r-att-analysera-sitt-spel.php
Den är inte intetsägande, men däremot helt uppåt väggarna och direkt missvisande. Talade i pm om vad jag tyckte var felaktigt och frågade varför sådana dumheter låg uppe (inte för att det är min sak att bestämma, men det verkade konstigt för en seriös pokerstrategisida). Har dock inte fått några svar och därför tappat lusten att bidra till sidan. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Lobtec Moderator

|
Skrivet: Sön Nov 09, 2008 22:11 Rubrik: |
|
 |
| 98suited skrev: |
Blev smickrad när lobtec frågade om jag ville skriva lite artiklar och gjorde det gärna. Läste sedan de artiklar som redan fanns och fann dem väldigt intetsägande, förutom nybörjarguiden som verkar bra. Har inte orkat läsa hela. Det jag hakade upp mig på var denna:
Den är inte intetsägande, men däremot helt uppåt väggarna och direkt missvisande. Talade i pm om vad jag tyckte var felaktigt och frågade varför sådana dumheter låg uppe (inte för att det är min sak att bestämma, men det verkade konstigt för en seriös pokerstrategisida). Har dock inte fått några svar och därför tappat lusten att bidra till sidan. |
Tyvärr så har jag haft problem med PM den senaste tiden då jag har fått överfylld inkorg ganska ofta i och med viss spam angående turneringarna. Dels har det varit svårt att hitta de seriösa och dels så får jag inga fler när inkorgen är 100% full. Jag får kika på ett varningssystem för det där.
Kan du skicka om ditt PM till mig eller ännu hellre, kör en tråd angående nämnd artikel. Big_R är mestadels livespelare men jag ska försöka få hit honom för att svara på eventuell kritik.
Som sagt, ber om ursäkt för icke svar. Det har hänt någon annan också men då har jag fått ett extra PM. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
Macess

|
Skrivet: Sön Nov 09, 2008 22:40 Rubrik: |
|
 |
Vill också bara skriva några rader...
Började faktiskt fundera på var du höll hus 98suited, dina artiklar är klockrena...är precis som Lobtec nyfiken på din kommentar om Big_R's artikel...
Varför inte bara skriva det i forumet, men kan väl inte bara berömma artiklarna...utan det som skall kritiseras skall givetvis ha sin kritik...
Kan bli en bra disskusion.
//Macess _________________ Finns även på facebook:
http://www.facebook.com/Macess |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Sön Nov 09, 2008 22:47 Rubrik: |
|
 |
| Lobtec skrev: | | 98suited skrev: |
Tyvärr så har jag haft problem med PM den senaste tiden då jag har fått överfylld inkorg ganska ofta i och med viss spam angående turneringarna. Dels har det varit svårt att hitta de seriösa och dels så får jag inga fler när inkorgen är 100% full. Jag får kika på ett varningssystem för det där.
Kan du skicka om ditt PM till mig eller ännu hellre, kör en tråd angående nämnd artikel. Big_R är mestadels livespelare men jag ska försöka få hit honom för att svara på eventuell kritik.
Som sagt, ber om ursäkt för icke svar. Det har hänt någon annan också men då har jag fått ett extra PM. |
Ok, då förstår jag.
Min kritik mot artikeln:
"Tänk att du sitter heads up under finalen på en turnering och ni är jämnstarka vad gäller antalet chips. Du sitter på Big Blind (BB), du plockar upp raketerna Ess Ess, din motspelare höjer 3 ggr BB. Vad ska nu göras syna, höja eller kanske All in? Här börjar nu min analys av tidigare situationer, vad han har för händer tidigare när han gör ett liknande höjningar, varför höjer han?
Av tidigare erfarenheter så sätter jag han på, Ess Dam eller Ess Kn möjligen Kung dam kn tio. Får känslan av att ha vill ha en syn. Då jag sedan tidigare erfarit att han gärna bara synar med höga pockets. Bestämmer jag mig för att höja, för att få en syn eller re-raise. Han ställer in och tvingar mig All in, vilket jag utan tvekan gör. Min analys av hans tidigare spel hade visat sig stämma, Han sitter på Ess Dam suit (spader), Han behöver träffa två damer, 10 kn kung (för stege) eller 3 spader (för färg) för att slå mina Ess Ess. Floppen visar sig vara Hjärter 3, Spader 5 och Klöver 9, alltså regnbåge, jag tänker nu att jag är klar, han behöver två spader eller två damer för att slå mig. Turn visar sig vara en spader kn, nu blir det lite svettigare. Ett spader och färgen är ett faktum. River blir så klart en spader 2.
Jag får se mig besegrad och tacka för mig. Men här slutar inte denna hand, nu startar tankearbetet inför kommande spel. Hade jag kunnat spela på något annat vis? Hade jag kanske till och med vunnit potten? Vad hade hänt om jag bara synat, kanske finns en möjlighet att jag tagit potten om jag gått All in på floppen istället, då han behövde träffa två kort för att slå min hand? Jag bollar idéer fram och tillbaka för att komma fram till om jag gjort rätt eller om jag kunde spela handen på ett annat vis. Här skulle jag kanske bara ha synat."
Det är ganska styvt gjort att sätta någon som höjer HU i en turnering, med får antas höga blinds, på exakt 4 händer och inget däröver. Och "analysen" av handen består ju bara av funderingar över huruvida handen hade kunnat spelats annorlunda med tanke på vilka kort (!!) som råkade komma. Det är väl bara elever till Saida som har någon glädje av det?
Det är en värdelös hand att överhuvudtaget analysera eftersom det är sjukt standard för både AA och AQ att stoppa in pf, förutsatt att de inte sitter på jättestackar (för AQ:s del då), men det verkar det heller inte vara frågan om. Ska man ändå analysera så borde det väl vara något i stil med huruvida han ska 3-beta AA där eller inte. Det är det enda beslutet som inte är självklart. Han satte ju fi på en stark hand, 3-betade, blev ställd och instasynade. Jag menar, överväga, med resultatet i hand, att man borde synat pre och ställt flopp istället eftersom man då inte blivit utdragen. Jag saknar ord. Undra på att många här är resultatorienterade!
Är ingen satellitexpert direkt och det är inte riktigt klart hur mycket marker folk har (exemplen borde väl vara tydliga), men är det inte tokLOL att ställa med A6 på bubblan av en sådan? Det borde väl vara en instamuck av JJ för så jäkla dum som A6 ska väl ingen vara. Och även här "analyseras" turn- och river-korten. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Mån Nov 10, 2008 11:56 Rubrik: |
|
 |
Jag fick själv en liknande förfrågan om jag ville skriva artiklar, av moderatorn, för ett par år sedan. Jag avböjde dock, med motiveringen att aktiviteten på forumet var för låg generellt.
Tyvärr har inte mycket ändrats på den punkten. Än idag får man emellanåt känslan av att prata med en vägg, när man skriver inlägg.
Men om du anser att en artikel är dålig, så ta upp det i ett inlägg, så att alla kan ta del av din kritik! Jag tycker dock att detta forum har varit betydligt mer givande än andra forum jag besökt, den låga aktiviteten till trots.
Åtskilliga inlägg - däribland ett par utmärkta artiklar av dig - håller hög kvalitet! Sedan är det klart att man inte kan begära att allt skall vara "professionellt" skrivet; många här - ja, nog de flesta - är liksom jag, glada amatörer.  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|