| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
98suited

|
Skrivet: Ons Nov 04, 2009 10:11 Rubrik: AK TPTK 3-vägs på torr bräda 200bbs |
|
 |
Svenska spel:
MP är en fisk och den största anledningen till att jag sitter vid bordet. Han har synat höjningar pre-flop med ett väldigt brett spektra. Han har träffat mycket och synat ner flera gånger när vissa av någon anledning försöker bluffa honom. Har även sett honom bluffa flera gånger vid dåliga tillfällen och gärna med konstiga betstorlekar. Hans HD preflop är 2kort och jag tror definitivt att han är dålig nog att höja floppen med Kx.
SB verkar ok postflop, men spelar förmodligen för mycket marginella händer pre ur position. Lite osäker på hans HD för att kallsyna 3bet pre eftersom det är första gången han gör det, men den borde inte innehålla 44/77 alltför ofta, men man lär väl knappast kunna utesluta det. Skulle tro att han 4-betar AA/KK och synar med TT-QQ/AK, kanske KQs/KJs, men förmodligen inte sämre.
Jag är inte särskilt intresserad av att lägga mig, frågan är snarare huruvida jag ska syna eller ställa. Jag är inte orolig för MP utan spelar gärna för allt mot honom. Jag har lite svårt att se SB syna med sämre om jag ställer. Vet inte hur långt han kan tänka, men han borde inse att AK förmodligen är i botten av min 3bAI-HD där, men å andra sidan tror jag inte att jag får en översyn av KJ/KQ heller om jag bara synar och jag kan knappast vika heller med halva stacken inne om jag bara synar och SB ställer.
Party Poker No-Limit Hold'em, $1.00 BB (5 handed) - Party-Poker Converter Tool from FlopTurnRiver.com
saw flop | saw showdown
Hero (Button) ($204.24)
SB ($299.39)
BB ($47)
UTG ($92.16)
MP ($316.63)
Preflop: Hero is Button with K , A
UTG bets $3.50, MP calls $3.50, Hero raises $15.50, SB calls $15, 2 folds, MP calls $12
Flop: ($51) K , 4 , 7 (3 players)
SB checks, MP checks, Hero bets $31, SB calls $31, MP raises $83, Hero... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tor Nov 05, 2009 12:19 Rubrik: |
|
 |
Varför utesluter du folden?
Bara för att MP är fisk, så utesluter det inte att han kan ha floppat två par/set...Sedan har du ju dessutom SB att ta hänsyn till.
Du har visserligen TPTK, en stark hand. Men mot en sådan kraftig återhöjning. Vad tror du får fisken att återhöja så mycket? TP enbart?
Ni har alla tre djupa stackar dessutom, så stackdjup utgör ingen orsak att syna/ställa. Om du bara synar floppen, så blir du väl närmast potcommittad, eller hur? Eller om turn kommer blank, skulle du kunna tänka dig folden då? Knappast troligt.
Att ställa är väl inte vidare bra spel? Eller? Jag vet, att många fiskar ställer med just TPTK på floppen.
Här är du troligen slagen, så jag kan inte rekommendera något annat än fold.
Men förmodligen vann du denna hand, och vill påvisa att du spelade "rätt" som synade/ställde, eller?  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tor Nov 05, 2009 12:35 Rubrik: |
|
 |
Jag måste här tillägga, att beslutet är oerhört readbaserat, enligt min mening. Visserligen är MP dålig, men HUR dålig är han? HUR säker är du på att han kan återhöja med Kx?
Du har inte redovisat några pokerstats över större antal händer på MP eller den andre motspelaren. Jag tycker, att det krävs ganska ordentligt på fötterna, för att utesluta folden i detta läget. Mer än vad du redovisat här.
Jag antar, att ditt argument mot att ställa på floppen, är att du har en tredje spelare att avvakta? Men, som sagt, du blir ju potcommittad även om du "bara" synar floppen.. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Tor Nov 05, 2009 13:07 Rubrik: |
|
 |
| Så du spelar fortfarande på SvS micro..jag har definitivt tröttnat, tycker värdet blivit för dåligt. Jag tror, att man kan hitta bättre värde på andra siter. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
only_bridge
|
Skrivet: Tor Nov 05, 2009 18:57 Rubrik: |
|
 |
Lurigt läge. Känns som du är skvisad.
Det handlar IMO inte om att MP kan ha tvåpar eller bättre, som orange skriver.
Naturligtvis kan han ha det, men vi måste sätta honom på ett handintervall, som ju TS redan har gjort, och kommit fram till att vi har pottodds att fortsätta med handen. (det var ju inte det frågan handlade om)
Som du skrev i början så har folk gjort konstiga bluffar mot den här fisken, som inte gått hem. Därför tror jag att vi skall försöka spela handen som de andra har gjort när de har misslyckats med sina bluffar mot honom.
Ja, och SB. Det är det som strular till det lite för oss, men kanske kan låtsas som att det problemet inte existerar.
Om vi synar, och sb går all-in bakom får vi problem. Inte främst det att vi måste ta ett nytt beslut, utan då är det helt plötsligt MP, aka fisken, som är skvisad, och, bevare mig väl, så kanske det leder till att han foldar. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Tor Nov 05, 2009 22:33 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | Varför utesluter du folden?
Bara för att MP är fisk, så utesluter det inte att han kan ha floppat två par/set...Sedan har du ju dessutom SB att ta hänsyn till. |
Att han kan ha mig slagen är fullständigt ointressant. Det som är intressant är vilket spel som är bäst mot hela hans handdistribution. Tycker du resonerar mycket märkligt emellanåt. Det är ingen turnering och om jag tror mig ha det minsta +EV stoppar jag mer än gärna in pengarna.
| orange skrev: | | Du har visserligen TPTK, en stark hand. Men mot en sådan kraftig återhöjning. Vad tror du får fisken att återhöja så mycket? TP enbart? |
Det är faktiskt en väldigt liten höjning. En pottstor höjning är till 175
| orange skrev: | | Ni har alla tre djupa stackar dessutom, så stackdjup utgör ingen orsak att syna/ställa. Om du bara synar floppen, så blir du väl närmast potcommittad, eller hur? Eller om turn kommer blank, skulle du kunna tänka dig folden då? Knappast troligt. |
Här vet jag faktiskt inte vad du menar. Jag skrev ju tom att jag knappast kan lägga mig om jag bara synar.
| orange skrev: | | Att ställa är väl inte vidare bra spel? Eller? Jag vet, att många fiskar ställer med just TPTK på floppen. |
Jag vet faktiskt inte. Det är precis det jag funderar på. Om jag tror att han inte har något emot att syna ett ställ med K2+ lär det knappast vara ett dåligt spel mot honom iaf.
| orange skrev: | Här är du troligen slagen, så jag kan inte rekommendera något annat än fold.
Men förmodligen vann du denna hand, och vill påvisa att du spelade "rätt" som synade/ställde, eller? :) |
Det är ganska kul att du brukar anklaga mig för att hålla på med påhopp. Den här sista meningen var väl rätt irrelevant och fånig. Du kan nog påstå att jag är en hel del saker, men resultatorienterad hör iaf verkligen inte dit.
Senast ändrad av 98suited, Lör Nov 07, 2009 12:47, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Fre Nov 06, 2009 01:20 Rubrik: |
|
 |
Njae, resultatorienterad kanske inte...men jag har en känsla av att du ställde, och vann...och att du vill visa detta?
Alltså, som jag sagt i mitt andra inlägg i denna tråd..frågan är HUR dålig MP är. Om du tror att han synar ett ställ med Kx, så är den uppfattningen av allt att döma inte särskilt väl underbyggd. Mera "gut feeling".. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Fre Nov 06, 2009 13:44 Rubrik: |
|
 |
| Nej, jag har inget som helst intresse av att posta händer med fördelaktigt resultat för att jag ska få bekräftelse på hur himla duktig jag är. Jag tycker att det är kul att posta händer med marginella beslut där det finns för- och nackdelar med alla alternativ för att det kan generera bra diskussion. Men du får väl lov att acceptera de förutsättningar jag ger för diskussionen. Nej, självklart VET jag inte exakt hur han tänker i alla lägen, men jag gör kvalificerade gissningar, men ska du sitta och ifrågasätta allting runt omkring går det inte. Han är en fisk för att jag säger det, utgå från det eller strunta i alltihopa. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Fre Nov 06, 2009 16:26 Rubrik: |
|
 |
He-he..inte en oväntad reaktion!
Samtidigt tycker jag det är trist med folk, som inte kan acceptera att deras beslut ifrågasätts, och ska styra diskussionen i detalj.
Men, om du nu bestämt dig för att MP är så dålig, så är väl bästa nästa beslut att syna floppen. Jag ser inga direkta fördelar med ett ställ, tvärtom riskerar du att skrämma bort MP, och möjligen även SB.
Skulle MP mot förmodan checka turn, ja det är en annan historia. Annars är det ju då bara att syna ett turnbet, som troligen motsvarar din resterande stack. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Fre Nov 06, 2009 17:48 Rubrik: |
|
 |
| orange skrev: | He-he..inte en oväntad reaktion!
Samtidigt tycker jag det är trist med folk, som inte kan acceptera att deras beslut ifrågasätts, och ska styra diskussionen i detalj. |
Nej det är väl inte särskilt oväntat med tanke på att du verkar anstränga dig så mycket du orkar för att provocera fram en sådan reaktion med dina inlägg i den här tråden. Du får väl tycka vad du vill, men jag tycker att det framgår ganska tydligt av mitt första inlägg att jag tänkt igenom alternativet fold, ratat det och nu är intresserad av att höra synpunkter på vad som är bäst mellan att syna och ställa under förutsättningarna att MP är ett pucko och SB troligtvis semi-kompetent. Det behöver inte förhålla sig exakt så, men det är vad du har att utgå från utifrån vad jag har sett av deras spel så långt. Många beslut i poker måste baseras på information som grundar sig på ett mindre urval än man skulle önska, men man får lov att göra generaliseringar utifrån hur den spelartypen vanligtvis agerar.
| orange skrev: | Men, om du nu bestämt dig för att MP är så dålig, så är väl bästa nästa beslut att syna floppen. Jag ser inga direkta fördelar med ett ställ, tvärtom riskerar du att skrämma bort MP, och möjligen även SB.
Skulle MP mot förmodan checka turn, ja det är en annan historia. Annars är det ju då bara att syna ett turnbet, som troligen motsvarar din resterande stack. |
Ser du, det var väl inte så förbannat svårt att diskutera det som det faktiskt frågades efter. Tack för dina synpunkter. Jag håller med dig om att syna förmodligen är det bästa alternativet pga av att SB är kvar att agera. Jag tror dock att det är marginellt eftersom jag inte tror att SB kommer fortsätta med händer som jag slår varesig jag bara synar eller ställer och båda alternativen ändå blir commitande för mig. Hade jag bara varit uppe mot MP hade jag definitivt ställt och förväntat mig att leda mot hans syn-HD. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Lör Nov 07, 2009 12:46 Rubrik: |
|
 |
| only_bridge skrev: | Lurigt läge. Känns som du är skvisad.
Det handlar IMO inte om att MP kan ha tvåpar eller bättre, som orange skriver.
Naturligtvis kan han ha det, men vi måste sätta honom på ett handintervall, som ju TS redan har gjort, och kommit fram till att vi har pottodds att fortsätta med handen. (det var ju inte det frågan handlade om)
Som du skrev i början så har folk gjort konstiga bluffar mot den här fisken, som inte gått hem. Därför tror jag att vi skall försöka spela handen som de andra har gjort när de har misslyckats med sina bluffar mot honom.
Ja, och SB. Det är det som strular till det lite för oss, men kanske kan låtsas som att det problemet inte existerar.
Om vi synar, och sb går all-in bakom får vi problem. Inte främst det att vi måste ta ett nytt beslut, utan då är det helt plötsligt MP, aka fisken, som är skvisad, och, bevare mig väl, så kanske det leder till att han foldar. |
Tack för dina synpunkter också. Är lite osäker, men jag tolkar det som att du tycker att vi ska ställa när du skriver att vi ska spela handen som de andra har spelat sina bluffar mot honom. Som jag skrev i förra inlägget tror jag att det är marginellt vilket som är bäst. Ställa kan nog vara helt ok också eftersom MP inte borde bluffa här och jag tror att han höjer Kx med planen att lägga sig mot en höjning ca 0% av gångerna. Jag tror du har rätt i att vi delvis kan strunta i SB eftersom det inte finns mycket sämre i hans HD som kan fortsätta mot varken syn eller ställ från mig och om han har kallsynat 3b med 44/77/AA så får jag nog lov att betala av det.
Eftersom brädan är i princip dragfri och vi inte behöver skydda handen är då argumentet som kvarstår för att bara syna, som jag ser det, att MP trots allt har en bluff-HD eftersom han är dålig och den vill vi i så fall att han ska skjuta igen med på turn. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Lör Nov 07, 2009 13:13 Rubrik: |
|
 |
| Någon ytterligare feedback lär du knappast få, så nu är det väl läge att du redovisar hur handen spelades? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
98suited

|
Skrivet: Lör Nov 07, 2009 14:23 Rubrik: |
|
 |
| Resultat, resultat. Det känns inte så viktigt i och med att utgången av den enskilda handen saknar betydelse, men för all del: jag ställde och fick stekfoldar av bägge två. SB hävdade att han hade AK och MP skrev att han hade QQ. Ganska underhållande om MP talar sanning. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
orange
|
Skrivet: Lör Nov 07, 2009 19:18 Rubrik: |
|
 |
Njae, resultatet är ju inte viktigt för din egen del att visa, kanske. Men för den/de som postat i denna tråd, är det ofta av intresse att se hur handen utvecklades till slut.
Att bara till hälften redovisa en hand, och i synnerhet när man som du här styrt hela handdiskussionen till att handla om antingen syn eller ställ, verkar rent ut sagt ganska tråkigt för den som läser och postar i tråden.
I den här aktuella handen hade du antagligen fått in syn på hela din stack av MP, om du bara synat floppen. Då hade han nog betat ut igen på turn. Problemet hade ju då varit SB, som kanske också synat, verkar inte så osannolikt. Så då hade du nog fått dela potten; hela MP:s stack + övriga pengar, med SB, förutsatt att de båda talar sanning. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
only_bridge
|
Skrivet: Lör Nov 07, 2009 21:31 Rubrik: |
|
 |
| Låt mig gissa, du tryckte, och båda foldade, och du vann potten. |
|
| Till överst på sidan |